Back to All Events

GRUPPEUDSTILLING "LYS" đź“·


  • Galleri DGV, Svendborg Christiansmindevej 78 Svendborg, 5700 Denmark (map)
Viera Collaro “Energy Unfolds”, 2020. Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “Energy Unfolds”, 2020. Foto: Kirstine Mengel.

Pressemeddelelse, november 2020

LYS
Viera Collaro
Anette Harboe Flensburg
Kathrine Ærtebjerg
Mads Gamdrup

Lys er grundlaget for alt liv, og i næsten alle kulturer har lyset været udtryk for noget guddommeligt. Egypterne dyrkede Solguden RA. Romerne betragtede kejseren som Den uovervindelige Sol, Sol Invictus, i Buddhismen forbindes lyset med den højeste indre erkendelse, og i jødedom, islam og kristendom er Gud Det sande lys, Vera Lux.

Den tidlige romanske kirke før ĂĄr 1000 havde ofte fĂĄ og smĂĄ vinduer, men i den senere gotiske kirke med de store loftshvælvinger, der løftede taget mod himlen, havde man store høje vinduer, der lukkede meget lys ind i rummet. Det lys var Gud. Blandt middelalderens religiøse kirkefædre var man uenige om, hvilket lys var mest guddommeligt: den franske abbed Suger mente at de farvede glasvinduer og forgyldte relieffer med deres skønhed kunne lede mennesket med sanserne til noget højere via inderlig meditation.

En anden holdning var Clairvaux’s: alt det farvestrĂĄlende var bandlyst, for det bortledte opmærksomheden fra det sande: Guds skønhed. Gennem de ufarvede vinduer kunne det ubrudte lys passere, og med største intensitet repræsenterer Gud. I hele kunsthistorien ændrer betydningen af lyset sig. Lyset rummer – som farven - grænseløse udtryksmuligheder fra de metafysiske til de atmosfæriske og de formende.

Viera Collaro “Energy Unfolds”, 2020. Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “Energy Unfolds”, 2020. Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “Energy Unfolds”, 2020.  Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “Energy Unfolds”, 2020.
Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “Energy Unfolds”, 2020. Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “Energy Unfolds”, 2020. Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “Energy Unfolds”, 2020. Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “Energy Unfolds”, 2020. Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “Triangle With White Light”, 2010 og “Energy Unfolds”, 2020. Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “Triangle With White Light”, 2010 og “Energy Unfolds”, 2020. Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “Triangle With White Light”, 2010 og “And White”, 2020.  Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “Triangle With White Light”, 2010 og “And White”, 2020.
Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “White Circle”, 1998. Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “White Circle”, 1998. Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “White Circle”, 1998 og Mads Gamdrup “Monochrome Colour Noise”, 2009. Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “White Circle”, 1998 og Mads Gamdrup “Monochrome Colour Noise”, 2009. Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “Golden II”, 2020. Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “Golden II”, 2020. Foto: Kirstine Mengel.

VIERA COLLARO er kendt for sine meget smukke og erkendelsesladede lysskulpturer og lysudsmykninger. Hun har arbejdet med dagslys, det elektriske lys, det hvide lys og det farvede lys - i neon og med LED lys. Hun skaber værker med tekster og med geometriske former: cirklen, trekanten og kvadratet. Med sĂĄvel anvendelsen af det hvide lys som det farvede trækker hun trĂĄde tilbage i kunsthistoriens og til religionernes spirituelle rum. Vi mødes af sĂĄvel det sanselige som det rationelt konstruerede. Hertil rummer værkerne vores egen tids dramatiske interaktive bevægelser. Det store cirkelrunde værk: »White Circle« fra 1998 er skabt af træ, guld og hvidt lys og skriver sig i farver og form ind i det spirituelle. I det nye værk »Energy Unfolds« fra 2020 bevæger lyset sig i komplicerede og dynamiske bevægelser – som med udgangspunkt i relativitetsteorien: lys er energi. »Triangle«, 2010 er et værk skabt af højpoleret rustfrit stĂĄl med store refleksioner. Det er et trekants relief objekt foldet ud pĂĄ væggen. Det indeholder hvidt lys som strømmer ud og omfavner rummet.

Mads Gamdrup “Monochrome Colour Noise”, 2009. Foto: Kirstine Mengel.

Mads Gamdrup “Monochrome Colour Noise”, 2009. Foto: Kirstine Mengel.

Mads Gamdrup “Monochrome Colour Noise”, 2009. Foto: Kirstine Mengel.

Mads Gamdrup “Monochrome Colour Noise”, 2009. Foto: Kirstine Mengel.

CF022118.jpg

Mads Gamdrup “Monochrome Colour Noise”, 2009. Foto: Kirstine Mengel.

Mads Gamdrup “Monochrome Colour Noise”, 2012. Foto: Kirstine Mengel.

Mads Gamdrup “Monochrome Colour Noise”, 2012. Foto: Kirstine Mengel.

I nogle af MADS GAMDRUPs tidlige fotografiske værker skærer himlens blĂĄ farve sig ind i øjet, ørkensandets gule farve imploderer i et transparent sug, og i hans fotografier af de fascistiske bygninger i Mussolinis forstad til Rom stĂĄr de hvide kopier af diktatorens vision skarpt i farvens fravær. Med en sĂĄdan styrke og nærvær af lys og farve synes det indlysende, at Mads Gamdrup ville bevæge sig længere og længere ind i farven og lyset og i vores perception. Modet til at udforske farverne videnskabeligt er blevet sĂĄ nærværende, som da Seurat i 1880erne med sin pointillisme indbød publikum til visuelt selv at blande og skabe form af de farver han havde sat pĂĄ lærredet. Mads Gamdrup har kaldt sine farve og lys eksperimenter »Monocrome Colour Noise«, hvor han med en speciel printer teknik undersøger de enkelte farvers resonans ved at skabe grader af transparens i den enkelte farve – fra den rene farve til det rene lys. Udgangspunktet er bl.a. Goethes farveteorier fra 1810. Ved sammenstilling af forskellige farver sker ændringer i farverne og i vores perception. NĂĄr vi ser pĂĄ farverne i Mads Gamdrups værker, kan vi opleve klarhed, uklarhed, flimrende eller pulserende bevægelser og ændringer i farverne. Faktisk kan man opleve at blive svimmel. Med fokus pĂĄ lysets pĂĄvirkning af farven undersøger Mads Gamdrup sammenhængen mellem værk og vores perception – øjnenes mĂĄder at se og reagere pĂĄ.

Viera Collaro “Energy Unfolds”, 2020, Kathrine Ærtebjerg “Væren”, 2017 og Kathrine Ærtebjerg “Lys“, 2020. Foto: Kirstine Mengel.

Viera Collaro “Energy Unfolds”, 2020, Kathrine Ærtebjerg “Væren”, 2017 og Kathrine Ærtebjerg “Lys“, 2020. Foto: Kirstine Mengel.

Kathrine Ærtebjerg “Væren”, 2017 og “Lys“, 2020.  Foto: Kirstine Mengel.

Kathrine Ærtebjerg “Væren”, 2017 og “Lys“, 2020.
Foto: Kirstine Mengel.

Kathrine Ærtebjerg, fra serien “Symbolistiske spraytegninger”, 2020.  Foto: Kirstine Mengel.

Kathrine Ærtebjerg, fra serien “Symbolistiske spraytegninger”, 2020.
Foto: Kirstine Mengel.

Fra KATHRINE ÆRTEBJERGs billede »LYS« fra 2020 strømmer det gule lys os i møde som basis for forskellige organismer, der vokser frem i forbundne cirkler og mønstre mellem hinanden. I farveteorier har man givet den gule farve omtrent den samme ĂĄndelige betydning som guldet, og man taler om den gule som den varme jordiske farve, der betyder kraft og visdom. I Kathrine Ærtebjergs to portrætter har lyset rødder i barokkens lys. Det oplyser lige netop det, som vi skal lægge mærke til: I »Væren« ser vi et rundt ansigt med et skævt henført blik og en kjole med lysende knapper: En guirlande af lys. Hun er et smykket menneske, der er oplyst af et indre varmt lys og et kunstigt ydre hvidt. Omkring hende svæver i det violette mørke rum nogle smĂĄ fjerlignende organismer. Det andet billede »Menneske« viser en kvinde med et stærkt direkte blik: intenst sĂĄ noget af ansigtets farve forsvinder i et hvidt lys omkring næsen, fra de to blomster i munden og fra kjolens krave. I begge portrætter bruges lyset til at gøre opmærksom pĂĄ noget usædvanligt og mĂĄske lidt ubehageligt - men tillokkende værd at se nærmere pĂĄ. De to portrætter er som yin/yang – som natten med den mørke sanselighed og dagen med den lyse lidt anspændte rationalitet. Som i mange af Kathrine Ærtebjergs billeder rummer de noget gĂĄdefuldt i deres tilsyneladende enkelhed.

Anette Harboe Flensburg “Nunc Stans I-lII”, 2020. Foto: Kirstine Mengel.

Anette Harboe Flensburg “Nunc Stans I-lII”, 2020. Foto: Kirstine Mengel.

GĂĄr man fra farvens gule palet til den modsatrettede blĂĄ – sĂĄ gĂĄr man med farven og lyset ind i et andet betydningsunivers hos ANETTE HARBOE FLENSBURG. I de fire billeder med titlen »Nunc Stans«, I – IV, ser vi et rum af blĂĄ og violette farver, hvor lyset lukkes ind eller trænger sig pĂĄ fra forskellige vinkler. Lysets fokus er pĂĄ en stor mørk kugle, der som det gennemgĂĄende element enten anes, bevarer sin form, eller skifter position. Til tider klar og afgrænset til andre tider kun delvist synlig. Et sted er den pĂĄ vej ind i et rum som en halvcirkel, et andet sted forsvinder den bag en transparent væg og i endnu et ses den sorte figur fanget i en lyskegle midt i et rum. I de blĂĄ farvers symbolske og perceptive betydninger er blĂĄ den kølige, himmelske og uendelighedens farve, der i violette toner kan associere til passion og sorg. Billedernes titel »Nunc Stans« betyder enkelt: et vedvarende nu. I den kristne middelalders filosof: et øjeblik af evighed – en tidløs kvalitet uden forskel mellem nu, før og efter. Det er det guddommeliges eksistens. Hvis man i billedernes blĂĄ uendelighedsrum forbinder den sorte figur med den moderne videnskabs sorte huller, forbinder man det guddommelige med det videnskabelige. NĂĄr stjerner kollapser under egen tyngdekraft opstĂĄr sorte huller. Tæt pĂĄ dem er tyngdekraften sĂĄ stærk, at selv lyset med dets hastighed 300.000 km/s ikke kan slippe væk. Sorte huller suger alt lys til sig, og er derfor vanskelige at se. Truende og legende sluppet ind i billedkunstens rum.

– Lene Burkard, kunsthistoriker MA, Lektor på Det Fynske Kunstakademi.

Fernisering: Fredag d. 4. december, kl. 16-19.
Udstillingsperiode: 4. december, 2020 - 21. februar, 2021.
Åbningstider: Torsdag & fredag: kl. 12-16.30, lørdag & søndag: kl. 12-15.

Der bliver ikke holdt ĂĄbningstale, vi serverer et glas vin som vi plejer. Kunstnerne er til stede
Grundet omstændighederne har vi udvidet mulighederne for at opleve udstillingen. Oplev lysinstallationerne folde sig ud i skumringen. Det er muligt at booke et besøg uden for almindelig ĂĄbningstid, hvis du ønsker at se udstillingen alene eller i en mindre gruppe.

Tjek iøvrigt www.galleri-dgv.dk for nyheder og ændringer.