0
0

KEEP ART FLAT!


  • Kunsthal Charlottenborg, København Kongens Nytorv 1 København, 1051 Denmark
Keep Art Flat! Installation View, Kunsthal Charlottenborg 2016. Foto af Anders Sune Berg.

Keep Art Flat! Installation View, Kunsthal Charlottenborg 2016. Foto af Anders Sune Berg.

Politisk kunst udvekslet med post
Vil du vide, hvordan 1970'ernes politiske landskab tog sig ud - set med kunstens øjne? Fra den 15. september giver Kunsthal Charlottenborg et godt bud i form af udstillingen Keep Art Flat!, der med næsten 250 værker fra Lomholt Mail Art Archive viser, hvordan Mail Art afspejlede og formgav politikken i 1970'erne.

Mail Art er kunst, der produceres og deles per post. Kunstformens rødder findes først og fremmest i USA og Canada, men navnet blev opfundet af en franskmand, og der var aktive Mail Art-kunstnere over hele kloden.

Værkerne tager form som korrespondancer mellem individer eller projekter, der kræver deltagelse af flere personer. Kunsten ligger både i den individuelle forsendelse og i det kollektive projekt, både i det enkelte værk og i infrastrukturen. Alle stilarter og emner er tilladte, fordi det vigtigste er udvekslingen.

Udfordring af normer for infrastruktur, samarbejde og fællesskab
Som kunstart er Mail Art politisk i sit forsøg på skabe en infrastruktur udenom den gængse og på at redefinere, hvad samarbejde og fællesskab er. Det begreb, der er mest til forhandling, er demokrati.

Sloganet ”Det private er politisk” blev først brugt i 1970 og er afgørende for Mail Art. Kunstformen legemliggør en facet af politikken i 1970'erne, men den billedliggør samtidig også tidens politiske klima.

Særligt for kunstnere i Sydamerika og Østeuropa var Mail Art en måde at dele deres værker med resten af verden på. Men det kunstnernetværk de indgik i kunne også udøve tryk på omgivelserne, når kunstnere i Sydamerika eller Østeuropa ”forsvandt”.

Den amerikanske digter Geoffrey Cook udløste f.eks. en kampagne, der lignede Amnesty Internationals brevkampagner, da de uruguayanske kunstnere Clemente Padin og Jorge Caraballo forsvandt i 1977.

Deling af oplevelser, håb og frygt
Sydamerikanske kunstnere delte deres syn på militærdiktaturerne i deres lan, østeuropæiske kunstnere delte deres håb om et internationalt fællesskab, og kunstnere overalt billedliggjorde deres angst og drømme.

Øst-Vest-konflikten, atomtruslen, kapitalisme og kommunisme figurerer som temaer i tidens Mail Art, men også ønsket om ligestilling mellem kønnene, seksuel frigørelse og miljøet.

Udstillingen er organiseret i samarbejde med Golden Days Festival om 1970erne af billedkunstner Niels Lomholt og kunsthistorikerne Lene Aagaard Denhart og Peter van der Meijden.

Fernisering: 15. september kl. 19-22