0
0
Back to All Events

MALENE LANDGREEN "LIQUID STATE"


  • Galleri DGV, Svendborg 78 Christiansmindevej Svendborg, 5700 Denmark (map)
 Malene Landgreen "Beyond Reasons," 2016 (akryl og applikeret gaze på lærred, 225x195 cm).

Malene Landgreen "Beyond Reasons," 2016 (akryl og applikeret gaze på lærred, 225x195 cm).

Pressemeddelelse, april 2018

Galleri DGV har vi den store glæde at invitere til åbningen af den danske billedkunstner Malene Landgreens soloudstilling Liquid State, lørdag d. 14. april 2018, kl. 14.

En geometrisk og rytmisk omfavnelse

Malene Landgreen bor og arbejder i dag i både København og Berlin. Hun har, siden hun afsluttede sin kunstneriske og kunstteoretiske uddannelse fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 1994, formået at markere sig som en af den nyere danske kunsts fremragende billedkunstnere. Hun har udstillet i gallerier og på museer i ind- og udland og hun har solgt værker til de store samlinger og til private.

Det abstrakte geometriske maleri er stadig det centrale i hendes store produktion, men hertil kommer arbejdet med en lang række overdådigt smukke og i de arkitektoniske omgivelser velintegrerede udsmykningsarbejder. Som en foreløbig krone på værket bliver hendes seneste opgave en 44 meter høj flerfløjet udsmykning af det nye Rigshospitals foyer.

De rum, der omgiver os, har Malene Landgreens store bevågenhed. I flere af sine seneste store udstillinger som Color State fra 2009 på Charlottenborg og Artistic Reality fra 2017 på Gl. Strand lader Malene Landgreen sin eksperimenterende nytænkning og sit mod spille med, ved at lade hele udstillingsrum interagere med værkerne: vægge, gulve og lofter forandres til geometriske billeder. Ved at komponere transparente stofbilleder hen over vinduer inddrages lysets skiftende leg. I andre rum har hun ladet tekstiler skabe bølgende landskaber som himmelhvælv – med linjeforløb over lofter og gennem døre. Store ovale billedformer hænger som tunge dråber fra loft til gulv, og omskaber rummet til nye rum.

Med Malene Landgreens arbejde med maleriet som et udvidet felt, det vil sige et maleri, der spænder sig ud i det omgivende rum, så inddrages rummets gæster til at agere i en rumlig og tidslig performance med deres bevægelser gennem billederne. Arbejdet med disse rumlige og tidslige proportioner er ikke helt nyt. Allerede inden hun studerede på Kunstakademiet, var hun optaget af musik, moderne dans, performance og teater, som hun i flere år udøvede med sin teatertrup ”Havehusets Teaterselskab” på gader i Danmark og Europa og på ”festival of fools”. Bevægelsen, kropsligheden og arbejdet med den momentane oplevelse af nu og her har hun taget med sig over i maleriet.

Om sin måde at arbejde på siger hun: ”Helt umiddelbart kan jeg bedst sammenligne det at indtage et rum med det at danse: I begyndelsen forudsætter arbejdet altid nogle grundtrin, og de er jo altid/aldrig de samme, men alligevel det værktøj, man har. Så er der måden at komponere dem på, accenterne, og hvor meget der er ladet op til eller gives mulighed for at interagere med.”

Malene Landgreens tidlige malerier er skabt med en basis af en stor monokrom flade, hvorpå der slynger sig mønstre som løsslupne røgsignaler og drilagtige labyrinter. Den stramt geometriske fladekomposition interagerer med fritløbende abstrakte figurer. Konstruktionen af det enkle geometriske udgangspunkt er som en udløber af 1950ernes modernistiske maleri - colorfield og hard-edge maleriet, hvor fladen, farven og linjen var selve maleriet, og hvor man teoretisk anså det for at være et højdepunkt i det moderne maleris kritiske og selvkritiske udvikling. Malene Landgreen har bibeholdt arbejdet med de rene farveflader og i nogle værker en interagering med uventede, forstyrrende figurer og linjeforløb samt mange både harmoniske og modstridende farvesammensætninger.

I en serie kvadratisk ternede såkaldte grid kompositioner har hun arbejdet med et tilfældighedsprincip, hvor de enkelte farvefelter fyldes ud ved tilfældige valg af farver. Den amerikanske maler Ellsworth Kelly (f.1923-2015) arbejdede i Paris fra 1948 - 1951 med sådanne tilfældighedsmalerier. På forskellige grids i forskellig størrelsesorden udfyldte han med maling eller farvet papir et vist antal af felterne, hvorefter han komponerede resten efter egne idéer. Kunsthistoriker Rosalind Krauss har kaldt dette grid for ”the modernity of modern art”. Malene Landgreen har arbejdet både med grids efter tilfældighedsprincip og med en forsat manipulation af farvernes placering.

Altid med overraskende bud på brud med det forventelige, men altid som samlende bud på nye dimensioner. Man kan fristes til at tilføje - måske lidt som et veloplagt opgør med den engang så kanoniserede modernisme. Malene Landgreens billeder inviterer til bevægelse og nærvær for krop og sjæl - geometriske og rytmiske omfavnelser.

– Kunstfaglig rådgiver, MA Lene Burkard.


Fernisering: Lørdag d. 14. april, kl. 14.
Udstillingen åbnes af Lars Bent Petersen, rektor ved Det Fynske Kunstakademi. Malene Landgreen er til stede ved ferniseringen. Musisk indslag fra gruppen Mynsterland.

Earlier Event: April 14
FLID FORÅRSMARKED 2018
Later Event: April 15
JEPPE HEIN "IN IS THE ONLY WAY OUT"