0
0
Back to All Events

AUTOPSIA #4: SMALL WHITE MAN / KYO / SOHO REZANEJAD

  • Jazzhouse, København 10 Niels Hemmingsens Gade København K, 1153 Denmark (map)

Pressemeddelelse

FORTOLKNING AF DOKUMENTATIONEN AF DOKUMENTATIONEN

Dans blev til video blev til musik og tekst, bliver nu til musik, igen.

Den tværkunstneriske programserie Autopsia har inviteret til sanselige møder mellem live musik, dans og video på Jazzhouse over tre gange i foråret 2017. Nu er de tilbage med fjerde og sidste arrangement i serien. Formlen har hidtil lydt således: eksperimenterende musikere og lydkunstnere går i dialog med videoværker, der dokumenterer koreografi, dans og performance. Ved dette sidste arrangement præsenteres nu et program, der vender op og ned på konceptet, som det har været hidtil.

De forrige tre arrangementer er blevet dokumenteret i tekst af hhv. kunstner Anna Stahn, poet Nat Marcus og koreograf Adriano Wilfert Jensen, der hver især har nedfældet oplevelsen af mødet mellem live musik og videodokumentation af dans, koreografi og performancekunst i tekst; tekster, som er udtryk for dokumentaristens observationer, sansninger og refleksioner over det, de oplevede på den aften, hvor de gæstede Autopsia. Den 27. maj inviteres tre lydkunstnere nu ind til at “skrive” videre på den tekstlige dokumentation: oplev Kyo, Soho Rezanejad og Small White Man fortolke tekst - projekteret op på storskærm - gennem nykomponeret musik.

Autopsia #1 x Small White Man

Autopsia #2 x Kyo

Autopsia #3 x Soho Rezanejad

I Autopsia ”dissekeres” videoværkers æstetiske udtryk og formsprog. I en forlængelse heraf udfordres dokumentationens begrænsninger i en undersøgelse af det potentiale, der ligger i oversættelser af sprog inden for kunsten. Projektet er skabt og kurateret af Cecilie Jørck og Klara Utke Acs.

Hvor udgangspunktet hidtil har været at udforske samspillet mellem videodokumentation af performance og komposition af ny lyd, lukker Autopsia således den planlagte programserie af med at åbne op for et nyt, endeløst kapitel. Denne gang vil aftenens tre musikacts ikke spille op ad et eksisterende videoværk, som de plejer; i stedet vil de skabe musik på baggrund af tekst i ord. Med aftenens tre musikacts kommer vi derfor tilbage til udgangspunktet, dog uden at lukke cirklen.

Dans blev til video blev til tekst bliver nu til musik. Og når Autopsia forlader Jazzhouse bliver musikken til dans, som senere vil blive til video (igen).


PROGRAM D. 27.05.17

Small White Man | Photo by I DO ART Agency

Small White Man | Photo by I DO ART Agency

Autopsia #1 dokumenteret i skrift af Anna Stahn fortolkes af Small White Man
“In that it ends with flowers, the person, the dancer is a sweetie that suits the environment, as flowers tend to do. Our sweetie and the sour-faced singer back to back. We all felt a spring onion crawling up our throat. Is it the instruments or the musicians playing them, who have completely overtaken the room? Dramatic weather of someone punishing a lonely office building” - Anna Stahn til Autopsia d. 28.01.17

Bag det improvisationsbaserede musik- og performanceprojekt Small White Man står den visuelle kunstner FOS. FOS designer strukturer, der skaber en kontekst for æstetiske og sociale oplevelser - i dette tilfælde en musikalsk oplevelse, der udfolder sig ud fra en kompositorisk linje igangsat af et netværk af lyssignaler, dirigeret live af FOS selv. Med sig har han for hver optræden en besætning af eksperimenterende musikere, sammensat i samarbejde med producer og musiker Nis Bysted. Et sæt af to lamper, installeret foran hver enkelt musiker, agerer ledetråd for den musik, der skabes i den specifikke kontekst. I aftenens anledning vil lyssignalerne undtagelsesvist dirigeres ud fra en live læsning af Anna Stahns dokumentationstekst. Anna Stahn er kunstner og skaber værker via poesi, film, installation og performance.

Autopsia #2 dokumenteret i skrift af Nat Marcus fortolkes af Kyo
“To be animate is not necessarily to be corporeal / She leaves - A guitar hook touches the “empty” stage. Loops. / Builds. Automaton workshop stirs, as does the monochrome costumes / of their binary or domino - tiles with “faces” - / game against the black stage, back there. Back / another Him but also / in a cardigan “look” as in gaze and outfit gets up, strides slow / and looks, also, to Her - the hook’s affected - she’s / carried somewhere else. Black dress, hair / tied up now” - Nat Marcus til Autopsia d. 17.03.17

Kyo er et samarbejde mellem Lust For Youth's Hannes Norrvide og multiinstrumentalist og kunstner Frederik Valentin. Duoen laver fri fotogen musik, der bevæger sig mellem jazz, ambient, noise, klassisk og moderne musik. På det seneste album “I Musik” (posh isolation og Big Love) fra 2017 udforskes dualiteter via melankolsk og optimistisk ambient, samt akustiske elementer, der hylder fremtiden gennem modsætninger. Duoen kickstartede projektet i 2016 med udgivelserne "Potentiel Musik" og "Aktuel Musik (posh isolation), hvis instrumentering blander alt fra iPhones, modular, klaver, droner og strenginstrumenter til internet-samples og poesi. Nat Marcus er en amerikansk forfatter baseret i Berlin og arbejder med poesi og performance.

Soho Rezanejad. Photo by Tao Hansen.

Soho Rezanejad. Photo by Tao Hansen.

Autopsia #3 dokumenteret i skrift af Adriano Wilfert fortolkes af Soho Rezanejad
“The ballerinas and ballerinos zombify, surfing, more than serving, the constraints of virtuosity and tradition. We are watching a one team football match of dance history” - Adriano Wilfert Jensen til Autopsia 22.04.17

Den København-baserede komponist og sangerinde Soho Rezanejad er kendt for sit alsidige arbejde med elektroniske musikprojekter. I 2015 debuterede hun med EP’en “Idolatry” og har siden startet sit eget pladeselskab, Silicone Records, hvor hun selv udgiver sine projekter. Rezanejad er desuden kendt for sine musikalske samarbejder med bl.a. Croatian Amor og Lust For Youth. Hun udtrykker sig i en form for rastløs og dagdrømmende synthpop, der med elementer af både trance, industrial og 80'er new wave skifter ubesværet mellem det sarte og det hårdt pumpende. Den dybe baryton af en stemme står til tider i kontrast til de elektroniske catchy melodier, som siden debuten har udviklet sig til at blive mørkere og mere ambiente med hendes musikalske alias Angeles. Hendes mangfoldige musikalske identiteter bliver for hver koncert skræddersyet til kompositioner bygget på en vekslen mellem improvisation og faste strukturer. Adriano Wilfert Jensen arbejder som koreograf og danser i hele Europa og er medkurator for Galerie, et immaterielt galleri for immateriel kunst.

●○●○●○●○●○●○●○●

På Jazzhouse, Niels Hemmingsens Gade 10, 1153 København K.

Lørdag d. 27. maj, kl 21.00 (døre kl 20.00). Billetter 90 kr + gebyr. Billetter på Billetlugen.

Mere info: Autopsia.media og Facebook.com

Earlier Event: May 20
ACADEMY OF TAL R
Later Event: May 31
CHRISTIAN MARCLAY "THE CLOCK"