Back to All Events

"KVINDERNES SURREALISME. FRANCISKA CLAUSEN, RITA KERNN-LARSEN OG ELSA THORESEN"


  • Kunstforeningen GL Strand, København Gammel Strand 48 København, 1202 Denmark (map)
Rita Kernn-Larsen, Festen, 1935. Museum Sønderjylland - Kunstmuseum i Tønder.

Rita Kernn-Larsen, Festen, 1935. Museum Sønderjylland - Kunstmuseum i Tønder.

Pressemeddelelse, juli 2018

Ny udstilling sætter fokus på tre kvindelige danske kunstnere, der i deres storhedstid markerede sig blandt frontløberne inden for dansk surrealisme, men som siden blev glemt af eftertiden. Udstillingen præsenterer de tre kunstneres surrealistiske hovedværker.

Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen fandt alle inspiration i den surrealistiske kunst og datidens europæiske kunstmetropoler. På hver deres måde var de blandt frontløberne inden for 1920’ernes og 1930’ernes surrealisme i Danmark, men hvor deres mandlige kollegaer har indtaget deres faste pladser i kunsthistorien, er det langt færre, der i dag kender til de tre kvinder og deres værker.

Det laver Kunstforeningen GL STRAND nu om på med den ambitiøse udstilling: Kvindernes surrealisme. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen.

Udstillingen skriver dansk kunsthistorie ved for første gang nogensinde at vise de tre kvindelige kunstnere side om side i en omfattende præsentation. Opsat i en stemningsfuld og farverig scenografi viser udstillingen et bredt uddrag af deres værker – hvoraf flere aldrig før har været vist for offentligheden. Udstillingens iscenesættelse, formidling og værkudvalg forener de tre kvinder kunstnerisk og undersøger samtidig deres forskellige tilgange til surrealismens idéer.

Elsa Thoresen: Objects of Elements, 1945, Museum Sønderjylland - Kunstmuseet i Tønder.

Elsa Thoresen: Objects of Elements, 1945, Museum Sønderjylland - Kunstmuseet i Tønder.

Bemærkelsesværdige kvinder
Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen var alle bemærkelsesværdige kvindelige malere, hvis spor krydser hinanden igen og igen i en tid fyldt med kunstneriske omvæltninger. Alle tre rejser de i en ung alder til de vigtigste europæiske kunstmetropoler for at blive undervist af datidens førende kunstnere. De finder inspiration i 1920’ernes mange nybrud og avantgardestrømninger, ikke mindst i surrealismen. Med surrealismens indtog i Danmark i 30’erne får de kontakt til miljøet og hinanden i København. Hver især finder de måder at udtrykke sig gennem surrealismens idéer og skaber drømmende, poetiske og udfordrende værker af høj kvalitet.

Hvor surrealismens mandlige eksponenter i Danmark som Vilhelm Freddie, Richard Mortensen og Vilhelm Bjerke Petersen er kendt af mange, er det i dag de færreste, der har kendskab til Franciska Clausens, Rita Kernn-Larsens og Elsa Thoresens betydning inden for surrealismen. Kvinderne går af forskellige årsager i glemmebogen i årene efter deres storhedstid. Både Clausen og Kernn-Larsen har imidlertid opnået retrospektive soloudstillinger i nyere tid, mens det er første gang, at den mere ukendte Elsa Thoresens værker bliver bredere præsenteret.

Udstillingen er tilrettelagt i et samarbejde mellem Museum Sønderjylland - Kunstmuseet i Tønder, Kunstforeningen GL STRAND og kunsthistoriker, mag.art. Johan Zimsen Kristiansen. Sidstnævnte er kurator på præsentationen af Elsa Thoresen i udstillingen.

Franciska Clausen, De kolde skuldres land, 1932 (Olie på lærred). Kunstmuseet Brundlund Slot, Museum Sønderjylland. Fotograf Ole Akhøj.

Franciska Clausen, De kolde skuldres land, 1932 (Olie på lærred). Kunstmuseet Brundlund Slot, Museum Sønderjylland. Fotograf Ole Akhøj.

Rita Kernn Larsen, Spejlets revers, 1937. Museet i Sønderjylland.

Rita Kernn Larsen, Spejlets revers, 1937. Museet i Sønderjylland.

“Udstillingen ligger i tråd med Kunstforeningen GL STRANDs tilbagevendende interesse for kvindelige kunstnere, der i kunsthistorien er gået mere eller mindre i glemmebogen trods stort talent. De tre kunstnere er på hver deres måde bemærkelsesværdige malere og kvinder. De trodser tidens konventionelle kvindebilleder og risikerer derved deres egen sociale status – for at søge ud og lade sig inspirere af tidens største kunstnere. Værkerne fra deres tid, inspireret af surrealismens idéer, står i dag tilbage med en særlig styrke, poetik og forunderlighed. Vi glæder os til at give den bredere offentlighed mulighed for at opleve dem,” lyder det fra Helle Behrndt, direktør for Kunstforeningen GL STRAND.

KATALOG: Kvindernes surrealisme. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen ledsages af et rigt illustreret katalog med flere artikler, der bringer nye forskningsperspektiver på de tre kunstneres betydning for dansk surrealisme og surrealismens betydning i deres kunst. Udstillingskataloget udkommer på dansk med gengivelser af alle værker og henvender sig til såvel det brede publikum som det kunstfaglige miljø. Medforfattere: kunsthistoriker, mag.art. Johan Zimsen Kristiansen, museumsinspektør ved Museum Sønderjylland - Kunstmuseet i Tønder Søs Bech Ladefoged, kunsthistoriker og kurator Nathalie Ernoult fra Centre Pompidou i Paris, museumsinspektør ved Museum Sønderjylland - Kunstmuseet Brundlund Slot Morten la Cour og kunsthistoriker og udstillingskurator Gražina Subelyte.

Udstillingen Kvindernes surrealisme. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen kan opleves i Kunstforeningen GL STRAND fra 15. september 2018 til 20. januar 2019. Herefter kommer udstillingen til Museum Sønderjylland - Kunstmuseet i Tønder 2. februar - 2. juni 2019.

Fernisering: d. 14. september 2018, kl. 17-19.
Udstillingsperiode: d. 15. september 2018 - d. 20. januar, 2019.

Franciska Clausen, Fisken, 1926. Museum Sønderjylland, Kunstmuseet Brundlund Slot.

Franciska Clausen, Fisken, 1926. Museum Sønderjylland, Kunstmuseet Brundlund Slot.

OM KUNSTNERNE

Franciska Clausen (1899-1986)
Franciska Clausens interesse for surrealismen viser sig i hendes værker fra sidste halvdel af 1920’erne. Det er i perioden, hvor hun er bosat i Paris og en del af miljøet omkring den modernistiske maler Fernand Léger.

Fra 1924-1925 arbejder hun i Paris på Fernand Légers Académie Moderne, og hans kunst får afgørende indflydelse på hendes værker, der dog er mindre figurative end læremesterens. I 1924 udstiller Franciska Clausen med Otto Carlssund og Erik Olson i Paris på en udstilling af Léger og hans skandinaviske elever. Mod slutningen af 1920’erne drages hun mod den abstrakte, "neoplasticistiske" retning og udstiller i 1930 med gruppen Cercle et Carré, hvor bl.a. Piet Mondrian er deltager. Franciska Clausen udforsker desuden andre modernistiske stilretninger, ligesom hun også arbejder med  surrealistiske eksperimenter, der primært kommer til udtryk som collager.

Hun vender tilbage til Aabenraa, da hendes far dør, og arbejder i mange år isoleret fra det danske kunstliv med udførelsen af portrætbestillinger. Kunstforeningen GL STRAND viser i 1964 en retrospektiv udstilling af hendes malerier og gouacher.

Rita Kernn-Larsen (1904-1998)
Rita Kernn-Larsen får en central position blandt de danske surrealister, efter at hun i en periode ligeledes har opholdt sig i udlandet og suget datidens nye avantgardeidéer og -tendenser til sig. Hendes kunstneriske uddannelse begynder i 1924 på Statens Tegneskole i Oslo. Senere vender hun tilbage til Danmark for at fortsætte på Kunstakademiet i København i årene 1927-1929.

Kernn-Larsen er orienteret mod det nye modernistiske maleri og finder undervisningen i København for traditionel. Hun flytter til Paris i 1929 og bliver, ligesom Clausen, elev på Académie Moderne, hvor hun fra 1930-1931 får undervisning af Fernand Léger. I hans undervisning opøver hun en indgående forståelse for form, volumen og kompositionsprincipper og eksperimenterer i de tidlige år bredt med de forskellige nye stilretninger, herunder kubismen og Légers maskinæstetik. Hun bliver fremhævet af Léger, der ansætter hende til at kopiere sine tegninger op i stort maleri, men hun har også blik for de fortællende billeder og får succes med at afsætte bladillustrationer til både dagblade og magasiner i Danmark i disse år.

Efter hendes død genskaber Peggy Guggenheim Collection i Venedig i 2017 hendes udstilling fra 1938 i galleriet Guggenheim Jeune.

Elsa Thoresen (1906-1994)
Elsa Thoresen bliver officielt indviet i surrealismens filosofi gennem sin første mand, den danske billedkunstner og surrealistiske frontfigur i København Vilhelm Bjerke Petersen (1909-1957). De møder hinanden på akademiet i Oslo, som Elsa Thoresen er flyttet til efter at have tilbragt hele sin barndom i USA med sine norske forældre. Hun studerer på Kunst- og Håndværkerskolen fra 1924-1927 og Kunstakademiet i Oslo, hvor hun er indskrevet i årene frem til 1929.

Fra 1927-1929 går hun ligeledes på Académie Royale des Beaux-Arts i Bruxelles i Belgien. Her har surrealismen også et fast greb om kunstscenen med blandt andre den belgiske maler René Magritte som en markant frontfigur. Thoresen og Bjerke Petersen tvinges i 1944 til at flygte til Sverige. Her tager de over til den svenske Halmstadgruppe, som har etableret et aktivt surrealistisk miljø. Thoresen og Bjerke Petersen flytter efter krigen til USA, da Bjerke Petersen får et Guggenheimlegat. I 1947 flytter de tilbage til Sverige, men bliver skilt i 1953, hvor Thoresen igen flytter til USA og bliver resten af livet.

I ejendommen Ved Volden på Christianshavn skaber Elsa Thoresen og Vilhelm Bjerke Petersen i 1939 13 surrealistiske malerier opført i forskellige af bygningens opgangsrum.

Earlier Event: September 14
KLARA STRÖM "MER/MÈRE"
Later Event: September 14
SOLOUDSTILLING: NINA BEIER