0
0
Back to All Events

MICHAEL WÜRTZ OVERBECK "INTO THE FUNNEL OF MELANCHOLY" 📷


  • Møstings Hus, Frederiksberg Andebakkesti 5 Frederiksberg, 2000 Denmark (map)
Michael Würtz Overbeck “Black Mirror (detail),” 2019. Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “Black Mirror (detail),” 2019. Foto: Michael Würtz Overbeck.

Pressemeddelelse, januar 2019

Med soloudstillingen INTO THE FUNNEL OF MELANCHOLY specifikt udformet til Møstings Hus' udstillingsrum udfolder Michael Würtz Overbeck en udstilling, der, gennem installation, objekter, skulptur og video, tager metaforisk og psykologisk karakter af en indre odyssé.

INTO THE FUNNEL OF MELANCHOLY belyser en fundamental følelse af ensomhed og et samhørighedstab med verden. Mennesket er faret vild med en følelse af meningsløshed i en verden, som grundlæggende forekommer uoverskuelig. Som menneske kan man blive ramt af en eksistentiel tomhed – melankolien – som rummer tvivl, mismod, og fremmedgjorthed over for omverdenen. En nulpunktssituation og altopslugende intethed, hvor alt føles absurd og formålsløst.

Et andet fundamentalt vilkår, som vi ikke kan undslippe, er tiden. Tiden, som løber ud mellem hænderne på os, og som vi ikke kan fastholde eller få igen. Fra det øjeblik, vi kommer til verden og begynder at eksistere, begynder tiden at rinde ud mod det øjeblik, hvor vi ikke er mere. Men vi lever også i skyggen af vores medmenneskers forgængelighed. Den andens forgængelighed og død interfererer med vores eget livsforløb og påvirker vores opfattelse af verden omkring os.

Michael Würtz Overbeck “On Your Own,” 2019.  Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “On Your Own,” 2019.
Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “Two Voids,” 2019.  Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “Two Voids,” 2019.
Foto: Michael Würtz Overbeck.

Døden, tabet og melankolien bliver i udstillingen et ledemotiv for en afsøgning af de refleksioner, som vores egen og den andens forgængelighed sætter i gang. Konfronteret med forgængeligheden forskydes forståelsen og perceptionen af verden, og de svar og forklaringsmodeller, der hidtil har synes fikserede, fremstår nu flydende og i flux. Dette afspejles også i udstillingsarkitekturen, som gennem rumforskydninger og konstruerede gangforløb både leder og desorienterer beskueren.

Michael Würtz Overbeck “Transience of time,” 2019. Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “Transience of time,” 2019. Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “Transience of time” (detail), 2019.  Foto: Palle Bo Nielsen.

Michael Würtz Overbeck “Transience of time” (detail), 2019.
Foto: Palle Bo Nielsen.

Michael Würtz Overbeck “Transience of time” (detail through microscope), 2019. Foto: Michael Wurtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “Transience of time” (detail through microscope), 2019. Foto: Michael Wurtz Overbeck.

Udstillingen rejser således en række spørgsmål omkring eksistens, perception og betydningsdannelse. Kan vi i sidste ende isolere os og lukke en fragmenteret, absurd og kaotisk verden ude, som indtrængende presser sig på, men som vi ikke længere kan føle? Kan vi søge tilflugt i os selv? Er det muligt at finde ind til mellemrummet mellem tiden og intetheden? Mellemrummet, som er livet. Snarere end forklaring, maner disse spørgsmål til refleksion, og udstillingen kan dermed anskues som en fragmentarisk undersøgelse af forskellige perspektiver, der ligger ovenpå hinanden og forbindes i en konstant vekselvirkning.

Michael Würtz Overbeck “Into the Funnel of Melancholy” (Installationview), 2019. Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “Into the Funnel of Melancholy” (Installationview), 2019. Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “Artefact,” 2019.  Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “Artefact,” 2019.
Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “Artefact” (detail), 2019.  Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “Artefact” (detail), 2019.
Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck (f. 1982) bor og arbejder i København. Han er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi i 2010 og har blandt andet tidligere udstillet på Kunsthal Aarhus, OK Corral, Mohs Exhibit, c4 projects, Overgaden, Spanien 19C og Kvadrat16 i Danmark, og derudover på Rom8 i Bergen, Contemporary Image Collective i Cairo og The National Museum of Art (MUNAL) i Mexico City. Modtog Statens Kunstfonds præmiering for soloudstillingerne The Reminiscences of what once was i 2016 og In the interim of being and the void i 2014.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond.

Fernisering: Fredag d. 11. januar, kl. 17-19 | Facebook event
Udstillingsperiode: 11. januar – 24. februar 2019.
Åbningstider: Tirsdag - søndag: kl. 11-16.

Michael Würtz Overbeck “Shadow Work,” 2019. Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “Shadow Work,” 2019. Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “Shadow Work” (detail), 2019.  Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “Shadow Work” (detail), 2019.
Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “Black Mirror (detail),” 2019.  Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “Black Mirror (detail),” 2019.
Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “Black Mirror (detail),” 2019. Foto: Michael Würtz Overbeck.

Michael Würtz Overbeck “Black Mirror (detail),” 2019. Foto: Michael Würtz Overbeck.