0
0
Back to All Events

"DER HAR JEG HJEMME – HAMMERSHØI BY ELMGREEN & DRAGSET"


  • Statens Museum for Kunst, København Sølvgade 48-50 København, 1307 Denmark (map)
Vilhelm Hammershøi, Stue i Strandgade med solskin på gulvet, 1901. SMK.

Vilhelm Hammershøi, Stue i Strandgade med solskin på gulvet, 1901. SMK.

Pressemeddelelse, april 2019

I en ny udstilling på Statens Museum for Kunst udforsker Elmgreen & Dragset forestillinger om ”hjemmet” med udgangspunkt i en af duoens forbilleder: den danske maler Vilhelm Hammershøi.

Michael Elmgreen og Ingar Dragset har i mange år været optaget af Vilhelm Hammershøi (1864-1916), hvis værker står centralt i den danske kunsthistorie og danner et tyngdepunkt i SMK’s samling. Kunstnerduoen har især interesseret sig for nogle af Hammershøis tilbagevendende og mest ikoniske motiver fra malerens eget hjem: hans interiørbilleder med halvtomme rum en suite og åbne og lukkede døre. Nu har Elmgreen & Dragset i samarbejde med SMK tilrettelagt udstillingen: Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset, hvor Hammershøis 1800-tals-hjem bliver sat over for international samtidskunst.

Vilhelm Hammershøi, Interiør. Kunstigt lys, 1909. SMK.

Vilhelm Hammershøi, Interiør. Kunstigt lys, 1909. SMK.

Elmgreen & Dragset , 1 hr. 12 mins/2 hrs. 10 mins, 2017. Courtesy of the artist and KÖNIG GALERIE, Berlin / London. Foto: Roman März © Elmgreen & Dragset.

Elmgreen & Dragset , 1 hr. 12 mins/2 hrs. 10 mins, 2017. Courtesy of the artist and KÖNIG GALERIE, Berlin / London. Foto: Roman März © Elmgreen & Dragset.

”Hammershøi er ofte beskrevet som en kunstner, der er optaget af det nære og det hjemlige. Men når vi ser på hans værker, synes vi, det er fraværet, der er det gennemgående. Der er ikke meget liv i Hammershøis malerier, og der er ikke meget, der tyder på, at hjemmet er et sted, hvor man trives. Man fornemmer en stilhed som på én gang er poetisk sørgmodig, men samtidig faretruende. Det er som om, der ikke helt er plads til beboerne i hans diskrete interiører, hvor alt synes at stå på rette plads, men hvor livet selv synes at være gået i stå. Og det er interessant: De perfekte borgerlige hjem gemmer på historier om fortvivlelse og elendighed under den pæne overflade. Og vores forsøg på at passe ind i sådanne idealiserede hjemlige rammer kan drive os til enten resignation eller vanvid,” forklarer Elmgreen & Dragset.

Annika von Hausswolff, Filosofisk stol, 2003. SMK.© Annika von Hausswolff.

Annika von Hausswolff, Filosofisk stol, 2003. SMK.© Annika von Hausswolff.

For kunstnerduoen taler de tomme hjem og de mange døre om en ambivalent tilstand af både åbenhed og eksklusion. De ser en fremmedgjorthed og utilpassethed, der udfordrer en konventionel forestilling om hjemmet som en tryg og komfortabel ramme. Disse aspekter af Hammershøis interiørbilleder både fremskriver og opdaterer duoen gennem de samtidsværker, som de sammen med SMK har valgt at inddrage. Foruden Elmgreen og Dragset selv, præsenteres Njideka Akunyili Crosby, der har skabt et nyt værk til udstillingen med udgangspunkt i Hammershøis arbejde, Monica Bonvicini, Louise Bourgeois, Robert Gober, Annika von Hauswolff, Liliana Maresca, Ugo Rondinone, Thomas Ruff og Francesca Woodman.

Francesca Woodman, From Angel Series, Rome Italy, 1977. Louisiana Museum of Modern Art. Donation: Betty og George Woodman. Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co Copyright credit: © courtesy Charles Woodmann / Estate of Francesca.

Francesca Woodman, From Angel Series, Rome Italy, 1977. Louisiana Museum of Modern Art. Donation: Betty og George Woodman. Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co Copyright credit: © courtesy Charles Woodmann / Estate of Francesca.

Liliana Maresca, Uden titel – Marconetti Building, Buenos Aires, Argentina, 1984. Courtesy Rolf Art. Foto: © Marcus Lopez © Liliana Maresca.

Liliana Maresca, Uden titel – Marconetti Building, Buenos Aires, Argentina, 1984. Courtesy Rolf Art. Foto: © Marcus Lopez © Liliana Maresca.

Velkommen indenfor på SMK
SMK har tradition for at invitere samtidskunstnere til at undersøge og gå i dialog med museets omfattende samling af 700 års billedkunst. Formålet er at lade deres blikke, stemmer og historier rykke helt ind i museets kerne, nemlig i den store samling af værker, som institutionen ikke bare skal bevare for fremtiden, men også sikre relevansen og aktualiteten af. I udstillingen Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset bliver en række af Hammershøis mesterværker trukket ud af sine vante rammer, for i selskab med international samtidskunst, at blive belyst i forhold til andre forestillinger om ”hjemmet”.

Elmgreen & Dragset, Powerless Structures (8 doors), 2000-2002. SMK. Foto: © Anders Sune Berg © Elmgreen & Dragset.

Elmgreen & Dragset, Powerless Structures (8 doors), 2000-2002. SMK. Foto: © Anders Sune Berg © Elmgreen & Dragset.

Om Elmgreen & Dragset
Michael Elmgreen (f. 1961) og Ingar Dragset (f. 1969), der bor og arbejder i Berlin, har arbejdet sammen siden 1995. Kunstnerduoen har udstillet på mange af de førende kunstinstitutioner verden over, såsom Whitechapel Gallery, London, UK (2018); FIAC Hors les Murs, Place Vendôme, Paris, France (2018); Museum Haus Lange, Kunstmuseen Krefeld (2017); FLAG Art Foundation, New York (2016); Tel Aviv Museum of Art (2016); UCCA, Beijing (2016); PLATEAU, Samsung Museum of Art, Seoul (2015); Astrup Fearnley Museum of Modern Art, Oslo; Statens Museum for Kunst, Copenhagen (2014); Victoria & Albert Museum, London (2013 – 2014); Boijmans van Beuningen Museum, Rotterdam (2011); ZKM Center for Art and Media, Karlsrühe (2010); MUSAC, León (2009); Malmö Konsthall (2007); Serpentine Gallery, London (2006); MCA Chicago (2005); Tate Modern, London (2004); and Kunsthalle Zurich (2001).

Udstillingsperiode: 27. april - 1. september 2019.
Åbningstider: Tirs-søn: kl. 10-18, ons: kl. 10-20.

Earlier Event: April 27
MILENA BONIFACINI "GÆSTEBUD" 📷
Later Event: April 27
MORTEN K JACOBSEN "NIVÅ" 📷