Back to All Events

3 X SOLO: JAVIER TAPIA, KASPER KJELDGAARD OG PENGESPEKULATIONER đź“·


  • HFKD, Holstebro Nørrebrogade 1 Holstebro, 7500 Denmark (map)
HFKD

Pressemeddelelse, februar 2019

Det er med stor glæde at HFKD byder velkommen til et nyt år og 3 nye spændende udstillinger!

I 2018 fik vi med stor glæde støtte fra Holstebro Kommune til at gennemføre en tiltrængt renovation af Huset på Nørrebrogade. De flotte lokaler tegnet af Inger og Johannes Exner blev officielt indviet i 1971, siden har vejr, vind og et væld af udstillinger sat sine spor på bygningen. Vi glæder os derfor ekstra meget til denne gang at kunne invitere jer til udstillingerne på HFKD og vise de nye flotte lokaler frem!

Programmet er kurateret af kunstner og kurator Anna Bak, og støttet fra Statens Kunstfond, Færch Fonden, Dansk Talentakademi og Holstebro Kommune. HFKD er meget glade for støtten, som gør det muligt at fortsætte HFKD som formidlings-, produktions- og videncenter for ny kunst og design.

Konceptet for det nye 2-årige udstillingsprogram er 3 x solo. For hver udstilling har vi inviteret 3 yngre danske samtidskunstnere/designere eller samarbejdsgrupper til hver at forberede en soloudstilling i et tildelt lokale på HFKD. Vores første 3 x solo består af billedkunstner Javier Tapia, designer Kasper Kjeldgaard og det design-antropologiske kollektiv Pengespekulation.

Der vil være åbningsfest og indvielse af de nye lokaler fredag d. 22. februar, kl. 16-19, hvor vi også byder på et glas i vores cafe. Alle er velkommne, unge som ældre og det er som altid helt gratis!

Fernisering: Fredag d. 22. februar, kl. 16-19.
Udstillingsperiode: 22. februar – 31. marts, 2019.
Åbningstider: Fredag, lørdag og søndag kl. 12-16.


3 x solo pĂĄ HFKD, Februar 2019

PENGESPEKULATION
Pengefiktioner

Pengespekulation er et design-antropologisk kollektiv etableret i 2016, bestående af interaktionsdesigner Johanne Aarup Hansen, visuel designer Asmus Lauridsen, etnolog Pernille Gøtz og visuel antropolog Jack Jones. Gruppen beskæftiger sig undersøgende og eksperimenterende med pengenes og økonomiens verden i grænselandet mellem design, antropologi og kunst. Med udstillingen Pengefiktioner afslutter gruppen foreløbigt deres specifikke fokus på og rejse ind i pengenes forunderligt mytiske, politiske og teknologiske verden. Gennem tre år har gruppen undersøgt penge som et designet, menneskeskabt fænomen, som både historisk og aktuelt har taget forskellige former.

Pengespekulation “Pengefiktioner,” 2019. Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

Pengespekulation “Pengefiktioner,” 2019. Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

Pengespekulation “Pengefiktioner,” 2019. Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

Pengespekulation “Pengefiktioner,” 2019. Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

Pengespekulation “Pengefiktioner,” 2019. Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

Pengespekulation “Pengefiktioner,” 2019. Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

Pengespekulation “Pengefiktioner,” 2019.
Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

KASPER KJELDGAARD
Det besjælede objekt

Kasper Kjeldgaard er uddannet møbeldesigner. Han er optaget af, hvordan genstande kan rykke os tættere på en forståelse af naturen omkring os. De fundamentale præmisser for vores fysiske verdens sammenhængskraft, som tyngde, rotation, og friktion, bliver i Kaspers objekter til en poetisk overvejelse af hvad design er, og hvor skellet imellem det abstrakte, og det funktionelle går. Til udstillingen Det besjælede objekt, viser Kasper både nye og gamle værker, der på forskellig vis forholder sig til de mere mytiske og åndelige dimensioner i verden, og de objekter der knytter sig til.

Kasper Kjeldgaard “Det besjælede objekt,” 2019. Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

Kasper Kjeldgaard “Det besjælede objekt,” 2019.
Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

Kasper Kjeldgaard “Det besjælede objekt,” 2019.
Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

Kasper Kjeldgaard “Det besjælede objekt,” 2019. Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

Kasper Kjeldgaard “Det besjælede objekt,” 2019. Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

Kasper Kjeldgaard “Det besjælede objekt,” 2019. Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

JAVIER TAPIA
The Lumumba System

Javier Tapia er billedkunstner og bor og arbejder til dagligt i København. Tapia er oprindeligt fra Chile, men har boet i Danmark siden 2002. Tapias kunstneriske arbejde bevæger sig mellem flere medier; installation, skulptur, video, fotografi, lyd, tekst og interventioner. Tapia arbejder med udgangspunkt i en omfattende interesse for kulturelle strukturer. The Lumumba System er en udstilling, som er designet specifikt til Huset for Kunst og Design’s lokaler. Titlen til projektet er inspireret af den ikoniske anti-kolonielle leder og første lovligt demokratisk valgte præsident i republikken Congo; Patrice Lumumba (1925-1961).

Javier Tapia “The Lumumba System,” 2019. Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

Javier Tapia “The Lumumba System,” 2019. Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

Javier Tapia “The Lumumba System,” 2019. Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

Javier Tapia “The Lumumba System,” 2019. Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

Javier Tapia “The Lumumba System,” 2019. Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

Javier Tapia “The Lumumba System,” 2019. Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.

Javier Tapia “The Lumumba System,” 2019. Foto: Jonas Søgaard Lauridsen.