Back to All Events

JOHAN ROSENMUNTHE & MARKUS VON PLATEN "CORE, MANTLE, CRUST"


  • Kunsthal NORD, Aalborg Kjellerups Torv 5, 2. sal Aalborg, 9000 Denmark (map)
Svovludvinding - udsnit af Sulfuric Gas Tableau | Foto: Rosenmunthe & Von Platen.

Svovludvinding - udsnit af Sulfuric Gas Tableau | Foto: Rosenmunthe & Von Platen.

Til årets sidste udstilling har vi inviteret Johan Rosenmunthe og Markus von Platen til at koble deres individuelle kunstneriske praksisser og skabe et særligt eksperimenterende crossover mellem videnskab og kunst. De to billedkunstnere har studeret specifikke genstande, overflader og former samt undersøgt, hvordan forskellige materialer og objekter forandrer sig gennem tid og kontekst.

Titlen Core, Mantle, Crust refererer til jordens forskellige strukturelle lag - fra kernen over kappen til overfladen – og ved at benytte medier som skulptur, installation og video har Johan Rosenmunthe og Markus von Platen skabt en række utraditionelle værker, der måske kan skabe nye, abstrakte forbindelser mellem arkæologiteori, tidsbegreber, teknologi og billedkunst.

Alkymistisk stof
Et af udstillingens særlige elementer er en række særprægede svovl-skulpturer, der udstilles i store montrer og hvoraf nogle er udstyret med udsugningsrør, så svovldampene føres ind i Nordkrafts ventilationssystem. Værkerne er affødt af et tværfagligt forskningsprojekt i sulfur-baserede afstøbningsprocesser, der er udviklet i samarbejde med studerende fra Institut for Kemi og Bioteknologi ved Aalborg Universitet, under ledelse af lektorer Mads Koustrup Jørgensen og Thorbjørn Terndrup Nielsen. Ved at benytte forskellige materialer og blandingsforhold er det muligt at skabe en række særlige former og nye, visuelle udtryk i forskellige materielle stadier.

Sulfur (svovl) blev tidligere hovedsageligt brugt i krudt, men anvendes idag mest i diverse giftstoffer og gødningsmaterialer. Middelalderens alkymister mente, at sulfur som et flygtigt, brandfarligt og eksplosivt materiale både indeholdt mandens, kvindens og solens energier, og derfor anså de sulfur som det stof, der er tættest på den menneskelige sjæl. Som en form for syntese mellem det jordiske og ujordiske, vil de to kunstnere forsøge at designe objekterne som en blanding af menneskeskabte, naturlige, maskinelle og digitale former.

Netop på grund af materialets mange faktuelle, men også mere symbolske referencer, anvender Johan Rosenmunthe og Markus von Platen sulfur som et slags universalmateriale, der indeholder en mangfoldig mængde af fortællinger og aflæsninger, der er afhængige af tid og kontekst.

A time of irregular pulsation between the appearance and disappearance of rhythms | Foto: Rosenmunthe & Von Platen.

A time of irregular pulsation between the appearance and disappearance of rhythms | Foto: Rosenmunthe & Von Platen.

Publikum bliver udfordret
Udstillingen vil også rumme en special-indrettet biograf, hvor publikum kan ligge ned på special-fremstillede brikse og opleve en intim og langsom visuel bevægelse gennem en 3D-animeret stenhule. De to kunstneres 25 minutter lange videofilm A time of irregular pulsation between the appearance and disappearance of rhythms bliver vist på en skærm højt oppe under loftet og har premiere i Kunsthal NORD.

Kunsthallens største rum bliver omdannet til en dystopisk ‘skulpturpark’ med forskellige tredimensionelle værker skabt af utraditionelle, industrielle materialer som flamingo, polymer gips, aluminium, gummi, PU skum og latex suppleret med luftpumper, luftrør og sorte spejle. Flere af objekterne ‘ånder’ gennem en primitiv respirator, der tilfører dem rytmiske bevægelser.

I et tilstødende rum vil man kunne opleve Johan Rosenmunthes store, skannede billeder af organisk og uorganisk materiale. Detaljerigdommen er enorm, og det kan være svært at få styr på størrelsesforholdet.

I Kunsthallens nye udstillingsrum viser vi Markus von Platens videoinstallation BTCWOWGOLD, der tematiserer udvindingen af digital valuta i Asien. 3D-renderinger, in-game artefakter og lydeffekter fra World of Warcraft blandes med landskabsbilleder, og uddrag fra samtaler og interviews med Bitcoin eksperter og World of Warcraft gamere.

Production process of Resin Tomb | Fotos: Niels Fabæk

Production process of Resin Tomb | Fotos: Niels Fabæk

Midt i spændingsfeltet
Med udstillingen ønsker Johan Rosenmunthe og Markus von Platen at undersøge, hvordan videnskabens mønstre og systemer kan omfortolkes til et kunstnerisk udtryk, som udfordrer begge faggrupper og ikke mindst publikums forestilling om, hvad kunst er og kan.

Og ved at skabe sammenhæng mellem videnskab og kunst samt arbejde i spændingsfeltet mellem det akademiske, legende, formmæssige og visuelle er det målet, at ramme et bredt publikum, der måske tilmed giver lyst til at dykke ned i den videnskabelige forskning og ‘tænke med’.

Om kunstnerne
Johan Rosenmunthe (f. 1982) har udstillet på en række udstillingssteder som f.eks. Museum of Contemporary Art Santa Barbara, USA, FOAM, Amsterdam, Reykjavik Museum of Photography Island, Tate Modern, England, Kunsthal Charlottenborg, Den Frie og Tranen. Medlem af Kunstnersamfundet.

Markus von Platen (f. 1984) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi (2014) og har også studeret på Akademie der Bildenden Künste i Wien. Han har udstillet på en række udstillingssteder, som blandt mange omfatter Kunstnernes Hus, Oslo, ESXLA, Los Angeles og Kunsthal Charlottenborg.

Foto: Rosenmunthe & Von Platen.

Foto: Rosenmunthe & Von Platen.

PROGRAM:

Torsdag d. 3. November, kl. 16: Artist talk i proces
Midt i installeringen af Core, Mantle, Crust holder Johan Rosenmunthe og Markus von Platen en pause for at fortælle om deres kunst og tanker bag udstillingen.

Lørdag d. 5. November, kl. 13-18: Fernisering
Åbningstale kl. 13 af kulturrådmand Mads Duedahl. Facebook event.

Onsdag d. 9. November, kl. 17 + onsdag d. 7. December, kl. 17: Omvisning
Få en kunstfaglig introduktion til udstillingen.

Wednesday 16th of November at 5pm: Wednesday Words: Core, Mantle, Crust
Guided tour in English.