0
0
Back to All Events

SHAHRYAR NASHAT "START BEGGING"


  • Statens Museum for Kunst, København Sølvgade 48-50 København, 1307 Denmark (map)
Shahryar Nashat.

Shahryar Nashat.

Pressemeddelelse, august 2019

Et diskret pink filter på x-rummets vinduer sætter tonen for udstillingen: både bogstavelig talt ved at bade rummet i et kødfarvet, lyserødt skær og på et mere metaforisk niveau ved at antyde en optagethed af kroppen og dens underkategorier, bl.a. kød, væv, membraner, motorik og begær.

Værkernes materialitet spænder fra den glatte syntetiske overflade på den store pink skulptur Start to Beg til den kluntede, autolakerede papmache, der klistrer sig om benene på skulpturerne Sex Position for Broken Ribs og Rib. Videoen Keep Begging vises på en fritstående LED videoskærm, hvis tusindvis af lysdioder skaber et på en gang synligt pixeleret og samtidig ultraskarpt billede. På den måde etablerer alle værkerne en akavet dobbelthed af noget ultraraffineret og noget abrupt klodset.

Shahryar Nashat, Start to beg, 2019. (Syntetisk polymer, forstøvet akryl og glasfiber).  Foto: Jeff McLane. Courtesy David Kordansky Gallery, Los Angeles og Rodeo, London / Athens.

Shahryar Nashat, Start to beg, 2019. (Syntetisk polymer, forstøvet akryl og glasfiber).
Foto: Jeff McLane. Courtesy David Kordansky Gallery, Los Angeles og Rodeo, London / Athens.

Start to Beg minder i formen om en udskæring af et enormt stykke kød eller måske en sarkofag. Sex Position for Broken Ribs og gruppen af skulpturen Rib ligner gangstativer.

I videoen Keep Begging udforsker kameraet en arm fra albuen til armhulen.

Shahryar Nashat, Start to beg, 2019. (Syntetiske polymer, forstøvet akryl og glasfiber). Foto: Jeff McLane. Courtesy David Kordansky Gallery, Los Angeles og Rodeo, London / Athens.

Shahryar Nashat, Start to beg, 2019. (Syntetiske polymer, forstøvet akryl og glasfiber). Foto: Jeff McLane. Courtesy David Kordansky Gallery, Los Angeles og Rodeo, London / Athens.

Shahryar Nashat, Rib, 2019. (Papmaché, urethan, akrylmaling). Installationsfoto: Swiss Institute, New York.

Shahryar Nashat, Rib, 2019. (Papmaché, urethan, akrylmaling). Installationsfoto: Swiss Institute, New York.

Billederne veksler mellem ekstreme closeups af hud, hår og porer og insisterende totalbilleder af en behåret armhules gedulgte, men sært usexede fugtighed. I nogle sekvenser er kameraet styret af en robotarm og flytter sig i hyperaccelererede, sært ikke-humane bevægelser. Disse er blandet med ubærligt lange, statiske kameraoptagelser. Lydsiden er på samme måde sammensat af melodiske og elektroniske lydbidder og et par enkelte kryptiske replikker: “Holidays are over”, “Do we go to war?” og “My dear”.

Shahryar Nashat, Keep Begging, 2019. (HD video på LED væg. 11 min 10 sec. Original Score by Ethan Braun). Foto: Swiss Institute, New York.

Shahryar Nashat, Keep Begging, 2019. (HD video på LED væg. 11 min 10 sec. Original Score by Ethan Braun). Foto: Swiss Institute, New York.

Udstillingens titel Start Begging indrammer de forskellige modsætninger, som værkerne etablerer – mellem objekt og billede, mellem kamera og krop, mellem forskellige materialiteter og måske endda mellem værk og beskuer. Værkerne er produceret i samarbejde med Swiss Institute, New York.

Udstillingsperiode: D. 29. august - 29. december, 2019.

Earlier Event: August 28
GRUPPEUDSTILLING "BIOTECHNOSPHERE"
Later Event: August 29
DANIEL HOPP "FOULPLAY"