0
0
Back to All Events

VIVI CHRISTENSEN "BLIK" ūüď∑


  • M100, Odense S√łndergade 26, kld. Odense C, 5000 Denmark (map)
Vivi Christensen ‚ÄúBLIK / Datter‚ÄĚ (Akryl p√• l√¶rred 170 x 200 cm). Foto: Kirstine Mengel.

Vivi Christensen ‚ÄúBLIK / Datter‚ÄĚ (Akryl p√• l√¶rred 170 x 200 cm). Foto: Kirstine Mengel.

Pressemeddelelse, april 2019

I en r√¶kke nye v√¶rker unders√łger Vivi Christensen blikkets betydning. P√• store √•bne l√¶rreder portr√¶tterer hun sin n√¶rmeste familie, sin mor, datter, t√¶tte veninder og sig selv siddende i private rum. Portr√¶tterne veksler mellem dobbelt og enkeltportr√¶tter og pr√¶senteres som en fort√¶llende malerisk installation, bundet sammen af blikke fra de portr√¶tterede. 

Projektet udfolder sig som et sammenh√¶ngende √¶terisk v√¶rk, der g√•r i dialog med de omgivende rum og med publikum. Som beskuer indrulleres man i udvekslingen af blikke mellem portr√¶tterne og bliver s√•ledes en del af sp√¶ndingsfeltet mellem den gl√¶de og afmagt som portr√¶tterne gestalter. 

Resultatet er en udstilling, der v√¶ver tr√•de p√• tv√¶rs af familielivets hierarkier i et personligt formsprog gennem arbejdet med portr√¶ttet. Med udstillingen √łnsker Vivi Christensen at transformere personlige oplevelser til generelle fort√¶llinger om relationen mellem mennesker.

Vivi Christensen “BLIK“ (Udstillingsview). Foto: Kirstine Mengel.

Vivi Christensen “BLIK“ (Udstillingsview). Foto: Kirstine Mengel.

Vivi Christensen “BLIK“ (Udstillingsview). Foto: Kirstine Mengel.

Vivi Christensen “BLIK“ (Udstillingsview). Foto: Kirstine Mengel.

Vivi Christensen ‚ÄúBLIK / Svigermor, mor og datter‚ÄĚ (Akryl p√• l√¶rred 150 x 200 cm). Foto Kirstine Mengel.

Vivi Christensen ‚ÄúBLIK / Svigermor, mor og datter‚ÄĚ (Akryl p√• l√¶rred 150 x 200 cm). Foto Kirstine Mengel.

Vivi Christensen (f. 1962 i Skive) er optaget af maleri som fort√¶lling og maler p√• store √•bne l√¶rreder. Hendes v√¶rker kredser om de n√¶re relationer og de inderste f√łlelser, og knytter sig til den tradition i kunsthistorien, hvor livet bruges som afs√¶t for kunsten. Som f.eks. Anna Ancher, Elina Brotherus og Louise Bourgeois har gjort det. Vivi Christensen bor og arbejder i Odense.

Hun er uddannet p√• Det Fynske Kunstakademi i 2001, og bag sig har hun en r√¶kke udstillinger i ind- og udland. Udover hendes egen kunstneriske praksis har hun taget initiativ til udstillingsstedet for samtidskunst M100 i Odense, i samarbejde med Mikkel Larris.

Senest har Vivi Christensen vist soloudstillingen; Kroppen, som ingen ende vil tage, om angsten i kroppen. Tidligere soloudstillingen GIFT, som tog udgangspunkt i tvivlen om k√¶rlighed i parforholdet. 

Fernisering: Fredag d. 3. maj, kl. 17-19. Artist talk kl 16.30.
Udstillingsperiode: D. 3. maj - 26. maj, 2019.
√Öbningstider: Torsdag kl. 16-20 og l√łrdag-s√łndag kl. 13-17.
Find yderligere info på Facebook.

Udstillingen BLIK har modtaget st√łtte til produktion af v√¶rker fra Statens Kunstfond, Projektst√łtteudvalg for Billedkunst. M100 er st√łttet af Statens Kunstfonds pulje opstart af nye udstillingsplatforme, Det Obelske Familiefond, Odense Kommunes Kulturpulje og Spar Nord Fonden.

Vivi Christensen “BLIK“ (Udstillingsview). Foto: Kirstine Mengel.

Vivi Christensen “BLIK“ (Udstillingsview). Foto: Kirstine Mengel.

Vivi Christensen ‚ÄúBLIK / To veninder I‚ÄĚ (Akryl p√• l√¶rred 150 x 200 cm).  Foto: Kirstine Mengel.

Vivi Christensen ‚ÄúBLIK / To veninder I‚ÄĚ (Akryl p√• l√¶rred 150 x 200 cm).
Foto: Kirstine Mengel.

Vivi Christensen ‚ÄúBLIK / To veninder I‚ÄĚ (Closeup, Veninde). Foto: Kirstine Mengel.

Vivi Christensen ‚ÄúBLIK / To veninder I‚ÄĚ (Closeup, Veninde). Foto: Kirstine Mengel.

Vivi Christensen ‚ÄúBLIK / To veninder II‚ÄĚ (Akryl p√• l√¶rred 150 x 200 cm). Foto: Kirstine Mengel.

Vivi Christensen ‚ÄúBLIK / To veninder II‚ÄĚ (Akryl p√• l√¶rred 150 x 200 cm). Foto: Kirstine Mengel.

Kunstværkets direkte blik
Af Theis Vall√ł Madsen, kunsthistoriker, ph.d.

Den tyske filosof og sociolog Georg Simmel (1858-1918) skrev i sin afhandling om syn og sansninger, at det direkte blik mellem to mennesker repr√¶senterede den eneste og mest perfekte forbindelse af alle menneskelige forhold. Vores mest intime forhold, vores fjendskaber, selvv√¶rd og samv√¶r ville v√¶re markant anderledes, mente Simmel, hvis vi ikke s√• hinanden i √łjnene. Men √łjenkontakten er en s√•rbar forbindelse, og den kr√¶ver, at man ‚Äď i et kort √łjeblik ‚Äď t√łr v√¶re √•ben. Man ser ikke et andet menneske i √łjnene, f√łr den anden returnerer √©ns blik. Vi ser (ind i) den anden, fordi den anden ser (ind i) os.

Den direkte √łjenkontakt bliver ofte brugt i portr√¶tkunsten, hvor det direkte blik ud mod betragteren i en vis forstand imiterer det direkte blik mellem to mennesker. Man ser kunstv√¶rket i √łjnene, ikke bare i billedlig forstand, men ogs√• konkret. Billederne rummer en lille rest fra den daglige blik-udvikling mellem mennesker. Vi lader bevidst eller ubevidst os selv narre til at tro, kortvarigt, at vi kigger kunstv√¶rket i √łjnene. Vi ser maleriet som mere end et objekt, som et subjekt-lignende objekt, kan man sige. Det er en helt almindelig form for opm√¶rksomhedstilstand, hvor vi veksler ubesv√¶ret mellem et rationelt syn (p√• verden som objekter) og et ikke-rationelt syn, hvor tingene i vores omgivelser er mere end fremmedobjekter adskilt af luft.

Derfor kan gamle malerier have et n√¶rv√¶r, n√•r de kigger p√• √©n fra v√¶ggen, og derfor har kunsthistoriens mest popul√¶re motiver som hellige ikoner, Mona Lisa og Pigen med perle√łrering v√¶ret portr√¶tter med direkte blikke. De har en fascinationskraft, fordi de indeholder et sk√¶r fra hverdagens mest intime interaktioner med mennesker. De kr√¶ver samtidig, at man selv √•bner sig, n√•r man ser kunstv√¶rket ‚ÄĚi √łjnene‚ÄĚ s√• at sige, og det er en vigtig foruds√¶tning for at se eller m√¶rke v√¶rkerne, uanset om de har √łjne eller ej. Vivi Christensens billeder er kendetegnet ved en s√•rbarhed og en √•benhed, og de kr√¶ver samme s√•rbarhed og √•benhed fra betragteren. √ėjnene ser direkte ud, og alligevel flimrer √łjnene en smule. De er endnu ikke fastfrosset, men tv√¶rtimod stadig i det √•bne, ligesom √łjenkontakten mellem to mennesker. Forbindelsen kan hurtigt blive afbrudt af et nedsl√•et blik eller et rationelt blik p√• v√¶rket som et fladt objekt. I den forstand deler √łjenkontakten og kunstv√¶rket samme fordring til den, der m√łder den anden: Man skal blotte sig (en smule), hvis man vil indg√• i en meningsfuld relation.