Back to All Events

GRUPPEUDSTILLING "KUNST PĂ… SOKKEL"-FESTIVALEN đź“·

  • Ringsted (Byrum) Ringsted, 4100 Danmark (map)
Mikkel Carl (v. Sct. Bendts Kirken). Kunst pĂĄ Sokkel. Foto: Morten k jacobsen.

Mikkel Carl (v. Sct. Bendts Kirken). Kunst pĂĄ Sokkel. Foto: Morten k jacobsen.

Pressemeddelelse, august 2019

Kunstfestivalen ”Kunst pĂĄ sokkel” er en del af Ringsted Natten, fredag d. 30. august 2019, og her vil fem danske kunstnere vise eksempler pĂĄ kunst i det offentlige rum forskellige steder i bymidten.

Fem kunstnere er inviteret til at viser skulpturelle værker på gul-bemalede sokler rundt omkring i byen. Værkerne kan findes ved den centrale bymidte og ude i periferien.

Værkerne indtager forskellige typer byrum fra 'Ringsted Isenkræmmer’, “Danhostel" vandrehjem, den nedlagte blomsterbutik, til det prestigefyldte nyrenoverede byrum: Torvet, hvor Valdemar den Store troner i smuk heroisk sammenklang med Skt. Bents Kirken. Kom og se denne endags begivenhed, der udfordrer idéen om, hvad kunst i det offentlige rum er, og hvilke rum man kan vise kunst i.

Kunstnere: Mikkel Carl, Hannah Heilmann, Ursula Nistrup, Jesper Aabille og Tina Maria Nielsen.

Udstillingen er kurateret af Morten K Jacobsen.

Mikkel Carl (v. Sct. Bendts Kirken). Kunst pĂĄ Sokkel. Foto: Morten k jacobsen.

Mikkel Carl (v. Sct. Bendts Kirken). Kunst pĂĄ Sokkel. Foto: Morten k jacobsen.

Mikkel Carl (v. Sct. Bendts Kirken). Kunst pĂĄ Sokkel. Foto: Morten k jacobsen.

Mikkel Carl (v. Sct. Bendts Kirken). Kunst pĂĄ Sokkel. Foto: Morten k jacobsen.

Mikkel Carl (v. Sct. Bendts Kirken). Kunst pĂĄ Sokkel.  Foto: Morten k jacobsen.

Mikkel Carl (v. Sct. Bendts Kirken). Kunst pĂĄ Sokkel.
Foto: Morten k jacobsen.

Mikkel Carl (1976) er i sin kunstpraksis optaget af at vride armen om på de genkendelige symboler og genstande, vi omgiver os med i både kunsten og samfundet. Til ’Kunst på sokkel’ udstiller Mikkel Carl et træ fra skoven uden for Sorø, hvor han bor. Han har således trukket det ud af naturen og ind i kulturen via ny materialitet og den flyvske betegnelse “kunst”’. Ikke fordi nogle af delene er modsætninger, men fordi de tværtimod har nogle funktionelle overlap: ”Træer er jo noget der indgår i bybilledet som pynt – lidt ligesom statuer og skulpturer i øvrigt”, udtaler kunstneren.

Hannah Heilmann (Tinggade nr. 9). Foto: Morten k jacobsen.

Hannah Heilmann (Tinggade nr. 9). Foto: Morten k jacobsen.

Hannah Heilmann (Tinggade nr. 9). Foto: Morten k jacobsen.

Hannah Heilmann (Tinggade nr. 9). Foto: Morten k jacobsen.

Hannah Heilmann (Tinggade nr. 9). Foto: Morten k jacobsen.

Hannah Heilmann (Tinggade nr. 9). Foto: Morten k jacobsen.

Hannah Heilmann (1978) udfordrer vores idéer om hvordan et værk skal se ud, og tage sig ud. Et tøjstativ med modificeret tøj på (kunstnerens eget), eller et Oscar de la Renta symønster fra Vogue, monteret på en afbrækket opslagstavle, kan være nogle af de elementer Heilmann arbejder med. Det er en yderst selvbevidst rodebutik man træder ind i. Heilmann fletter data, følelser, objekter, performative situationer og installatoriske poseringer i forsøget på at fremkalde et stærkt følelsesmæssigt rum. Heilmanns værker appellerer til at man skærper sanserne og lader sig forføre.

Jesper Aabille (Danhostel Ringsted v. Sct. Bendtsgade 18). Foto: Morten k jacobsen.

Jesper Aabille (Danhostel Ringsted v. Sct. Bendtsgade 18). Foto: Morten k jacobsen.

Jesper Aabille (Danhostel Ringsted v. Sct. Bendtsgade 18). Foto: Morten k jacobsen.

Jesper Aabille (Danhostel Ringsted v. Sct. Bendtsgade 18). Foto: Morten k jacobsen.

Jesper Aabille (Danhostel Ringsted v. Sct. Bendtsgade 18). Foto: Morten k jacobsen.

Jesper Aabille (Danhostel Ringsted v. Sct. Bendtsgade 18). Foto: Morten k jacobsen.

Jesper Aabille (1977) laver kunst man selv kan lave, kunst man kan spise, kunst der handler om situationen her-og-nu. I Aabilles kunstpraksis opfordres publikum direkte til at være medskabere til værket. Aabille er optaget af fællesskaber og kunstens rolle i samfundet; han bruger ofte maden som virkemiddel til at skabe samtale mellem mennesker, til at opbygge nye fællesskaber. Til ’Kunst på Sokkel’, har Aabille lavet en 3d byggevejledning til hvordan man ombygger en olietønde til pizza-ovn. Værket kan ses helt konkret som en tilskyndelse til borgerne om at bygge deres egen pizzaovn, men man kan også se manualen som et skulpturelt objekt, der peger på en modernistisk skulpturtradition

Ursula Nistrup (Ringsted Isenkræmmer, Klosterparks Alle 10). Foto: Morten k jacobsen.

Ursula Nistrup (Ringsted Isenkræmmer, Klosterparks Alle 10). Foto: Morten k jacobsen.

Ursula Nistrup (Ringsted Isenkræmmer, Klosterparks Alle 10).  Foto: Morten k jacobsen.

Ursula Nistrup (Ringsted Isenkræmmer, Klosterparks Alle 10).
Foto: Morten k jacobsen.

Ursula Nistrup (Ringsted Isenkræmmer, Klosterparks Alle 10).  Foto: Morten k jacobsen.

Ursula Nistrup (Ringsted Isenkræmmer, Klosterparks Alle 10).
Foto: Morten k jacobsen.

Ursula Nistrups (1974) praksis kredser omkring materialernes mulighed og omkring formgivning på nye måder, eksempelvis igennem dansere og lyd. Nistrups bidrag spiller op imod konteksten: ”Ringsted Isenkræmmer”, der sælger ting til hjemmet, herunder keramiske vaser mm. Men modsat de keramiske varer i butikken, hvor man fra fabrikanternes side forsøger at standardisere formen, gør dem rentable, går Nistrup modsat, hun søger efter den ’tvivlsomme’ form, vil lære af den og dets materiale. Nistrup laver værker hvor det endelige resultat ikke er givet, men afhænger af en udfordrende formgivningsprocessen.

Tina Maria Nielsen (v. Sct. Bendts Kirken, Klosterlunden). Foto: Morten k jacobsen.

Tina Maria Nielsen (v. Sct. Bendts Kirken, Klosterlunden). Foto: Morten k jacobsen.

Tina Maria Nielsen (v. Sct. Bendts Kirken, Klosterlunden). Foto: Morten k jacobsen.

Tina Maria Nielsen (v. Sct. Bendts Kirken, Klosterlunden). Foto: Morten k jacobsen.

Tina Maria Nielsen (v. Sct. Bendts Kirken, Klosterlunden). Foto: Morten k jacobsen.

Tina Maria Nielsen (v. Sct. Bendts Kirken, Klosterlunden). Foto: Morten k jacobsen.

Tina Maria Nielsen (v. Sct. Bendts Kirken, Klosterlunden). Foto: Morten k jacobsen.

Tina Maria Nielsen (v. Sct. Bendts Kirken, Klosterlunden). Foto: Morten k jacobsen.

Tina Maria Nielsens (1964) værk ”Erotic of unknown origin" udfordrer de klassiske forestillinger om det tidsløse værk, ikke mindst pga. voksmaterialet ’paraffin’ som skulpturen er støbt i – et omgængeligt materiale, det er let påvirkeligt af sine omgivelser (vejret og borgernes pilfingre). Voksen er normalt skulpturens midlertidig form før bronzeafstøbningen. Med værket forholder Nielsen sig både til den skulpturelle proces, noget der kendetegner Nielsens generelle kunstpraksis og selve udstillingspræmissen, der er en slags skitse over det, som med tiden kunne blive en større kunstfestival i Ringsted.

UdstillingsĂĄbning: D. 30. august 2019. Kl. 17-23 (Ă©ndagsudstilling).
Læs mere på ringsted.dk/kunst

Mikkel Carl (v. Sct. Bendts Kirken). Kunst pĂĄ Sokkel. Foto: Morten k jacobsen.

Mikkel Carl (v. Sct. Bendts Kirken). Kunst pĂĄ Sokkel. Foto: Morten k jacobsen.

Earlier Event: August 30
CHART ART FAIR 2019