0
0
Back to All Events

NADIA PLESNER "SURVIVAL OF THE FITTEST"


  • Gallery Poulsen, København 32 Staldgade København, 1699 Denmark (map)
 Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

Pressemeddelelse, april 2018

Hvilke drifter driver os i det moderne samfund, hvor maden købes færdig og indpakket, hvor vi har adgang til en overflod af materielle ressourcer og alfapositioner indtages i cyberspace? Hvilke værktøjer og strategier bruger vi for at sikre vores overlevelse i den medievirkelighed, vi færdes i? Hvad opstår der i rummet mellem urinstinkter og kunstig intelligens?

I Nadia Plesners nye soloudstilling “Survival of the Fittest” smelter det fysiske og virtuelle rum sammen og vi inviteres indenfor i Plesners fængslende pixelerede univers af maleri, tegning, skulptur og installation, der tilsammen refererer til arternes overlevelse i de sociale mediers digitale fødekæde.

 Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

Til ”Survival of the Fittest” har Plesner skabt en række nye værker i direkte dialog mellem virkeligheden og den digitale verden. Kontrasten mellem det fysiske arbejde i hendes kunstneriske håndværk og den pixelerede effekt i fotografierne omdannet til perlemosaikker af forunderlig detaljerigdom, indbyder beskueren til at opleve værkerne fra forskellig distance. Betragtes billederne fra afstand, står de skarpt. Men i takt med, at vi nærmer os overfladen, aflæser øjet ikke længere perlerne som pixels, der på tæt hold udviskes og billederne bliver abstrakte.

 Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

Gennem sine værker undersøger Plesner menneskets rolle i den virtuelle tidsalder, hvor vi kan swipe os igennem alt fra krig og ødelæggelse til potentielle sexpartnere, madvarer og produkter. Den digitale skærm er blevet vores vindue til verden, hvorigennem vi spejler os, i ikke blot vores nærmeste kreds, men i millioner af mennesker. Skjult bag en facade af online personaer, skabt ud af vores egen fragmenterede virkelighed, positionerer vi os i samfundet som re-designede udgaver af os selv og det liv, vi lever.

Men befinder vi os egentlig i toppen af den digitale fødekæde eller har vi formået at skabe et virtuelt lag af vores eksisterende verden, hvor vi end ikke selv kan følge med?

I et evolutionært perspektiv overhalede mennesket samtlige arter i kapløbet mod toppen af fødekæden i sådan en fart, at vores omgivelser, såvel som mennesket selv, ikke kunne følge med. I dag lever vi i to parallelverdener, den fysiske og den virtuelle, mens vores hjerner og sind stadig er indkodet med et dyrisk urinstinkt i rollerne som samleren og jægeren. Hvordan sikrer vi vores egen overlevelse i et digitalt økosystem, som vi selv har skabt?

Selviskhed er en vigtig del af ethvert dyrs overlevelse: Vi er skabt til at tænke på os selv først og fremmest. Og det gør vi stadig, lige som alle andre dyr. Så hvor går grænsen mellem menneske og dyr?

 Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

Nadia Plesner (født 1981) er dansk billedkunstner og forfatter. Hun er uddannet i Fine Arts på Gerrit Rietveld Akademiet i Amsterdam. Plesner er med i kunstnergruppen Emergency Room og startede i 2008 sin egen forening, Simple Living Komitéen.

Plesner har gennem det seneste årti arbejdet med de forsvindende grænser mellem nyheder, reklamer og underholdning i massemedierne. Hun er mest kendt for tegningen Simple Living, som forestiller en darfuriansk dreng, der holder en designertaske på den ene arm og en hund i lyserødt outfit på den anden arm. Simple Living blev senere til en integreret del af Plesners parafrase over Guernica: maleriet Darfurnica.

 Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

 Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

 Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

Modefirmaet Louis Vuitton stævnede Plesner i 2008 og 2011 og fik både Simple Living og Darfurnica forbudt, da de var utilfredse med den tegnede/malede taske på værkerne. I 2011 stævnede Plesner selv LV for at vinde retten tilbage til at udstille begge værker. Hun vandt den endelige retssag i Haag i 2011 og slap for at betale dagbøderne på 3,6 millioner kr. Dommen i sagen danner nu præcedens i lignende sager.

 Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

Plesner underviser i tegning på Thorvaldsens Museum. Hun har holdt utallige foredrag om sin kunst på steder som FN i Geneve, Trapholt Museum, Heart Museum, Arken, Det Kongelige Teater, Akademie Schloss Solitude i Tyskland, ArtEZ Institute of Arts i Holland, De Balie i Holland samt diverse gymnasier og kunstuddannelser. Hun har deltaget i mange udstillinger i ind- og udland, bl.a. på Trapholt Museum, Heart Museum, Arbejdermuseet, Biennalen i Venedig (Zimbabwes pavillion), Modemuseum Hasselt i Belgien, Space 2*3 i Tokyo, The European Culture Congress i Wroclaw samt Palazzo delle Arti i Napoli.

 Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

 Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

I maj 2015 udgav hun bogen Simple Living, Kamp og Kunst fra en Campingvogn på forlaget Lindhardt & Ringhof. Bogen handler om kunst og censur og tager udgangspunkt i Plesners egne erfaringer.

Plesners værker er en del af samlingerne på Trapholt Museum, Modemuseum Hasselt i Belgien samt Herning Gymnasium. Hun har vundet Cosmopolitans Årets Provokatør-pris, en Oxcar award samt været nomineret til en JCI Ten Outstanding Young People's award.

 Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.


Foredrag & Artist Talk med Nadia Plesner
Lørdag d. 5. maj fra 10.30 - 12.30 (Dørene åbner kl. 10.00)

Kl. 10.30–11.15: Foredrag: "Simple Living - Kamp og kunst fra en campingvogn"
Nadia Plesners foredrag er en gribende skæbnefortælling om retten til noget så banalt som en tegning. I foredraget fortæller Nadia om, hvordan hun som dansk kunststuderende udfordrede og vandt over Louis Vuitton, som er verdens største modehus.

"Simple living – kamp og kunst fra en campingvogn" er historien om, hvordan Nadia lavede en tegning med ønsket om at samle penge ind til en nødhjælpsorganisation i Darfur, men blev stoppet af Louis Vuitton, da en del af tegningen lignede en Louis Vuitton-taske. 'Simple Living' er samtidig fortællingen om en ung kvinde, der rejser til udlandet med udsigt til drømmemanden og drømmestudiet, men havner i en fugtig campingvogn, invalideret og bedraget. Og om hvordan hun en vinterdag skriver sine drømme på en iskold køkkenlåge og seks år senere står på FNs bonede gulve som fortaler for kunstnerisk ytringsfrihed.

Kl. 11.15 - 11.45: Kaffe og kage

Kl. 11.45 - 12.30: Artist Talk
Nadia Plesner viser rundt på sin aktuelle udstilling "Survival of the Fittest" og forklarer tankerne og processen bag de enkelte værker.

Arrangementet er gratis, men kræver tilmelding pr. mail senest 2. maj kl. 17.30.
Tilmelding til: julie@gallerypoulsen.com

 Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.

Nadia Plesner "Survival of the Fittest," 2018. Foto: Gallery Poulsen.