0
0
Back to All Events

JOHAN TIRÉN "VI SÄGER HVAD DU TÄNKER"


  • CAMP, København Thoravej 7 København, 2400 Denmark (map)
Johan Tirén “Vi säger vad du tänker,” 2005 (3 channel videoinstallation, 180 min). © Johan Tirén.

Johan Tirén “Vi säger vad du tänker,” 2005 (3 channel videoinstallation, 180 min). © Johan Tirén.

Pressemeddelelse, maj 2019

Vi säger vad du tänker er en udstilling af den anerkendte svenske kunstner Johan Tirén, som stiller skarpt på fremmarchen af højreekstreme, indvandringskritiske og racistiske partier i europæisk politik. Tirén har gennem en årrække undersøgt spørgsmål om historieskrivning og ideologi i sin kunstneriske praksis, med særligt fokus på fremmedfjendtlighedens og racismens forudsætninger.

Click here for english version.

Udstillingen kaster et kritisk blik på det nationalistiske, højrepopulistiske, indvandringskritiske svenske parti Sverigedemokraterna, som i dag er Sveriges tredjestørste parti. I en videoinstallation fra 2005 og to nye værker skabt specielt til CAMP kortlægger Tirén partiets rødder i den racistiske bevægelse Bevar Sverige Svenskt og slår revner i partiets visioner om et monokulturelt samfund. Udstillingen inviterer publikum til at reflektere over, hvordan det er lykkedes højreekstreme grupper at vinde indpas i de fleste europæiske parlamenter, og hvordan vi kan konfrontere deres politik. Vi säger vad du tänker præsenterer tre værker, som tager os med ind i den indvandringskritiske højrepopulismes maskinrum, så vi kan forstå dens strategier og fremgang og modvirke dens fremmarch i Europas demokratier.

I videoinstallationen Vi säger vad du tänker (2005) interviewer Tirén to af Sverigedemokraternas førende skikkelser i midt-00’erne – daværende partisekretær Jan Milld og pressesekretær Jonas Åkerlund – samt journalisten Daniel Poohl fra den antiracistiske stiftelse Expo, som har skrevet flere bøger om svensk højreekstremisme. Interviewene forløber som høflige, dybdegående samtaler, hvor Tirén beder partimedlemmerne uddybe partiets politiske program og dets realisering. Men som interviewene skrider frem, bliver uoverensstemmelserne og selvmodsigelserne i partiets ideologi tydeligere og tydeligere.

Nøglebegreber som ’nation’, ’kultur’, ’oprindelse’ og ’svenskhed’ viser sig at være tomme koncepter, der ikke kan begrundes. I Daniel Poohls interview bliver det endvidere klart, at partiet, som ynder at beskrive sig selv som Sveriges sande socialdemokrati, har rødder i den racistiske bevægelse Bevar Sverige Svenskt.

Hvad jeg ønskede at gøre var at lade to Sverigedemokratar tale om deres ideologi. Jeg ville gerne høre dem formulere deres politikker og se, om de virkelig kan argumentere for de politikker, de sætter på programmet.
— Johan Tirén

Takket være sin specifikke interviewform lykkes det Tirén at slå revner i partiets visioner om et monokulturelt samfund og dets virkeliggørelse; et parti, der, da værket blev skabt, endnu ikke havde fået dets parlamentariske gennembrud. I dag er partiet Sveriges tredjestørste parti – og Sverige er kun et blandt mange europæiske lande, hvor højreekstreme partier har formået at opbygge en parlamentarisk platform og ændre hele det politiske og sociale landskab med deres fremmedfjendske og antifeministiske budskaber rettet mod muslimer, LGBTQ personer og de etablerede partier.

Videoinstallationen, som også har lagt navn til udstillingen, har hentet sin titel fra Sverigedemokraternas principprogram. Variationer af frasen ”Vi siger, hvad du tænker” anvendes hyppigt af højrepopulistiske politikere, som hævder at tale ’almindelige menneskers’ sag overfor etablissementet. Det er den påståede kløft mellem folket og eliten, der er kernen i populismen (se Anna-Lena Lodenius, Vi säger vad du tänker: högerpopulismen i Europa, Stockholm: Atlas, 2015).

Johan Tirén “Og vi så den anden vej,” 2019 (14 x collager, indrammet. Hver 30 x 40 cm). © Johan Tirén.

Johan Tirén “Og vi så den anden vej,” 2019 (14 x collager, indrammet. Hver 30 x 40 cm). © Johan Tirén.

Johan Tirén “Og vi så den anden vej,” 2019 (14 x collager, indrammet. Hver 30 x 40 cm). © Johan Tirén.

Johan Tirén “Og vi så den anden vej,” 2019 (14 x collager, indrammet. Hver 30 x 40 cm). © Johan Tirén.

De nærmere årsager til højrepopulismens hastige fremgang overalt i Vesten er udgangspunktet for de to nye værker, Tirén har skabt til udstillingen. I collage-serien Och vi såg åt andra hållet (Og vi så den anden vej) (2019) har kunstneren scannet 14 forsider af Sverigedemokraternas medlemsblad SD-Kuriren fra perioden 1988–2016. I den periode udviklede medlemsbladet sig fra at være et fotokopieret fanzine med både antikommunistisk og antisemitisk fokus til et glossy magasin med reportager om forbrydelser begået af indvandrere, karikaturer af profeten Muhammed m.m.

I serien har Tirén imidlertid skåret alle tekstkolonner og tekstrubrikker ud. Tilbage står en struktur med tomme felter, som sætter spørgsmålstegn ved, hvilken historie vi bliver præsenteret for, og hvad vi vælger at se og ikke se. Collage-serien vækker associationer til den hadefulde debat på de sociale medier og algoritmernes indflydelse på, hvilke nyheder vi præsenteres for og ikke præsenteres for på nettet. Med værket synes Tirén at antyde, at vi som borgere i demokratiske samfund har et personligt og samfundsmæssigt ansvar for at sige fra og ikke at se den anden vej, når ’hate speech’ møder os i ytringsfrihedens navn, men at reagere og beskytte alle demokratiets borgere.

Johan Tirén “Landet,” 2019 (Vægmaleri, 162 x 179 cm). © Johan Tirén.

Johan Tirén “Landet,” 2019 (Vægmaleri, 162 x 179 cm). © Johan Tirén.

Det tredje værk, Landet (2019), er et vægmaleri baseret på et nostalgisk billede af en bondefamilie, der blev brugt i Sverigedemokraternas propaganda i slutningen af 1980’erne. I vægmaleriet er familien skåret ud, og tilbage står landskabet. Værket arbejder med en stemning – en nostalgisk længsel efter noget, vi mener, eller tror, at have tabt: det monokulturelle landbrugssamfund, hvor folket regerede over sig selv. En længsel, der ofte bruges i nationalistisk retorik.

Samlet giver udstillingen os perspektiver til at forstå den generelle politiske højredrejning ikke kun i Sverige, men også i Danmark og det øvrige Europa. Den vidner om, at racisme og nationalisme har fundet fodfæste i socialdemokratier som Sverige og Danmark, mens vi så den anden vej. Og den tilskynder os at opfinde nye strategier for, hvordan vi skal konfrontere højreekstremistiske grupper, og hvordan vi effektivt modarbejder deres politik.

Om kunstneren

Johan Tirén (f. 1973) har en MFA fra Konsthögskolan i Malmö (2004) og har studeret ved Det Kgl. Danske Kunstakademi (1998–2003). Han arbejder i forskellige medier, såsom tegning, grafik, video og tekst og bruger sin researchbaserede kunstneriske praksis både indenfor kunstinstitutionen og udenfor, fx i byplanlægningsprocesser med særligt fokus på sociale problemstillinger omkring bæredygtighed og planlægning. Han stræber efter at være åben og præcis i sit kunstneriske arbejde, idet han leder efter en politisk skarphed, der ikke taber kunstens poetiske kvaliteter af syne. Tirén har bl.a. udstillet på Göteborg Biennalen, Galleri Tom Christoffersen og Overgaden og har sammen med kollegaen Anna Högberg udført offentlige udsmykningsopgaver for Statens Konstråd og Örebro Kommun.

Praktisk info

Vi säger vad du tänker er den anden udstilling i CAMPs 2-årige udstillingprogram Integrationens tilstand: Kunstneriske analyser af sameksistensens udfordringer, hvor nogle af samtidskunstens mest visionære kuratorer og kunstnere undersøger, hvorfor indvandringen er så stor en udfordring for mange vestlige lande, og hvordan flygtninge, indvandrere og diasporagrupper oplever kravet om integration eller assimilering i majoritetskulturen. Udstillingen er kurateret af CAMPs stiftere Frederikke Hansen og Tone Olaf Nielsen i samarbejde med Johan Tirén og løber fra 18. maj til 26. juni 2019.

Udstillingen er støttet af Det Obelske Familiefond og Statens Kunstfond. Udstillingens omviseruddannelsesprogram er støttet af The European Cultural Foundation.

Fernisering: Lørdag d. 18. maj, kl. 14-17 | Facebook event
Udstillingsperiode: 18. maj - 26. juni 2019.
Åbningstider: Tirs, ons, fre: kl. 13-18, lør: 14-17 (lukket hver sidste fredag og lørdag i måneden).


Events & Undervisningsprogram

Fernisering

CAMP inviterer til fernisering på udstillingen Vi säger vad du tänker lørdag d. 18. maj 2019 fra kl. 14-17. Ferniseringen byder på debat og samtale om kunstneriske og aktivistiske modsvar til fremmarchen af højreekstreme, racistiske og indvandringskritiske grupper i Europa.

PROGRAM
14-14:15: Velkommen / ved CAMPs stiftere Frederikke Hansen og Tone Olaf Nielsen.

14:15-15: Debat / Modsvar til højreekstremisme.
· ”Aldrig mere” / 15 min. oplæg ved Bwalya Sørensen (grundlægger af Black Lives Matter Denmark).
· ”Senfascisme, æstetik og klasse” / 15 min. oplæg ved Mikkel Bolt (kunsthistoriker og politisk teoretiker, Lektor i kulturhistorie ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet).
· Spørgsmål til oplægsholderne (15 min).

15-15:15: Lidt vådt og lidt godt.

15:15–16: Samtale / Vi siger, hvad du tænker.
Johan Tirén, kunstner Michelle Eistrup og Tone Olaf Nielsen (Trampolinhusets programdirektør) diskuterer kunstneriske modsvar til fremmarchen af højreekstreme, racistiske og indvandringskritiske partier i Europa.

16-17: Johan Tirén svarer på spørgsmål i udstillingen

Arrangementet er gratis og foregår på engelsk. Alle er velkomne! Tilmelding her.

Omvisninger

Lørdage kl. 15-16 i perioden 18. maj - 26. juni 2019 (lukket hver sidste lørdag i måneden)

Hver lørdag i udstillingsperioden kan du få en gratis omvisning i udstillingen Vi säger vad du tänker. Omvisningerne ledes af uddannede guider fra CAMPs omviseruddannelse for asylansøgere og flygtninge i samarbejde med formidlingspraktikanter i CAMP. Omvisningerne foregår på engelsk. Entré 40 kr. Gratis adgang for migrantarbejdere og folk i asylsystemet. Se datoer her.

Udstillingskatalog

Udstillingen ledsages af et trykt udstillingskatalog, der kan købes i CAMP eller downloades her. Kataloget indeholder en introduktion til udstillingen og et interview med Johan Tirén lavet af journalist Kevin Shakir, som er mediekritiker på det svenske kulturtidsskrift Opulens, og som skriver om internetkultur og nationalistiske og højreekstreme bevægelser.