Back to All Events

SAMMENSTØD 2: TUE GREENFORT, THOMAS BO ØSTERGAARD, LISE HARLEV, CARL PLUM & MC COBLE 📷


  • Forskellige steder i Ringsted (map)
Thomas Bo Østergaard “Renderinger 1-4”, 2021 / Kaserne Parkvej. Foto: Morten Jacobsen.

Thomas Bo Østergaard “Renderinger 1-4”, 2021 / Kaserne Parkvej. Foto: Morten Jacobsen.

SAMMENSTØD 2

Tue Greenfort / Thomas Bo Østergaard / Lise Harlev / Carl Plum / MC Coble. Kurateret af Jonas Kjeldgaard Sørensen & Morten K Jacobsen.

Børn går i skole igen (sådan da), man kan skimte foråret og mærke håbet spire (sådan da). Og så har kunsten og lokalsamfundet rottet sig sammen! Ikke taktfast og dydigt sammenstemmende, men i heftige kædedanse og flerstemmig kakofoni af steder og billedkunstneriske udtryk i en superspredt begivenhed. Egentlig måtte kunsten ikke rigtig gøre væsen af sig allerede NU, her i starten af april. Men hvor der er vilje, er der også en herlig kringlet smutvej!

SAMMENSTØD 2 er en slags ’superspreder begivenhed’, hvor de fem billedkunstnere tilsammen har spredt værker ud på cirka 30 lokationer rundt i Ringsted. Kunsten kan bl.a. opleves på hovedgaden Nørregade 39 i den gamle møbelbutik Casanova, ved testcentret SOS i Ringsted Kongrescenter, i parkidyl i Klosterlunden, på en afsides byggetomt, og ja, cirka 25 andre steder.

Starter man i Nørregade kan man opleve en vinduesudstilling, et såkaldt diorama af billedkunstneren Tue Greenfort, der her undersøger den aktuelle naturdyrkelse i stil, mode og tendenser under den aktuelle covid-19 pandemi. Naturbegrebet bliver i denne vinduesinstallation undersøgt som et backdrop for identitetsskabelse. Derefter kan man fortsætte videre til sin ugentlige covid-test og opleve Lise Harlevs ene aluminiumskilt af seks på en murstensvæg ved Ringsted Kongrescenter og SOS testcenter. Mange vil måske kunne genkende sig selv i de (selv-)kritiske udsagn i Harlevs skilte. I deres tone udtrykker skiltene både skepsis og empati med det moderne menneskes tankemylder.

SAMMENSTØD, Formidlingscenter / Ringsted Galleriet. Foto: Morten Jacobsen.

SAMMENSTØD, Formidlingscenter / Ringsted Galleriet. Foto: Morten Jacobsen.

Efter at have rystet testen af sig, kan man vandre videre ud til der hvor kragerne vender, ved Kaserne Parkvej og opleve fire værker af Thomas Bo Østergaard, der viser en samtidig opdatering af landskabsbilledet og skulpturen. Når dét er tjekket ud, er det tid til at vandre videre og måske opleve nogle skulpturelle formationer lavet on site af Carl Plum og datter, der har været i gang i Ringsted med sessions af systematisk, gadebaseret leg. Nu melder sulten sig nok, og derfor er det oplagt at gå mod én af de lokale Take-aways, hvor man i den forbindelse vil kunne spotte MC Cobles sort/hvide håndtegnede fanzine-inspirerede plakater opsat rundt i byen – måske i netop din lokale take-away.

Med udstillingen SAMMENSTØD 2 ønsker vi at sætte fem udstillere sammen, der spænder bredt i interessefelt på beliggenheder, der spænder lige så bredt – fra det perifere til det centrale. Kunstnerne har egentlig forskellige dagsordner, én interesserer sig for natur, en anden for byen, en tredje for kønnet, en fjerde for identitet, en femte for sproget, og dog kan de samtidigt forenes i lysten til at prikke det opstyltede i siden og dekonstruere det konstruerede. Blotlægge pynten i autoritetens gevandter.


Tue Greenfort ”Diorama”, 2021 / Nørregade 39. Foto: Morten Jacobsen.

Tue Greenfort ”Diorama”, 2021 / Nørregade 39. Foto: Morten Jacobsen.

Tue Greenfort ”Diorama”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Tue Greenfort ”Diorama”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Tue Greenfort ”Diorama”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Tue Greenfort ”Diorama”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Tue Greenfort ”Diorama”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Tue Greenfort ”Diorama”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Tue Greenfort ”Diorama”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Tue Greenfort ”Diorama”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Tue Greenfort ”Diorama”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Tue Greenfort ”Diorama”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Tue Greenfort ”Diorama”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Tue Greenfort ”Diorama”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Diorama, 2021
Tue Greenfort (f. 1973)

I et tomt butikslokale i Ringsted, nærmere betegnet den tidligere møbelbutik Casanova i Nørregade 39, vil man kunne opleve en vinduesudstilling, et såkaldt diorama af billedkunstneren Tue Greenfort. Han undersøger den aktuelle naturdyrkelse i stil, mode og tendenser under den aktuelle covid-19 pandemi. Naturbegrebet bliver i denne vinduesinstallation undersøgt som et backdrop for identitetsskabelse. Dioramaet præsenterer et komplekst billede af danskerens nye naturbetagelse, som det kan opleves hos det aktive natursøgende og selvdyrkende menneske. Greenfort arbejder ganske alsidigt, fra det hjemmegjorte håndværk, til den kølige readymade som eksempelvis værket: Diffuse Einträge (2007), hvor en sølvfarvet minimal gylletank står som et springvand og spreder jernklorid ud i en smuk, men forurenet sø i Münster i et forsøg på at genetablere søens naturlige balance.

Værket peger både på en økokritik og skulpturbegrebet. Ofte spores der ind på ikke-synlige menneskeskabte forandringer i naturen, fx havet hvor nye arter (fx gopler) overtager et havområde pga. stigende havtemperaturer. Det udmønter sig i nogle fascinerende, smukke glaspustede gopler. Der arbejdes i mange forskellige medier og på forskellige indholdsmæssige niveauer. Noget kan være umiddelbart visuelt fascinerende, andet kan være indsamlet arkivmaterialet publikum kan gå på ’opdagelse’ i. Greenfort er uddannet fra det Fynske Kunstakademi og Städelschule, Staatliche Hochschule für Bildende Künste, Frankfurt am Main og har en lang udstillingsrække i ind- og udlandet.

– Morten K Jacobsen, 2021

Lise Harlev ”Du tænker hele tiden”, 2021 / Ringsted Kongrescenter, Valdemarsskolen, Ringsted Musik- og Kulturskole, Rikova og Jobcenter Ringsted.  Foto: Morten Jacobsen.

Lise Harlev ”Du tænker hele tiden”, 2021 / Ringsted Kongrescenter, Valdemarsskolen, Ringsted Musik- og Kulturskole, Rikova og Jobcenter Ringsted.
Foto: Morten Jacobsen.

Lise Harlev ”Du tænker hele tiden”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Lise Harlev ”Du tænker hele tiden”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Lise Harlev ”Du tænker hele tiden”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Lise Harlev ”Du tænker hele tiden”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Lise Harlev ”Du tænker hele tiden”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Lise Harlev ”Du tænker hele tiden”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Lise Harlev ”Du tænker hele tiden”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Lise Harlev ”Du tænker hele tiden”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Lise Harlev ”Du tænker hele tiden”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Lise Harlev ”Du tænker hele tiden”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Lise Harlev ”Du tænker hele tiden”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Lise Harlev ”Du tænker hele tiden”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Du tænker hele tiden, 2021
Lise Harlev (f. 1973)

I april vil man kunne gå på opdagelse i Ringsted, hvor den Berlin-baserede billedkunstner Lise Harlev viser skilteværker på diverse murstensfacader rundt om i Ringsted by. Lise Harlevs værker er en sammenblanding af tekst og grafisk formsprog, der spiller på et velkendt og neutralt manual-sprog. Det er underspillede statements i et stiliseret formsprog. De er forsigtigt opløftende, lidt triste, sjove og rammende stemninger om det at være menneske. Lise Harlev er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi og Städelschule i Frankfurt am Main, og har udstillet på diverse kunstinstitutioner rundt om i Europa siden start-00’erne. Hun er kendt for sit enkle formsprog, som spiller på den grafiske kultur, vi alle opererer i og ofte ikke ser, fordi den er over det hele. Harlev dyrker måden, information serveres på; fra indlægssedler i håndkøbsmedicinen til låsesmedsæstetik. Præsenteret som kunst eksponerer hendes værker den pædagogik, der ligger i informationen, vi hele tiden påduttes og forbruger. Stopper man et øjeblik op ved Harlevs værker, kigger på fonten, det grafiske sprog og konteksten omkring det, bliver man opmærksom på selve konstruktionen af et budskab – noget der kan synes særligt relevant i disse tider.

– Morten K Jacobsen, 2021

Thomas Bo Østergaard “Renderinger 1-4”, 2021 / Kaserne Parkvej. Foto: Morten Jacobsen.

Thomas Bo Østergaard “Renderinger 1-4”, 2021 / Kaserne Parkvej. Foto: Morten Jacobsen.

Thomas Bo Østergaard “Renderinger 1-4”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Thomas Bo Østergaard “Renderinger 1-4”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Thomas Bo Østergaard “Renderinger 1-4”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Thomas Bo Østergaard “Renderinger 1-4”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Thomas Bo Østergaard “Renderinger 1-4”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Thomas Bo Østergaard “Renderinger 1-4”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Thomas Bo Østergaard “Renderinger 1-4”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Thomas Bo Østergaard “Renderinger 1-4”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Thomas Bo Østergaard “Renderinger 1-4”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Thomas Bo Østergaard “Renderinger 1-4”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Thomas Bo Østergaard “Renderinger 1-4”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Thomas Bo Østergaard “Renderinger 1-4”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Renderinger 1-4, 2021
Thomas Bo Østergaard (f. 1981)

På en vindblæst byggetomt ved Kaserne Parkvej i Ringsted vil man kunne opleve billedkunstner Thomas Bo Østergaards 4 computergenererede billeder, monteret på træplader, stolper og Hoffman betonklodser. Østergaard har skabt en opdateret computergeneret version af landskabsmaleriet i landskabet. Vi kender dem godt, de midlertidige billboards på træplader i flytbare betonklodser. De fremviser et utopisk miljø med godt vejr, i en pletfri arkitektur befolket med velklædte kaffedrikkende par, der sorgløst konverserer om gud ved hvad. På disse billeder er fremtiden lys, ingen restriktioner, pandemi-angst eller skumle typer. Vi ser typisk disse billboards som beroligende billeder ved indhegnede byggepladser med al deres rod, kaos og tvivlsomme deadlines. Hos Østergaard hackes den forlorne utopi, som arkitektur ofte lanceres i. Her er ingen formildende harmoni. Men er snarere en realistisk fremstilling på linje med den engelske maler John Constable. Thomas Bo Østergaard bruger ofte byen og arkitekturen som genstand for skulpturelle- og billedmæssige undersøgelser. Han har tidligere trukket ’byens’ arkitektur ud af sit rette element, et udsnit fra byen med lygtepæl og fortov ud på en mark i Jylland, så funktion bliver til skulptur (og politik). Thomas Bo Østergaard er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi. Han har igennem de seneste år udstillet i både ind- og udland og spænder mediemæssigt bredt.

– Morten K Jacobsen, 2021

Carl Plum “Børnemagt”, 2021 / Buksbum-busken foran Ringsted Station, 7/11, anti-terror blomsterbedet Politistationen (Steder hvor performance har fundet sted). Foto: Morten Jacobsen.

Carl Plum “Børnemagt”, 2021 / Buksbum-busken foran Ringsted Station, 7/11, anti-terror blomsterbedet Politistationen (Steder hvor performance har fundet sted). Foto: Morten Jacobsen.

Carl Plum “Børnemagt”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Carl Plum “Børnemagt”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Carl Plum “Børnemagt”, 2021.  Foto: Morten Jacobsen.

Carl Plum “Børnemagt”, 2021.
Foto: Morten Jacobsen.

Carl Plum “Børnemagt”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Carl Plum “Børnemagt”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

Børnemagt, 2021
Carl Plum (f. 1989)

Til gruppeudstillingen SAMMENSTØD 2, indtager børn gaden, når billedkunstner Carl Plum og datter udfører sessions af systematisk, gadebaseret leg i samspil med de børn og unge, som de møder på deres vej. Igennem manifestlignende handlinger bliver nugældende ’gadens regler’ med lethed omskrevet til børnenes regler. I værket, BØRNEMAGT (gen)indtager børn kunstrummet, og for en tid eroderer legens dramaturgi og omskiftelige stabilitet det statiske, eurocentriske kunstsyn på gadeplan. Performativt generet og i relationen mellem Carl Plum, datter og gaden opstår der samlinger, hændelser og flere lege. Med analogien af rovdyrenes unger, der er ladt alene hjemme, mens deres ulvemødre og -fædre er ude på ærinder, genopdages, måske, nogle af de ellers uddøde lege, der var populære i 1930’erne, og som samlede hundredevis af børn i byrummet til leg. Carl Plum er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2020 og tager oftest afsæt i plante- og dyreliv i en undersøgelse af dynamikken mellem mennesker og dyr. Plum har bl.a. skabt værket 7.7 Milliarder Mennesker til Podcast for Samtidskunst og i selskab med sine søskende har han arrangeret middage, der udfolder sig i spændet mellem sankning og jagt, kunstbegivenhed og udstilling.

– Jonas Kjeldgaard Sørensen, 2021

MC Coble “The Beard Star Bat / Unpredictable Beets”, 2021 / Sankt Knudsgade 5, Ringsted Musik og Kulturskole: Regimentet 3, Kulturhuset: Søgade 3, Ringsted Gymnasium: Ahorn Alle 11, Dagmarsgade 20, Tværalle/Ringsted Bibliotek, Kaserne Parkvej/Sct. G…

MC Coble “The Beard Star Bat / Unpredictable Beets”, 2021 / Sankt Knudsgade 5, Ringsted Musik og Kulturskole: Regimentet 3, Kulturhuset: Søgade 3, Ringsted Gymnasium: Ahorn Alle 11, Dagmarsgade 20, Tværalle/Ringsted Bibliotek, Kaserne Parkvej/Sct. Gertrudsvej, Brogade/Fakta, Sjællandsgade 19A, Jernbanevej /i krydset, Balstrupvej/mellem broerne, Sankt Hansgade 28, Italiensk pizzeria: Tinggade 10/ Thai Street Food: Nørregade 20.
Foto: Morten Jacobsen.

MC Coble “The Beard Star Bat / Unpredictable Beets”, 2021.  Foto: Morten Jacobsen.

MC Coble “The Beard Star Bat / Unpredictable Beets”, 2021.
Foto: Morten Jacobsen.

MC Coble “The Beard Star Bat / Unpredictable Beets”, 2021.  Foto: Morten Jacobsen.

MC Coble “The Beard Star Bat / Unpredictable Beets”, 2021.
Foto: Morten Jacobsen.

MC_Coble_photo_morten_jacobsen.jpg

MC Coble “The Beard Star Bat / Unpredictable Beets”, 2021. Foto: Morten Jacobsen.

MC Coble “The Beard Star Bat / Unpredictable Beets”, 2021.  Foto: Morten Jacobsen.

MC Coble “The Beard Star Bat / Unpredictable Beets”, 2021.
Foto: Morten Jacobsen.

MC Coble “The Beard Star Bat / Unpredictable Beets”, 2021.  Foto: Morten Jacobsen.

MC Coble “The Beard Star Bat / Unpredictable Beets”, 2021.
Foto: Morten Jacobsen.

The Beard Star Bat / Unpredictable Beets, 2021
MC Coble (f. 1978)

MC Coble (SE/USA) er en ikke-binær transkunstner, aktivist og underviser, der problematiserer kropslige, sociale og symbolske betragtninger med fokus på sager om social uretfærdighed og normative grænser. I sit arbejde, der involverer performance, fotografi og installation, navigerer Coble i en praksis bestående af workshops, fremstilling af publikationer, organisationsskabelse og aktivisme. Til udstillingen, SAMMENSTØD 2 har MC Coble skabt to blyantstegninger, The Beard Star Bat og Unpredictable Beets, der komprimerer mangefacetterede og samtidige narrativer. De forbinder den dynamiske eksistens af en personlig ’overgang’ med den uforudsigelige tid, vi er en del af nu. De to tegninger, der er trykt i et oplag af plakater for at kunne eksistere i det offentlige rum, kan forståes som ’queering of the public space’ – der lader kroppe og udtryk udenfor det normative indtage rum på deres egne betingelser. MC Coble skaber ikke kunst for at underholde, men for skabe øjeblikke af håb i en verden, hvor der sker ”fucked up shit” hele tiden, som hen selv udtaler. Cobles bagkatalog består af performances, hvor hen for eksempel lader sig tatovere i timevis med navne på ofre for hadforbrydelser eller gennemgår den elektrochok-behandling, som man tidligere har troet kunne ”kurere” homoseksualitet.

– Jonas Kjeldgaard Sørensen, 2021


Man kan opleve hele redeligheden både centralt og decentralt fra den 10. april til 1. maj. Der vil ikke være nogen officiel åbning, da vi følger myndighedernes covid-restriktioner. Men vi kan i stedet tilbyde guidede ture på udstillingens første og sidste dag. Booking kan ske via ringstedgalleriet@mail.dk.

Via de opsatte QR-koder ved værkerne kan man finde mere information om de enkelte værker fortalt af kunstnerne selv. Derudover fortsætter Ringsted Galleriet sin udbygning af Formidlingscentralen, hvor vi her viser delelementer på paller fra den kunstneriske proces fra værkerne ude i byen. Der kan åbnes op for den del d. 21. april, hvor kulturinstitutionerne igen ’får lov’ til at åbne.

Udstillingsperiode: 10. april - 1. maj, 2021.
Åbningstider: Værker i byrum er tilgængelige 24/7.

Earlier Event: April 9
ALBERTE SKRONSKI "AT HOME" 📷