0
0
Back to All Events

RITA KERNN-LARSEN "SOLO" đź“·


  • Gl. Holtegaard, Holte Attemosevej 170 Holte, 2840 Denmark (map)
SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

Pressemeddelelse, august 2018

Rita Kernn-Larsens betydning for dansk og international surrealisme er markant, og hendes veje og sideveje derfra har kun sjældent været belyst. I samarbejde med Kunsten Museum of Modern Art Aalborg viser Gl. Holtegaard nu en stor soloudstilling, der præsenterer bredden i den hidtil oversete danske billedkunstners livslange værk.

Rita Kernn-Larsen (1904-1998) er en international ener. Som få andre samtidige, surrealistiske, danske kunstnere opnår hun gennem 1930erne en stor international anerkendelse. Hendes gennembrud vokser ud af surrealismen, der som modreaktion på mellemkrigstidens rationelle tankesæt er et forsøg på at vriste sig fri af samfundets fornufts- og nytteorientering. Det irrationelle og impulsive, drifterne og begæret, ses som udtryk for noget fællesmenneskeligt, der på revolutionær vis skal danne baggrund for en frigørelse af mennesket. Kernn-Larsens billedverden befolkes af sensuelle, mystiske og organiske figurer. Hun kredser om kvindekøn, erotik og sanser i en surrealistisk drømmeverden, hvor munde, øjne, næser, hænder og kropslignende former oftest ses frit svævende i rum, hvor tid og sted synes opløst.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard.
Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard.
Installationsfoto: David Stjernholm.

En samlet historie
En stor del af sit liv har Kernn-Larsen uden for Danmark. Skiftevis opholder hun sig i kunstmetropolerne Paris og London, hvor hun som få andre danske billedkunstnere er tæt forbundet med den internationale surrealistbevægelse. I løbet af 1930erne udstiller hun hyppigt både i Danmark og internationalt side om side med bl.a. Salvador Dali, Marcel Duchamp, Max Ernst, Joan Miró og Meret Oppenheim.

Udstillingen SOLO: Rita Kernn-Larsen belyser ikke kun Kernn-Larsens storhedstid, men også den senere del af kunstnerskabet, som for den brede offentlighed er helt ukendt. Da 2. Verdenskrigs gru sætter en brat stopper for det surrealistiske maleri, må hun genfinde sig selv som kunstner. Hun retter derfor blikket fra det mentale landskab mod virkelighedens sydfranske bjerglandskab. Det figurative landskabsmaleri undergår en langsom opløsning og hendes modige eksperimenter resulterer i ren abstraktion. I slutningen af sit virke arbejder hun med collager, der atter trækker tråde tilbage til hendes unge, surrealistiske år.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

Udstillingen præsenterer mere end 100 værker af Rita Kernn-Larsen fordelt på både malerier, collager, skitser og keramik fra perioden 1920erne – 1980erne. Det omfattende udvalg er indlånt fra museer såvel som private samlinger i ind- og udland.

Et samtidigt blik pĂĄ Rita Kernn-Larsen
Den danske billedkunstner Kirstine Roepstorff (f. 1972) har skabt udstillingsdesignet til SOLO: Rita Kernn-Larsen. På æstetisk vis omdanner hun Gl. Holtegaards unikke udstillingsrum og hjælper os til at se Rita Kernn-Larsens samlede virke i et nutidigt lys.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard.
Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard.
Installationsfoto: David Stjernholm.

Gl. Holtegaard skærper i disse år udstillingsprofilen, hvor sigtet er at sammenstille ny og ældre billedkunst og arkitektur med henblik på at aktualisere historien og perspektivere vores samtid. I forlængelse heraf forstærker Kirstine Roepstorffs elegante udstillingsarkitektoniske greb den sanselige og sensuelle side af Rita Kernn-Larsens værk. Roepstorff har blandt andet repræsenteret Danmark på Venedig Biennalen i 2017.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

Rita Kernn-Larsen (1904-1998)
Født og opvokset i Hillerød i Nordsjælland. Går på Kunstakademiet i København 1928-29. Flytter til Paris i 1929 og begynder i 1930 på Acadeémie Moderne som elev hos den anerkendte billedkunstner Fernand Leéger. Fra 1934 bliver hun en aktiv del af den surrealistiske bevægelse omkring kunstnersammenslutningen Linien i Danmark. Rita Kernn- Larsens surrealistiske værker får plads på tidens mest skelsættende surrealisme-udstillinger i Danmark (ex. Kubisme-Surrealisme, Den Frie Udstillingsbygning, (1935)), men i endnu højere grad i New York, Paris og London. Heriblandt Fantastic Art, Dada, Surrealism, MOMA, (1936-37) og Exposition Internationale du Surrealisme på Galerie Beaux-Arts, (1938), og som den første surrealist udstiller hun desuden på den indflydelsesrige gallerist og samler Peggy Guggenheims galleri i London, Guggenheim Jeune, (1938). Bor en årrække i London fra 1940. Flytter efter krigen til Sydfrankrig. Rita Kernn-Larsen dør i Danmark i 1998.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard.
Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard.
Installationsfoto: David Stjernholm.

Katalog
Udstillingen ledsages af et rigt illustreret katalog, der bringer nye forskningsperspektiver på Rita Kernn-Larsens betydning for dansk surrealisme og sætter kunstnerens samlede værk i et nutidigt perspektiv. Bidragsyderne er mag. art. Maria Kjær Themsen, ph.d. i kunsthistorie Ulla Angkjær Jørgensen, samt digter, forfatter og forlægger Asger Schnack. Desuden indeholder kataloget en aldrig udgivet samtale mellem Rita Kernn-Larsen og kunstmæcen Finn Falkersby. Kataloget indeholder et indstik, der introducerer Kirstine Roepstorffs udstillingsdesign og iscenesættelse på henholdsvis Gl. Holtegaard og Kunsten Museum of Modern Art Aalborg. Udstillingskataloget udkommer på dansk og engelsk i september.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard.
Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard.
Installationsfoto: David Stjernholm.

Formidlingsprogram
Udstillingen SOLO: Rita Kernn-Larsen suppleres yderligere af et inspirerende og varieret formidlingsprogram, der byder på en række talks, workshop for børn og voksne samt art walks, der alle udvider og aktualiserer udstillingens tematikker og perspektiverer surrealismens idéer i vores samtid. Blandt andet anes surrealismen fortsat som understrøm i samtidskunsten. Måske er en ny modreaktion i gang mod samfundets rationalitet og nyttetænkning? I sin nytårstale opfordrede Dronning Margrethe II sågar den danske befolkning til en gang i mellem at gøre noget unyttigt. Læs mere om udstillingens program på Gl. Holtegaards hjemmeside.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

Udstillingen støttes økonomisk af: Augustinus Fonden, Spar Nord Fonden, A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Ny Carlsbergfondet, 15. Juni Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Statens Kunstfond og Fonden af 28. Februar 1970

Fernisering: Torsdag d. 23. august, kl. 17-20 | Facebook event
Udstillingsperiode: 24. august 2018 - 13. januar 2019.
Åbningstider: Tirs-søn: 12-17, tors: 12-20, man: Lukket.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

SOLO: Rita Kernn-Larsen, 2018. Gl. Holtegaard. Installationsfoto: David Stjernholm.

Earlier Event: August 18
GRUPPEUDSTILLING "DRAWINGS"