Back to All Events

JAPANOMANIA I NORDEN 1875-1918


  • Statens Museum for Kunst, København 48-50 Sølvgade København, 1307 Denmark (map)
Valdemar Schønheyder Møller "Solnedgang. Fontainebleau", 1900 (Olie på lærred, 139,7 x 111 cm) | Statens Museum for Kunst, © SMK Foto.

Valdemar Schønheyder Møller "Solnedgang. Fontainebleau", 1900 (Olie på lærred, 139,7 x 111 cm) | Statens Museum for Kunst, © SMK Foto.

Det sneklædte Fuji-bjerg, blomstrende kirsebærtræer og "den store bølge". I anden halvdel af 1800-tallet bølger en begejstring for alt japansk hen over den vestlige verden – en japanomania. Fra januar viser en stor udstilling på Statens Museum for Kunst, hvordan nordisk billedkunst forandrer sig, da Japan rammer Europa.

Et af de mest kendte og elskede malerier i SMK's samling er Laurits Andersen Rings I havedøren. Kunstnerens hustru. L.A. Ring malede denne kærlighedserklæring til Sigrid Kähler i 1897, og ud over at vise kunstnerens hustru, er værket også et eksempel på, hvordan den japanske indflydelse satte sit præg på kunsten i Norden: I haven, som nok er dansk, blomstrer et centralt placeret frugttræ med en mærkværdig knoklet grenstruktur, mens hustruen er placeret decentralt i venstre side – fanget i et øjebliks zen.

Med udstillingen Japanomania i Norden 1875-1918 skruer SMK tiden tilbage og viser, hvordan den vestlige kunst i denne periode bliver gennemsyret af japansk æstetik med asymmetriske kompositioner, dekorative motiver, meditative billeder og blikke, der går helt tæt på fugle, fisk, insekter, grene og blomster. Det er første gang en udstilling i Danmark viser japanismens indflydelse på Nordens billedkunst.

Påvirkningen fra Japan var især stor for kunstnere som Claude Monet, Edvard Munch, Van Gogh, Vilhelm Hammershøi, Anna Ancher, Albert Edelfelt og L.A. Ring, der alle er med på udstillingen.

Mange af de kunstnere, der var med på Japan-bølgen, iscenesatte også sig selv og deres familier med silkekimonoer, vifter, parasoller og papirlamper, og de brugte fotografiet til at lade sig forevige som japanister – i deres atelier eller hjem indrettet i japansk stil.

Om Japans vej til Europa
Fra 1630'erne havde Japan været stort set isoleret og lukket for den vestlige verden. Da landet omkring 1853 åbnede sine grænser for handel, fik Europa adgang til japanske varer og kunstgenstande. De "nye" ting kunne ses på en række verdensudstillinger og begrebet "japonisme" (japanisme på dansk) opstod som betegnelse for den stilskabende bølge af japansk-inspireret kunst og kunsthåndværk.

Med Danmark som formidler kommer japanismen til de nordiske lande på et lidt senere tidspunkt end i fx Frankrig. Især de japanske træsnit bliver en stor inspiration, som tilbyder kunstnerne et andet blik på den nordiske natur.

Kunstneren og kunstkritikeren Karl Madsen (1855-1938) var en nøgleperson i formidlingen af japansk kunst i Norden. I 1885 udgav han bogen Japansk Malerkunst, der som den første bog om emnet på et nordisk sprog fik stor indflydelse i kunstner- og samlerkredse.

Udstillingen er et samarbejde mellem de tre nordiske nationalgallerier i Helsinki, Oslo og København.