0
0

ARKITEKTURENS VÆRKSTEDER II: WANG SHU "EN KINESISK ARKITEKT"


  • Louisiana, Humlebæk 13 Gl Strandvej Humlebæk, 3050 Denmark
Amateur Architecture Studio (Kina): Wa Shan Guesthouse / China Academy of Art Xiangshan Campus, Hangzhou, Kina, 2013. Foto: Iwan Baan.

Amateur Architecture Studio (Kina): Wa Shan Guesthouse / China Academy of Art Xiangshan Campus, Hangzhou, Kina, 2013. Foto: Iwan Baan.

Efter en årrække med store tematiske arkitekturudstillinger vender Louisiana tilbage til den monografiske udstilling med fokus på en ny generation af toneangivende arkitekter. Arkitekturens Værksteder II tager tråden op fra museets tidligere serie, Arkitekturens Værksteder, vist i perioden 1998-2005. Ambitionen er at vise udviklingen blandt samtidens arkitekter og deres arbejde – fra stjernearkitekternes prestige- projekter i begyndelsen af årtusindet til en i dag mere bæredygtig og socialt bevidst arkitektur, der forholder sig til globaliseringens udfordringer.

Den første udstilling i serien Arkitekturens Værksteder II fokuserer på den kinesiske arkitekt Wang Shu (f. 1963), der sammen med sin kone Lu Wenyu står i spidsen for Amateur Architecture Studio baseret i Hangzhou i Kina. Tegnestuens navn understreger visionen om at lade spontanitet, forhåndenværende materialer og lokal kultur og byggetradition danne grundlag for en arkitektur, der med Wang Shus egne ord bør være ”et hus snarere end en bygning”. Den systemkritiske praksis, der kendetegner Amateur Architecture Studio, vægter altså enkel funktionalitet over spektakulær form, restaurering over ny opførelse, tradition over modernisme. I en tid hvor Kinas eksplosive urbanisering udhuler landområderne og overalt efterlader sig spor af billigt betonbyggeri, modarbejder Wang Shu denne tabula rasa-tanke ved at genbruge materialer fra de bygninger, som de kinesiske myndigheder systematisk river ned og genopbygger efter vestligt forbillede. Med projekter som Ningbo History Museum og China Academy of Art i Hangzhou insisterer Amateur Architecture Studio på at vende opmærksomheden mod kinesisk historie, filosofi, landskab og kultur og dermed lægge afstand til den indflydelse fra vestlig kultur, der også i Kina er en tydelig konsekvens af globaliseringen.

Udstillingens konkrete udformning bliver til i samarbejde med Amateur Architecture Studio og er bygget op omkring en todelt struktur. Indledningsvis udfoldes en generel introduktion til traditionel kinesisk kultur og filosofi som erklærede inspirationskilder for Wang Shu – et forsøg på at tydeliggøre forbindelsen mellem kultur og arkitektur. Som anden del af udstillingen præsenteres Amateur Architecture Studio’s installation At The Parallel Scene fra dette års arkitektur-biennale i Venedig. Installationen bliver et omdrejningspunkt for udstillingen som en case, der afspejler alsidigheden i Wang Shus arbejde og samtidig konkretiserer hans filosofi. Der vil derudover blive gået i dybden med udvalgte signaturprojekter fra Amateur Architecture Studio flere steder i udstillingsforløbet i forsøget på at skabe en vekselvirkning mellem form og indhold, praksis og teori.