0
0
Back to All Events

SUPERFLEX "ONE TWO THREE SWING!" & DOUG AITKEN "SONG1" ūüď∑


  • Copenhagen Contemporary, K√łbenhavn Refshalevej 173A K√łbenhavn, 1432 Denmark (map)
SUPERFLEX. One Two Three Swing! Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

SUPERFLEX. One Two Three Swing! Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

Pressemeddelelse, juni 2018

Det er med stor gl√¶de, at Copenhagen Contemporary (CC) nu kan invitere til gen√•bning af kunstcentret i nye omgivelser i den nyistandsatte Svejsehal p√• Refshale√łen. √Öbningen fejres med en stor offentlig fernisering og fest torsdag d. 28. juni. Her pr√¶senteres et √•bningsprogram, der markerer, at K√łbenhavn nu permanent har f√•et en institution, der giver mulighed for at huse international installationskunst i den helt store skala.

CC √•bner for to store publikumsinvolverende totalinstallationer, der internationalt har modtaget flot kritik og v√¶ret store publikumssucceser. Den danske kunstnergruppe SUPERFLEXs One Two Three Swing! indtager CCs Hal 1 og 2. I en stor orange metalstruktur af gynger opfordres publikum til at gynge sammen med andre og s√•ledes opleve den kraft, der opst√•r ved at deltage i f√¶llesskaber. I Hal 3 vises den anerkendte amerikanske kunstner Doug Aitkens SONG 1 ‚Äď en 35 minutter lang lyd- og videoinstallation. Inden for rammerne af popklassikeren ‚ÄúI Only Have Eyes for You‚ÄĚ, har Aitken skabt et dragende og rumligt videov√¶rk, der afspejler nutidens urbane landskab og tr√¶kker tr√•de tilbage i modernitetens kulturhistorie.

SUPERFLEX. One Two Three Swing! Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

SUPERFLEX. One Two Three Swing! Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

HALL 1 & 2

SUPERFLEX
ONE TWO THREE SWING!

En orange linje af gynger bugter sig gennem SUPERFLEXs store installation One Two Three Swing! Gyngerne er designet til, at vi kan gynge tre personer sammen og opleve styrken i et f√¶llesskab. SUPERFLEX har siden begyndelsen af 1990‚Äôerne skabt radikalt nyt√¶nkende og samfundsengagerede v√¶rker. Fra starten har de brugt deres kunstneriske praksis som et redskab til at arbejde med sociale emner, og de betegner selv deres projekter som ‚Äėtools‚Äô, der kan bruges til at skabe handling og forandring.

Med den store installation One Two Three Swing! tager SUPERFLEX livtag med det, de oplever som samfundsm√¶ssig apati, en handlingslammelse i forhold til de politiske, milj√łm√¶ssige og √łkonomiske udfordringer, der pr√¶ger vores tid ‚Äď og de g√łr det ved at fremh√¶ve det revolutionerende potentiale, de ser i f√¶llesskaber og f√¶lles handlinger.

I Hal 1 kan publikum, i den orange linje af gynger, der bugter sig gennem hallen, opleve bevægelse og styrken i et fællesskab. Hvor gynger normalt er beregnet til individuelt brug, har SUPERFLEXs gynger tre sæder, og vi opfordres således til at opleve energien, der opstår, når flere personer gynger i fællesskab.

SUPERFLEX. One Two Three Swing! Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

SUPERFLEX. One Two Three Swing! Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

I Hal 2 derimod repr√¶senteres apatien ved et stort pendul, der svinger frem og tilbage over et specialv√¶vet gulvt√¶ppe i eurosedlernes farver. Vi bliver som bes√łgende inviteret til at l√¶gge os ned og overveje de √łkonomiske strukturer og samfundsm√¶ssige kr√¶fter, der styrer vores hverdag, og mens vi ligger d√©r, kan vi i dobbelt forstand b√•de reflektere og blive reflekteret i det spejlblanke pendul.

One Two Three Swing! er b√•de en √¶stetisk og konceptuel installation, hvor publikum kan opleve et engagement, der peger p√• styrken i de f√¶llesskaber, mennesker kan skabe sammen. N√•r man gynger sammen med andre, kan det √•bne op for anderledes oplevelser, end n√•r man gynger alene. SUPERFLEX ser den kollektive kraft som en positiv energi, hvor vi som menneskelige penduler, p√• symbolsk vis, kan √¶ndre planetens bane og den kurs, vi som samfund befinder os p√•. Den f√¶lles oplevelse, som v√¶rket tilbyder, kan f√łre videre til refleksioner over fundamentale sp√łrgsm√•l som demokrati, indflydelse og medborgerskab ‚Äď det er s√•ledes ikke kun leg, SUPERFLEXs gynger l√¶gger op til.

One Two Three Swing! blev skabt i 2017 til turbinehallen på Tate Modern, hvor SUPERFLEX, som en anerkendelse, blev udvalgt til at lave det kommissionerede værk, The Hyundai Commission.

SUPERFLEX. One Two Three Swing! Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

SUPERFLEX. One Two Three Swing! Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

OM SUPERFLEX
Den danske kunstnergruppe SUPERFLEX blev grundlagt i 1993 af Jakob Fenger (f. 1968), Bj√łrnstjerne Reuter Christiansen (f. 1969) og Rasmus Nielsen (f. 1969). Kunstnergruppen bor og arbejder i K√łbenhavn. SUPERFLEX har h√łstet international anerkendelse for en praksis, der besk√¶ftiger sig med s√•vel kunst og design som globaliseringens √łkonomiske strukturer. Deres v√¶rker balancerer ofte i krydsfeltet mellem kunstv√¶rk og funktionelt objekt. De har bl.a. skabt Supergas (1996), et biogasanl√¶g i Afrika, Superchannel (2000), deres egen tv-kanal, Superkilen (2012), en offentlig bypark paŐä N√łrrebro, og Hospital Equipment (2017), et fuldt funktionsdueligt operationsbord, der bruges p√• hospitaler i bl.a. Gaza og Syrien.
Af nylige soloudstillinger kan n√¶vnes: Bundeskunsthalle, Bonn, Tyskland (2018), Tate Modern, London, England (2017), Von Bartha, S-chanf, Schweiz (2017), Hayward Gallery, London, England (2017), 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, Japan (2016), Kunsthal Charlottenborg, K√łbenhavn (2013), FundacioŐĀn Jumex, Mexico City, Mexico (2013), Van Abbemuseum, Eindhoven, Holland (2010).

Doug Aitken. SONG 1. Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

Doug Aitken. SONG 1. Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

HALL 3

DOUG AITKEN SONG 1

SONG 1 er en 35 minutter lang lyd- og videoinstallation skabt af Doug Aitken. Inden for rammerne af popklassikeren ‚ÄúI Only Have Eyes for You‚ÄĚ, har Aitken skabt et dragende og rumligt videov√¶rk, der afspejler nutidens urbane landskaber, og tr√¶kker tr√•de tilbage i modernitetens kulturhistorie.

Forskellige versioner af den velkendte sang udg√łr den grundl√¶ggende struktur i den monumentale lyd- og videocollage. Installationen best√•r af et rytmisk flow af videoklip, som projiceres op p√• en stor cirkul√¶r sk√¶rm. Publikum m√łder et altomsluttende v√¶rk, som man b√•de kan g√• rundt om og tr√¶de ind i. Sangen er en klassisk jazzstandard fra 1934, kendt verden over for sin melankolske melodi og romantiske tekst. Den er dybt rodf√¶stet i amerikansk kulturlivs musikalske DNA og er blevet indspillet i utallige versioner ‚Äď mest kendt er The Flamingos version fra 1959, karakteriseret ved sin langsomme ‚Äėdoowop‚Äô R&B-lyd.

Doug Aitken. SONG 1. Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

Doug Aitken. SONG 1. Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

Doug Aitken. SONG 1. Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

Doug Aitken. SONG 1. Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

Til SONG 1 har Doug Aitken inviteret en r√¶kke forskelligartede musikere til at indspille deres bud paŐä sangen ‚Äď heriblandt Beck, Lucky Dragons og No Age ‚Äď et greb som afspejler sangens egen historie og de mange fortolkninger af den gennem tiden. Sangen fortolkes endvidere visuelt af skuespilleren Tilda Swinton, gadedansere og gospel-sangere, der optr√¶der i v√¶rket.

SONG 1‚Äôs visuelle side flyder mellem fortid og nutid, fra stiliserede sort-hvide klip, som peger p√• scenekunstens og fjernsynets indflydelse, til billeder af nutidens hypermoderniserede metropoler med deres menneskevrimmel og pulserende lys. Her ses m√¶nd og kvinder i forskellige omgivelser ‚Äď p√• arbejdspladsen, p√• cafeŐĀ, i studiet og i trafikken ‚Äď synge med p√• den velkendte melodi.

Sangens minimalistiske beat speedes op, saŐä den afspejler de abstrakte, dynamiske billedklip af en metropol, hvor en s√łgen efter k√¶rlighed og tilh√łr gentager sig p√• tv√¶rs af tid og sted og minder publikum om den menneskelige erfarings universelle karakter.

Doug Aitken. SONG 1. Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

Doug Aitken. SONG 1. Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

Sangens enkelhed, det soulfulde kor og det repetitive omkv√¶d understreger vores f√¶lles vilk√•r, at vi er forbundet gennem f√łlelser og erfaringer. V√¶rket er i sin kobling af visuelle gengivelser af m√¶nd over for kvinder, byen over for individet, nutiden over for fortiden en udforskning af moderniteten og de betingelser, der har indflydelse p√• vores liv i dag. Aitkens blik f√łrer os ind i en verden, hvor tid, rum og erindring er flydende begreber. I sine kunstv√¶rker skaber han ofte landskaber, der er altomsluttende b√•de visuelt og fysisk. Han benytter et koncept, han kalder ‚Äėliquid architecture‚Äô (flydende arkitektur), hvor billeder og arkitektur kommer i dialog p√• dynamisk vis. Dette var netop hensigten med SONG 1, som oprindelig blev skabt til Hirshhorn Museum i Washington, hvor v√¶rket blev projiceret op p√• museets lange cylinderformede facade. S√•ledes vendte han indersiden af museet ud mod verden, og musik, billede, rum, tid og bev√¶gelse blev flettet sammen i et spektakul√¶rt urbant landskab.

Doug Aitken. SONG 1. Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

Doug Aitken. SONG 1. Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

Doug Aitken. SONG 1. Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

Doug Aitken. SONG 1. Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

OM DOUG AITKEN
Doug Aitken er f√łdt i 1968 i Californien, USA, og bor og arbejder i Los Angeles. Han arbejder i et utal af medier og er kendt for sine monumentale videov√¶rker, der integrerer urbane s√•vel som naturlige landskaber. Med v√¶rkerne Sleepwalkers (2007) og SONG 1 (2012) d√¶kkede han hele bygninger med videoprojektioner, med Underwater Pavilions (2016) skabte han v√¶rker til havets bund, og med Mirage (2017) opf√łrte han et spejlkl√¶dt hus i √łrkenen. Aitken blander gerne kunstgenrer og skaber dialog mellem dem, som da han fyldte et tog med musikere, kunstnere, forfattere m.fl. og skabte Station to Station (2013), et v√¶rk der udfoldede sig over tid og sted, mens det bev√¶gede sig p√• tv√¶rs af USA.

Doug Aitken har udstillet p√• museer over hele verden, herunder Museum of Contemporary Art, Los Angeles, Whitney Museum of American Art, New York, Museum of Modern Art (MoMA), New York, Wiener Secession, Wien, Serpentine Gallery, London, og Centre Georges Pompidou, Paris. 

Doug Aitken. SONG 1. Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

Doug Aitken. SONG 1. Installation shot, Copenhagen Contemporary 2018. Photo: Anders Sune Berg.

Fernisering: Fredag d. 29. juni, kl. 17.30-23.30.
Udstillingsperiode: d. 29. juni - 30. december, 2018.

Earlier Event: June 29
ANNE NOWAK "TAVSE MINDER"
Later Event: July 1
ALEX M√ėRCH "FE"