Back to All Events

IDA RETZ WESSBERG "EXHALE" 📷


  • SIRIN Gallery, Frederiksberg Gammel Kongevej 103 Frederiksberg, 1850 Denmark (map)
Ida Retz Wessberg, Tina Maria Nielsen & Nils Elvebakk Skalegård “EXHALE” (installation view). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg, Tina Maria Nielsen & Nils Elvebakk Skalegård “EXHALE” (installation view). Foto: David Stjernholm.

Pressemeddelelse, februar 2020

EXHALE
Soloudstilling af Ida Retz Wessberg (DK)
Med bidrag af Tina Maria Nielsen (DK) og Nils Elvebakk Skalegård (NO)

SIRIN Gallery er stolte af at præsentere udstillingen Exhale, som er Ida Retz Wessbergs første galleriudstilling. Bronze, bobleplast, gips, plastikperler, stentøj og sytråd. Fortiden møder nutiden i Ida Retz Wessbergs soloudstilling Exhale. Med udstillingen ønsker Retz Wessberg at give beskueren et intimt indblik i den konstante tumult mellem fortid, nutid og potentiel fremtid, der rører sig i hendes værker. En bevægelse, som ifølge hende må forstås som en slags ventilationsproces.

Luft er det gennemgående tema for udstillingen Exhale. Luften som en ultimativ betingelse for liv hos både dyr, planter og mennesker. Men alt for ofte tages luften for givet. Derfor har udstillingen fået titlen Exhale, der betyder udånding, og med reference til den almenmenneskelige livserfaring, som åndedrættet er, sætter fokus på luftens betydning. Med udstillingen understreger Retz Wessberg det fællesskab, der eksisterer mellem alle levende væsener, gennem vores fælles afhængighed af luft for at overleve.

Ida Retz Wessberg, Tina Maria Nielsen & Nils Elvebakk Skalegård “EXHALE” (installation view). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg, Tina Maria Nielsen & Nils Elvebakk Skalegård “EXHALE” (installation view). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “RELIEF 03 (encapsulated air, gestures)”, 2020 (Jesmonite afstøbning, sytråd, bobbleplast. Dia. 97 cm x H5 cm).  Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “RELIEF 03 (encapsulated air, gestures)”, 2020 (Jesmonite afstøbning, sytråd, bobbleplast. Dia. 97 cm x H5 cm).
Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “RELIEF 01 (encapsulated air, gestures)”, 2020 (gipsafstøbning, sytråd. Dia. 97 cm x H5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “RELIEF 01 (encapsulated air, gestures)”, 2020 (gipsafstøbning, sytråd. Dia. 97 cm x H5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “RELIEF 03 (encapsulated air, gestures)”, 2020 (Jesmonite afstøbning, sytråd, bobbleplast. Dia. 97 cm x H5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “RELIEF 03 (encapsulated air, gestures)”, 2020 (Jesmonite afstøbning, sytråd, bobbleplast. Dia. 97 cm x H5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “RELIEF 03 (encapsulated air, gestures)”, 2020 (Jesmonite afstøbning, sytråd, bobbleplast. Dia. 97 cm x H5 cm).  Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “RELIEF 03 (encapsulated air, gestures)”, 2020 (Jesmonite afstøbning, sytråd, bobbleplast. Dia. 97 cm x H5 cm).
Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “RELIEF 01 (encapsulated air, gestures)”, 2020 (gipsafstøbning, sytråd. Dia. 97 cm x H5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “RELIEF 01 (encapsulated air, gestures)”, 2020 (gipsafstøbning, sytråd. Dia. 97 cm x H5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “SLEEVE”, 2018 (Gipssfstøbning, L50 x B40 x D21 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “SLEEVE”, 2018 (Gipssfstøbning, L50 x B40 x D21 cm). Foto: David Stjernholm.

De nye værker, som Ida Retz Wessberg præsenterer i forbindelse med Exhale, forholder sig alle til skulpturtraditionens historie, samtidig med, at de indeholder spor af den samtid, de er blevet til i. Retz Wessberg bruger traditionelle såvel som utraditionelle materialer til at undersøge forholdet mellem luft og substans, mellem immaterialitet og materialitet. I det traditionelle skulpturmateriale, som gips er, kommer luften til syne som små kratere, der opstår som en naturlig bivirkning under støbningen. Men til fremstillingen af moderne, ikke-kunstneriske brugsgenstande som dynejakker og bobleplastik indkapsler man bevidst luften i kamre for at varme og beskytte. Det er denne grænse mellem traditionelt, ophøjet, kunsthistorisk materiale og moderne, hverdagsligt forbrug, som Ida Retz Wessberg vil bryde.

Ida Retz Wessberg, Tina Maria Nielsen & Nils Elvebakk Skalegård “EXHALE” (installation view). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg, Tina Maria Nielsen & Nils Elvebakk Skalegård “EXHALE” (installation view). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “MIRROR (Air Bubble Wrap)”, 2020 (Jesmonite afstøbning, acryl maling. Dia. 52,5 cm x H5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “MIRROR (Air Bubble Wrap)”, 2020 (Jesmonite afstøbning, acryl maling. Dia. 52,5 cm x H5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “MIRROR (Air Bubble Wrap)”, 2020 (Jesmonite afstøbning, acryl maling. Dia. 52,5 cm x H5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “MIRROR (Air Bubble Wrap)”, 2020 (Jesmonite afstøbning, acryl maling. Dia. 52,5 cm x H5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg, Tina Maria Nielsen & Nils Elvebakk Skalegård “EXHALE” (installation view). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg, Tina Maria Nielsen & Nils Elvebakk Skalegård “EXHALE” (installation view). Foto: David Stjernholm.

Tina Maria Nielsen “Space Oddity”, 2018 (gips, stål).  Foto: David Stjernholm.

Tina Maria Nielsen “Space Oddity”, 2018 (gips, stål).
Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg, Tina Maria Nielsen & Nils Elvebakk Skalegård “EXHALE” (installation view). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg, Tina Maria Nielsen & Nils Elvebakk Skalegård “EXHALE” (installation view). Foto: David Stjernholm.

Tina Maria Nielsen “Lost Arms”, 2018 (bronze). Foto: David Stjernholm.

Tina Maria Nielsen “Lost Arms”, 2018 (bronze). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “RELIEF 02 (encapsulated air, gestures)”, 2020 (Jesmonite afstøbning, sytråd. Dia. 97 cm x H5 cm).  Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “RELIEF 02 (encapsulated air, gestures)”, 2020 (Jesmonite afstøbning, sytråd. Dia. 97 cm x H5 cm).
Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “RELIEF 02 (encapsulated air, gestures)”, 2020 (Jesmonite afstøbning, sytråd. Dia. 97 cm x H5 cm).  Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “RELIEF 02 (encapsulated air, gestures)”, 2020 (Jesmonite afstøbning, sytråd. Dia. 97 cm x H5 cm).
Foto: David Stjernholm.

Emballagen bobleplast er et simpelt materiale. Det består af plastik og luft. Bobleplasten er beregnet til at beskytte genstande mod stød og slag under transport. Luften bliver indkapslet i små plastikkamre, og sendt med pakkepost fra en ende af verden til en anden. Når fingrene med et lille smæld punkterer bobleplasten, strømmer der luft fra fjerne steder ud, som blandes den hjemlige. Man kan kalde det en slags global ventilation. I sin serie af bobleplastværker har Ida Retz Wessberg erstattet luften i nogle af plastikkamrene med perler, og bagefter syet dem sammen igen med farverig sytråd. Perlerne bærer bogstaver, som danner ord og sætninger. Tilsammen giver det fragmenterede tekster, hvis kvindelige narrativ på poetisk vis formulerer nogle af de tanker, der optager Retz Wessberg i hendes arbejde. Teksterne er dels Retz Wessbergs egne, dels hentet fra den kommercielle verden, hvor der findes eksempler på salg af ren bjergluft online. Desuden skildrer de kunsthistoriens og kunstverdenens kvindeskikkelser, fx. med en beskrivelse af en kunstinstallation af Eva Hesse og en situation med en kvindelig gallerist, der pakker et kunstværk ind i netop bobleplast.

Til udstillingen har Retz Wessberg inviteret sine kunstnerkollegaer Tina Maria Nielsen og Nils Elvebakk Skalegård til at bidrage med værker, der vil indgå i dialog med Retz Wessbergs egne værker, med samme historiske bevidsthed eksperimenterer med materiale, udtryk og indhold.

Ida Retz Wessberg “EXHALE” (installation view). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “EXHALE” (installation view). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “COLLECTING AIR”, 2020 (Bobleplast, perler med bogstaver indsyet i hånden. 50,5 x 67,5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “COLLECTING AIR”, 2020 (Bobleplast, perler med bogstaver indsyet i hånden. 50,5 x 67,5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “THE GALLERIST”, 2020 (Bobleplast, perler med bogstaver indsyet i hånden. 50,5 x 67,5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “THE GALLERIST”, 2020 (Bobleplast, perler med bogstaver indsyet i hånden. 50,5 x 67,5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “HANGING LIKE SPAGHETTI (Eva Hesse’s sculpture)”, 2020 (Bobleplast, perler med bogstaver indsyet i hånden. 50,5 x 67,5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “HANGING LIKE SPAGHETTI (Eva Hesse’s sculpture)”, 2020
(Bobleplast, perler med bogstaver indsyet i hånden. 50,5 x 67,5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “AIR IN A CAN”, 2020 (Bobleplast, perler med bogstaver indsyet i hånden. 50,5 x 67,5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “AIR IN A CAN”, 2020 (Bobleplast, perler med bogstaver indsyet i hånden. 50,5 x 67,5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “GOOD AIR / BAD AIR”, 2020 (Bobleplast, perler med bogstaver indsyet i hånden. 50,5 x 67,5 cm). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg “GOOD AIR / BAD AIR”, 2020 (Bobleplast, perler med bogstaver indsyet i hånden. 50,5 x 67,5 cm). Foto: David Stjernholm.

Tina Maria Nielsen (f. 1964, Danmark) og Nils Elvebakk Skalegård (f. 1983, Norge) repræsenterer to forskellige generationer og nationaliteter. Sammen med Ida Retz Wessberg, født i 1986 i Danmark, viser hver enkelt kunstner en måde at arbejde med kunsthistoriske referencer og kombinerer disse med samtidige emner (tilstede i samfundet eller fra æstetiske diskurser). Nils Elvebakk Skalegård ser sin kunst som anakronistisk. Han er optaget af mødet mellem forskellige elementer, og dét at sidestille individuelle dele, som hver repræsenterer egne betydninger og historie, hvilket afspejles i de tre lerskulpturer, der vil blive vist på udstillingen. Tina Maria Nielsens to skulpturer er hilsener til kunsthistoriens vugge og formgivningens lange tradition. Den arkaiske Kalvebæreren (ca. 570 f.kr.) spejler sin egen stiliserede, betydningsbærende forside i formdelens abstrakte, modernistiske udtryk. Bronzeskulpturen Lost arms er en løsrevet skulpturarm, hvis forlæg kunne være en kvindefigur fra Renæssancen, smeltet sammen med en del af sin egen støbeform. Formdelen er en af de klassiske, såkaldt “ægte” forme, der blev benyttet før industrialiseringens silikone eller nutidens højteknologiske 3D-print overtog håndværket.

Ida Retz Wessberg, Tina Maria Nielsen & Nils Elvebakk Skalegård “EXHALE” (installation view). Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg, Tina Maria Nielsen & Nils Elvebakk Skalegård “EXHALE” (installation view). Foto: David Stjernholm.

Nils Elvebakk Skalegård “Just A Restless Feeling #23 + #16 + #42”, 2013. Foto: David Stjernholm.

Nils Elvebakk Skalegård “Just A Restless Feeling #23 + #16 + #42”, 2013. Foto: David Stjernholm.

Ida Retz Wessberg tog afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademis billedhuggerskole i 2018. Hendes praksis er præget af en undersøgende tilgang til temaer som kønsrepræsentationer i skulpturtraditionen, kroppens konturer og abstrakthed, samt hvordan forskellige typer af materialer forholder sig til hinanden i et hierarki, hvor den kunstneriske tradition fremhæver nogle materialer som mere værdifulde og ”rigtige” end andre. Retx Wessberg er inspireret af den franske, kvindelige billedhugger Camille Claudel, og hun har netop været i Paris for at studere hendes virke.

Fernisering: Fredag d. 21. februar, kl. 16-19.
Udstillingsperiode: 21. februar - 1. april 2020.
Åbningstider: Ons: kl. 12-17, lør: kl. 11-13 eller efter aftale.