0
0

SEIMI NØRREGAARD "SKJUL"


  • Overgaden, København 17 Overgaden Neden Vandet København, 1414 Denmark
SKJUL, 2016. Installationsview. Fotos: Anders Sune Berg.

SKJUL, 2016. Installationsview. Fotos: Anders Sune Berg.

Med udstillingsformatet REVISIT dykker Overgaden ned i institutionens egen historik og genbesøger vigtige og toneangivende udstillinger, som har været med til at forme ikke alene Overgaden, men også dansk kunsthistorie. Som markering af tiåret for udstillingen Væggene har ører har Overgaden inviteret Seimi Nørregaard til på ny at skabe en performance-installation til Overgadens første sal.

I 2006 overraskede Nørregaard med Væggene har ører Overgadens publikum ved at skabe en kulisse i udstillingsrummet, hvor den besøgende på lige fod med en performer både kunne træde ind i og gå bagom. Det traditionelle skel mellem scene og publikum udviskedes, og publikum blev med deres blotte tilstedeværelse en reel medspiller i selve værket. Hver dag bød på en ny interaktion med publikum, hvilket betød, at det var ikke var muligt at opleve værket på samme måde to gange. Væggene har ører udfoldede sig på denne måde gennem relationen med den besøgende. Siden Væggene har ører har Seimi Nørregaard fortsat arbejdet i krydsfeltet mellem performance, poesi og installation. I en vekslen mellem det genkendelige og poesiens abstraktion skaber Nørregaard værker, som hun selv betegner som ‘rumlige digte’, hvor publikum gennem egne associationer anspores til at deltage.

Den nye udstilling SKJUL udspiller sig på samme måde som Væggene har ører i omgivelser, hvor hverdagslige genstande antyder hjemlig tryghed. Hvide lagner hænger på udspændte tørresnore i en skovlignende scenografi. Som lette optegninger i luften dannes svajende vægge, der på en og samme tid afdækker og skærmer. Vi skjuler os, men for hvem? Som et gennemgående element i Nørregaards installationer udfoldes værket ofte for publikum af en performer. I SKJUL er det den stereotype MOR-figur, der beboer installationen: MOR opdrager, bekymrer sig, skaber tryghed, ønsker at vide alt og ved, når vi lyver. Hun lyver med, glemmer sig selv, ofrer sig. MOR fylder som et tungt åndedrag i den omsluttende scenografi bestående af ophobninger af hjemmets velkendte inventar. Publikum væves ind i et sanseligt fortættet virvar af objekter og tekstiler som et net af kollektiv erindring. Hvad er det vi gemmer på?

Med SKJUL undersøger og udstiller Nørregaard det, som vi forsøger at gemme væk og stuve af vejen. Publikum kryber og famler sig frem i en undersøgelse af det censurerede og bortsorterede. Med sin åbne og poetiske karakter vækker SKJUL fantasien og inviterer publikum ind i kulissens skabende mellemrum, hvor det først er i samspillet med den besøgendes personlige erfaringer, at værket tager sin egentlige udformning.

Seimi Nørregaard (f. 1975) er uddannet fra Nordisk Teaterskole i 1998. Senest har Seimi skabt performanceinstallationen HJEM i samarbejde med Boaz Barkan, Warehouse 9 (2016); Arbejd Arbejd, Det Frie Felts Festival og Metropolis Festival (2015); Falder ud i krattet, soloperformance på festivalen Mellemrum og huskunstnerprojektet Hulerum på Live Art for Børn på Nikolaj Kunsthal (2014).

SKJUL, 2016. Installationsview. Fotos: Anders Sune Berg.

SKJUL, 2016. Installationsview. Fotos: Anders Sune Berg.