Back to All Events

NANNA LYSHOLT HANSEN "MOTHER MOULD" đź“·


  • Astrid Noacks Atelier, København RĂĄdmandsgade 34 København, 2200 Denmark (map)
Nanna Lysholt Hansen, Mother Mould, 2020. Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, Mother Mould, 2020. Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Pressemeddelelse, september 2020

Nanna Lysholt Hansens projekt i Astrid Noacks Atelier bestĂĄr af tre dele: en udstilling, en live-performance og en bogudgivelse. Titlen pĂĄ udstillingen Mother Mould er er hentet fra den engelske betegnelse for ’en støttende skal om en støbeform’. Ved at sætte fokus pĂĄ det omgivende materiale – ’den støttende skal’ – understreges økologier og teknologier i skabelsesprocessen.

Grænseflader, form og støbeform undersøges som to sammenhængende dele. Organer skabes i direkte kontakt med moderkroppen. Skabelsen foregår gennem et temporært organ; moderkagen. Gennem moderkagen udveksler foster og moder genetisk materiale og en del af disse mikro-chimera celler lever videre i moderens krop efter fødslen. Afgræsningen af individer bliver dermed opløst.

Vi er en biologisk sammenhængende flydende symbiotisk organisme. Moderen er kimær, en hybrid af maskine og organisme, et fiktionelt væsen, den ultimative cyborg.

1-1200.jpg

Nanna Lysholt Hansen, Mother Mould, 2020. Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, The Chthonic Ones, 2020 (Concrete, 120x100x45 cm). Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, The Chthonic Ones, 2020 (Concrete, 120x100x45 cm). Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, Zira Mater Matrix, 2020 (Plaster cloth, concrete, metal, video, sound, 200x150x185 cm / 9 min. (x2) loop). Photo: Nanna L. Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, Zira Mater Matrix, 2020 (Plaster cloth, concrete, metal, video, sound, 200x150x185 cm / 9 min. (x2) loop). Photo: Nanna L. Hansen.

Detail, Zira Mater Matrix, 2020. Photo: Nanna L. Hansen.

Detail, Zira Mater Matrix, 2020. Photo: Nanna L. Hansen.

Detail, Zira Mater Matrix, 2020. Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Detail, Zira Mater Matrix, 2020. Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen bruger i sin udstilling i Astrid Noacks Atelier cyborgmoderen som figur til at tænke igennem med det mĂĄl at gentænke slægtskaber, subjektivitet og vidensproduktion. I serien The Chthonic Ones (2016-2020), der indgĂĄr i udstillingen, arbejder Nanna Lysholt Hansen skulpturelt med organet klitoris, et tentakulært organ som først i 2005 blev kortlagt ved hjælp af nye 3D-scannings teknologier. Titlen pĂĄ serien er lĂĄnt fra biolog og filosof Donna Haraways begreb om det chthulucene, Et begreb, der tænker et individs identitet som flydende, amorf og mangfoldig. Det ktoniske betyder i/af/under jorden.

Nanna Lysholt Hansen, Mother Mould, 2020. Pphoto: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, Mother Mould, 2020. Pphoto: Nanna Lysholt Hansen.

13-1200.jpg

Detail, Vandrejournal (Health Care Journal/Computer-Mother-Daughter), 2013/2016/2020. Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, Vandrejournal (Health Care Journal/Computer-Mother-Daughter), 2013/2016/2020 (Ball pen, water colour, glitter glue and colour pencil on laser print, 21x29 cm (x15)). Photo: Nanna L. Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, Vandrejournal (Health Care Journal/Computer-Mother-Daughter), 2013/2016/2020 (Ball pen, water colour, glitter glue and colour pencil on laser print, 21x29 cm (x15)). Photo: Nanna L. Hansen.

14-1200.jpg

Detail, Vandrejournal (Health Care Journal/Computer-Mother-Daughter), 2013/2016/2020. Photo: Nanna Lysholt Hansen.

I den antikke græske mytologi forbindes de underjordiske, de ktoniske guder, med de dødes skæbne såvel som med jordens frugtbarhed. Haraway tilskriver en tilbagevenden til det ktoniske, det jordbundne, genbrug og kompost, som en nødvendighed for overlevelse i en verden ødelagt af udnyttelsen af jordens ressourcer. Vi må tænke os selv som kompost, forbundne som mug, skimmel, lav.

Som en del af udstillingen vil en kropsstor klitoris udført i beton indtage den byggeplads, der for tiden omgiver Astrid Noacks Atelier. Med udgangspunkt i sin egen krop som materiale vil Nanna Lysholt Hansen iværksætte en undersøgelse af rumlige og tidslige processer. Kroppen vil indgå i et direkte forhold til det omgivende arkitektoniske rum – atelieret såvel som byggepladsen – og aspekter af hukommelse, køn, sprog og narrativer vil blive sat på prøve og udfordret i relation til blikket på kroppen over tid. Egne erfaringer med den kvindelige krop, graviditet, fødsel og moderskab vil helt blive brugt i Mother Mould.

Nanna Lysholt Hansen, Mother Mould, 2020. Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, Mother Mould, 2020. Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, Arachnoid Mater #60, matrix monoprint 1-3, 2018/2020 (Body paint on wet wipe cloth, 14x20 cm (x3)). Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, Arachnoid Mater #60, matrix monoprint 1-3, 2018/2020 (Body paint on wet wipe cloth, 14x20 cm (x3)). Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, Dura Mater #402, 2013/2017 (Glitter glue on laser print, 18x18 cm). Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, Dura Mater #402, 2013/2017 (Glitter glue on laser print, 18x18 cm). Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, Dura Mater #464, 2018/2020 (Water colour on laser print, textile, 110x210x40 cm). Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, Dura Mater #464, 2018/2020 (Water colour on laser print, textile, 110x210x40 cm). Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, Dura Mater #400-404, 2013/2017 (Glitter glue and colour pencil on laser print, 18x18 cm (x5)). Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, Dura Mater #400-404, 2013/2017 (Glitter glue and colour pencil on laser print, 18x18 cm (x5)). Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, OIKOS (dimensions and content variable) 2020. Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, OIKOS (dimensions and content variable) 2020. Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, Dura Mater, book, 2018 (464 photographic objects from the artist’s archive of own performances for camera in the period 2004-2018, appropriated by the artist’s daughter in 2016-2018).  Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, Dura Mater, book, 2018 (464 photographic objects from the artist’s archive of own performances for camera in the period 2004-2018, appropriated by the artist’s daughter in 2016-2018).
Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, Arachnoid Mater #1-82 (C-print photographs of artist’s body appropriated by artist’s daughter, mixed media on human skin, 2017-2020 (photo: Nanna Lysholt Hansen)

Nanna Lysholt Hansen, Arachnoid Mater #1-82 (C-print photographs of artist’s body appropriated by artist’s daughter, mixed media on human skin, 2017-2020). Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Udstillingen, der ĂĄbner torsdag d. 17. september kl. 17-19, er første del af Nanna Lysholt Hansens projekt i Astrid Noacks Atelier. Senere pĂĄ ĂĄret lancerer hun bogudgivelse og opfører live-performance. Disse events annonceres senere. Ifm. Mother Mould arrangerer platformen bastard en samtale mellem Nanna Lysholt Hansen og skribent, kunstanmelder og forfatter Mette Garfield i Astrid Noacks Atelier torsdag d. 24. september kl. 17-18. Udstillingen er ĂĄben fredag og lørdag kl. 14-17 (eller efter aftale pĂĄ tlf. 60329184).

Nanna Lysholt Hansen, The Chthonic Ones (Glaced ceramics, 15x10x5 cm each) 2017-2018. Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, The Chthonic Ones (Glaced ceramics, 15x10x5 cm each) 2017-2018. Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, The Chthonic Ones, 2020 (Concrete, 120x100x45 cm). Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen, The Chthonic Ones, 2020 (Concrete, 120x100x45 cm). Photo: Nanna Lysholt Hansen.

26-1200.jpg

Nanna Lysholt Hansen, The Chthonic Ones, 2020 (Concrete, 120x100x45 cm). Photo: Nanna Lysholt Hansen.

Nanna Lysholt Hansen er uddannet fra Det Kongelig Danske Kunstakademi i København (2006-2011) og Kingston University, Faculty of Art, Design & Music i London (2002-2005).

Ă…bning: Torsdag d. 17. september, kl. 17-19.
Kunstnersamtale: Torsdag d. 24. september, kl. 17-18.
Udstillingsperiode:
D. 17.-30. september, 2020.

Projektet Mother Mould er støttet af: Statens Kunstfond og RĂĄdet for Visuel Kunst, Københavns Kommune.