Back to All Events

GRUPPEUDSTILLING "OBJEKTIVITET" 📷


  • Ringsted Galleriet, Ringsted Bøllingsvej 15 Ringsted, 4100 Denmark (map)

“Objektivitet“ (installation view). Foto: Morten K. Jacobsen.

Pressemeddelelse, september 2018

Ringsted Galleriet åbner…ligeså forsigtigt…døren op for gruppeudstillingen Objektivitet med billedkunstnerne Julie Bitsch, Julie Stavad, Jóhan Martin Christiansen og Peter Olsen.

Objektivitet er en udstilling, der flirter både med den klassiske billedhuggertradition og dens materiale-fetichering samt dematerialiseringen, vi ser i konceptkunsten. Og det er da heller ikke så lidt Ringsted Galleriet skal ligge ryg til; bronze-afstøbninger, collager der interagerer med bukkede jern-elementer, der fungerer abstrakt og praktisk. Der er afpillede trærødder med plastflasker med nøje afmålt mineralvand, bambuspinde og gipsplader med bemalede aviser, der alt sammen agerer skulpturelt, og nå ja, så osse lige et jernobjekt med en fastspændt konkylie. Udstillingen er en kaotisk sammenstilling af idéer og formmæssige tilgange, der både harmonerer og modsætter sig. Ikke alt er i spil – men meget er.

Julie Bitsch “Catch my Pain,” 2018. Foto: Morten K. Jacobsen.

Julie Bitsch “Catch my Pain,” 2018. Foto: Morten K. Jacobsen.

“Objektivitet“ (installation view). Foto: Morten K. Jacobsen.

“Objektivitet“ (installation view). Foto: Morten K. Jacobsen.

“Objektivitet“ (installation view). Foto: Morten K. Jacobsen.

Julie Stavad arbejder i et formsprog, der i skala og materialebrug peger på nogle modernistiske strømninger. Stavad arbejder med urformer og søger at finde en balance mellem begrebsmæssige modpoler. Værkerne er aggressivt dragende, spinkle og voldsomt overdimensionerede og samtidig henkastede i rummet. Julie Stavad viser sarte collager og skulpturer, man kan slå sig på!

“Objektivitet“ (installation view). Foto: Morten K. Jacobsen.

“Objektivitet“ (installation view). Foto: Morten K. Jacobsen.

Jóhan Martin Christiansen “Poker Face Fake News,” 2018.
Foto: Morten K. Jacobsen.

Hvor Stavad søger at ændre rummet via objektet, bruger Julie Bitsch konkret rummet til at lave værker. Det kan udmønte sig i eksempelvis et stedsspecifikt afstøbt hjørne. Bitsch arbejder ikonografisk med grundstrukturer, der indbefatter både det monumentale og det ’trashede’. Værket Sprængt bronzetriptykon udgør centeret for Bitschs udstillingsinstallation, men der er også andre organiserede rester fra kaos – herunder hårbroderier. I et ikonoklastisk og formmæssigt ærinde æstetiserer Jóhan Martin Christiansen brutalt den skulpturelle grundform; her bygges op og rives ned. I denne proces forsøger Christiansen at skabe en eller anden form for sammenhæng i bl.a. smadrede gipsflader, bambuspinde, aviser, spraymaling, lys og tilfældige blækklatter. Med Christiansen egne ord, kan det med lidt anstrengelse og beskuerens gode vilje ses som et: ‘koncentrat fra hverdagen.’

“Objektivitet“ (installation view), Julie Stavad. Foto: Morten K. Jacobsen.

Julie Stavad “Uden titel,” 2016 / “Referencepunkt,” 2018 (detalje).
Foto: Morten K. Jacobsen.

Julie Stavad “Uden titel,” 2016. Foto: Morten K. Jacobsen.

“Objektivitet“ (installation view), Julie Stavad. Foto: Morten K. Jacobsen.

Peter Olsen går mere tavst til værks. Med en afmålt afstand imellem værkerne, viser Olsen 5 skulpturer med et umiddelbart prosaisk materiale: 5 rødbrune trærødder monteret på 5 rustfrie 8mm metalstænger med 5 blålige plastflasker der rummer en vis mængde mineralvand. Med denne serie af værker afsøger Olsen problematikker omkring det abstrakte og konkrete; genstande bliver gjort til abstrakte tegn.

Objektivitet moraliserer med bambuspinde, laver objektkunst med munden, karikerer i skala og æstetiserer med mineralvand. Objektivitet er et spraybemalet kaos på den ellers så hyggelige Bøllingsvej.

“Objektivitet“ (installation view). Foto: Morten K. Jacobsen.

“Objektivitet“ (installation view). Foto: Morten K. Jacobsen.

Peter Olsen “Uden titel,” 2018. Foto: Morten K. Jacobsen.

Peter Olsen “Uden titel,” 2018. Foto: Morten K. Jacobsen.

Peter Olsen “Uden titel,” 2018.
Foto: Morten K. Jacobsen.

Peter Olsen “Uden titel,” 2018. Foto: Morten K. Jacobsen.

Med udstillingsprogrammet de-co-lage! der tog afsæt sidste år, kigger vi på kunstens tilpasningsevne (eller mangel på samme), fra at være et marginaliseret rum forbeholdt de få, til at være et prestigiøst rum hvor kunstneren kan agere magtfuldt. Med dette program ønsker at vi indfange det enorme spænd, der er i kunstrummet. Fra det lille formelle nørderi, det politiske, til spektakulære magtdemonstrationer. Objektivitet er den ottende af tolv udstillinger i udstillingsprogrammet.

Julie Bitsch “No title (triptych),” 2018. Foto: Morten K. Jacobsen.

Julie Bitsch “No title (triptych),” 2018. Foto: Morten K. Jacobsen.

Julie Bitsch “No title (triptych),” 2018 (detalje).
Foto: Morten K. Jacobsen.

Holdet bag Ringsted Galleriet inviterer indenfor til et møde med den billedkunstneriske felt, her vil der være mulighed for at opleve høj kunstfaglighed i en afslappet og imødekommende ramme. Ved ferniseringen lørdag d. 29. september vil der være lidt øl, vin, sodavand, snacks af en art, og ikke mindst en såkaldt artist-talk, hvor man får mulighed for at høre kunstnernes tanker omkring værkerne.

Udstillingen er kurateret af Morten K. Jacobsen.

Jóhan Martin Christiansen “Poker Face Fake News,” 2018. Foto: Morten K. Jacobsen.

Jóhan Martin Christiansen “Poker Face Fake News,” 2018. Foto: Morten K. Jacobsen.

Fernisering: Lørdag d. 29. september, kl. 13-15.
Udstillingsperiode: 29. september - 28. oktober 2018.
Åbningstider: Lørdag og søndag i åbnings- og lukningsweekenden: kl. 14-16,
eller efter aftale (kontakt på tlf. 4220 1111). Lukket I efterårsferien.
Tjek nettet for arrangementer o.lign: Rigall.dk og Facebook.

“Objektivitet“ (installation view). Foto: Morten K. Jacobsen.

“Objektivitet“ (installation view). Foto: Morten K. Jacobsen.

“Objektivitet“ (installation view). Foto: Morten K. Jacobsen.

Peter Olsen “Uden titel,” 2018.
Foto: Morten K. Jacobsen.

Peter Olsen “Uden titel,” 2018. Foto: Morten K. Jacobsen.

“Objektivitet“ (installation view). Foto: Morten K. Jacobsen.