0
0
Back to All Events

VIERA COLLARO, ERIK A FRANDSEN & LARS NØRGÅRD "WINTERREISE" 📷


  • Galleri DGV, Svendborg Christiansmindevej 78 5700 Svendborg Denmark (map)
Winterreise. Galleri DGV, 2019. Foto: Andreas Bastiansen.

Winterreise. Galleri DGV, 2019. Foto: Andreas Bastiansen.

Pressemeddelelse, januar 2019

Et år er gået siden DGV sidst viste udstillinger med henholdsvis Viera Collaro og Lars Nørgård. Denne januar 2019 har vi den store glæde igen at præsentere de to fremtrædende kunstnere – og denne gang – for første gang i galleriet i selskab med Erik A Frandsen.

Med sine utrolig smukke lysinstallationer og sit dybtgående kendskab til farver og rum er Viera Collaros værker denne gang sat i spil med Lars Nørgårds dramatiske farve- og energiladede abstraktioner og Erik A. Frandsens figurative multimedie inspirerede opstillinger. Næsten som i Franz Schuberts komposition for sang og klaver Winterreise fra 1828, og med Wilhelm Müllers 24 vers hertil, tages vi med på en mangfoldig og emotionel vandring ind i vinterens på en gang kølige mørke og hjertets foruroligende glød. Franz Schubert har ønsket at fortælle om sine oplevelser fra en vinterrejse, som han ligner med en kunstners rejse gennem sit eget livs udvikling - en vandring der rummer en evig søgning efter nye begyndelser.

Erik A. Frandsen, Uden titel, 2018 (olie på lærred, 180x135 cm) | Viera Collaro, Kærlighed, Tese44, 2016 (aluminium, stål, akryl, RGB dioder, hvide dioder, træ, 180x180 cm) | Erik A. Frandsen, Stilleben 5, 2018 (olie på lærred, 220x330 cm). Foto: Andreas Bastiansen.

Erik A. Frandsen, Uden titel, 2018 (olie på lærred, 180x135 cm) | Viera Collaro, Kærlighed, Tese44, 2016 (aluminium, stål, akryl, RGB dioder, hvide dioder, træ, 180x180 cm) | Erik A. Frandsen, Stilleben 5, 2018 (olie på lærred, 220x330 cm). Foto: Andreas Bastiansen.

Erik A Frandsen, Stilleben 5, 2018 (olie på lærred, 220x330 cm).  Foto: Andreas Bastiansen.

Erik A Frandsen, Stilleben 5, 2018 (olie på lærred, 220x330 cm).
Foto: Andreas Bastiansen.

Viera Collaro, Kærlighed, Tese44, 2016 (aluminium, stål, akryl, RGB dioder, hvide dioder, træ, 180x180 cm). Foto: Andreas Bastiansen.

Viera Collaro, Kærlighed, Tese44, 2016 (aluminium, stål, akryl, RGB dioder, hvide dioder, træ, 180x180 cm). Foto: Andreas Bastiansen.

Viera Collaro, Climbing, 1996 (poleret aluminium og neon, 285x50 cm) | Erik A. Frandsen, Stilleben 1, 2018 (olie på lærred, 180x135 cm). Foto: Andreas Bastiansen.

Viera Collaro, Climbing, 1996 (poleret aluminium og neon, 285x50 cm) | Erik A. Frandsen, Stilleben 1, 2018 (olie på lærred, 180x135 cm).
Foto: Andreas Bastiansen.

Hvis vi vil finde en fællesnævner for de tre kunstnere, må det være den evige søgning, den radikale mobilitet, hvormed de har bevæget sig rundt i forskellige genrer og teknikker og skiftet stil. Viera Collaro bevægede sig fra en tidlig interesse for at arbejde med lys og med farver, som i værket 1000 farver, (samarbejde med Niels Nedergaard), hvor de analyserede tre basisfarver i 1000 kombinationsmuligheder. Herfra videre til arbejdet med monokrome farver, med glas og stof og til de mange lysskulpturer og offentlige udsmykninger, hvor vi møder hendes særlige poetiske dybte og spiritualitet.

Lars Nørgård og Erik A. Frandsen mødte tidligt i 1980erne hinanden i arbejdsfællesskabet Værkstedet Værst. begge blev grebet af datidens nye vilde maleri: den eksplosive interesse for maleriets muligheder, hvor det eksperimenterende var det altafgørende. Ekspressivt måske men med en ironisk distance til det dybtfølte. Lars Nørgårds malerier var i begyndelsen meget komplicerede med sammenflettede abstrakte og figurative elementer, og med mange personskildringer af grotesk-absurd karakter. Karikerede kryptiske kunstnerportrætter og ekspressive billeder med mørke og tunge farver vekslede med tegninger, der var enkle i stregen og surreelle i indhold. For Lars Nørgård har det hele tiden været væsentligt at prioritere det maleriske og i de senere år har han udviklet abstraktionen helt bort fra det figurative.

Lars Nørgård Flag, 2018 (akryl og olie på lærred, 180x180 cm). Foto: Andreas Bastiansen.

Lars Nørgård Flag, 2018 (akryl og olie på lærred, 180x180 cm). Foto: Andreas Bastiansen.

Erik A. Frandsen, Stilleben 4, 2018 (olie på lærred, 135x200 cm) og Stilleben 3, 2018 (olie på lærred, 125x84 cm). Foto: Andreas Bastiansen.

Erik A. Frandsen, Stilleben 4, 2018 (olie på lærred, 135x200 cm) og Stilleben 3, 2018 (olie på lærred, 125x84 cm). Foto: Andreas Bastiansen.

Lars Nørgård, No Chairs Le, 2018 (olie på lærred 175x250 cm) | Viera Collaro, Kærlighed, Tese44, 2016 (aluminium, stål, akryl, RGB dioder, hvide dioder, træ, 180x180 cm). Foto: Andreas Bastiansen.

Lars Nørgård, No Chairs Le, 2018 (olie på lærred 175x250 cm) | Viera Collaro, Kærlighed, Tese44, 2016 (aluminium, stål, akryl, RGB dioder, hvide dioder, træ, 180x180 cm). Foto: Andreas Bastiansen.

For Erik A.Frandsen var 1980'erne begyndelsen på at arbejde med maleriet figurativt og lidt tegneserieagtigt. En kort periode kom abstraktionen frem i store drivende landskabsagtige malerier, men ret hurtigt begyndte hans arbejde med, hvad man kan kalde "blokaden mod maleriet". Erik A. Frandsen problematiserede det traditionelle maleri med sine overskridelser, som ved bl.a. at sætte fotografier, plastikbakker og ståltråd på malerierne. Frem til idag har han skabt nye billeder med mange forskellige materialer og teknikker som hans arbejde med lys og tegning, malerier inspireret af fotografiske negativer, installationer med malerierne som udvidede felter på vægge og gulve, blomstermotiver skabt i spejlpoleret stål og mosaikbilleder. Udstillingens værker synes at bære vinteren med sig.

I Erik A. Frandsens malerier befinder vi os indendøre. Her farver vintersolen vægge og omgivelser med rødgule farver. I krukker og vaser ses årstidens blomster: tulipaner og franske anemoner. På borde står designobjekter. Tungt og mørkt vintertøj skygger over et tegneserieagtigt maleri - og en åben dør fører ind til et andet rum. Malerierne er kompakte med ting, næsten som ophobninger af billeder med andre billeder fra kunstnerens atelier - som erindringsbilleder og mulige billeder.

Viera Collaro, Climbing, 1996 (poleret aluminium og neon, 285x50 cm). Foto: Andreas Bastiansen.

Viera Collaro, Climbing, 1996 (poleret aluminium og neon, 285x50 cm). Foto: Andreas Bastiansen.

Erik A. Frandsen, Uden titel, 2016 (mosaik, 200x300 cm).  Foto: Andreas Bastiansen.

Erik A. Frandsen, Uden titel, 2016 (mosaik, 200x300 cm).
Foto: Andreas Bastiansen.

Viera Collaro, Trekant, 2013 (glas, stål og dioder, 72x72x72cm).  Foto: Andreas Bastiansen.

Viera Collaro, Trekant, 2013 (glas, stål og dioder, 72x72x72cm).
Foto: Andreas Bastiansen.

I Lars Nørgårds malerier kan de klare farver synes tættere på sommeren end på vinteren. Men de hvide figurer lægger noget krystalagtigt og køligt til billederne. Sammenstødene mellem varme og kolde farver og hårde geometriske og bløde organiske former skaber en uro, der er som bevægelser i futuristiske billeder. Som i Schuberts Winterreise, både abstrakt og åben, dramatisk og sorgfuld, og emmende af vandrerens oplevelser af naturens elementer, af kulde og sne, af storm og stille, af en grædende vind og af fuglens sang. Med Viera Collaros Hjerte på udstillingen Winterreise skabes den smukkeste varme på rejsen.

Fernisering: Fredag d. 25. januar, kl. 17.
Udstillingen introduceres af Claus Hagedorn-Olsen, Museumschef ved Horsens Kunstmuseum.
Udstillingsperiode: 25. januar - 31. marts 2019.
Åbningstider: Tors-fre: kl. 12-16.30, lør-søn: kl. 12-15.