Back to All Events

J.F. WILLUMSEN


  • ARKEN Museum for Moderne Kunst, Ishøj Skovvej 100 Ishøj, 2635 Denmark (map)
J.F. Willumsen, Himmelgåden, 1938 (detalje). Tilhører J.F. Willumsens Museum.

J.F. Willumsen, Himmelgåden, 1938 (detalje). Tilhører J.F. Willumsens Museum.

Pressemeddelelse, april 2018

Bjergbestigersker og badende børn med appetit på livet, venetianske facader badet i solgult lys, teatralske kvinder og ejendommelige selvportrætter som både superhelt og antihelt. Den danske kunstner Jens Ferdinand Willumsen (1863-1958) skabte over syv årtier værker, der ikke lod sig kategorisere. Gentagne gange skabte de skandale og rystede det danske publikum. Afvigelsen fra den ordinære mainstream var hans drive og populærkulturens billedboom en stærk inspiration.

Grænsesøgende samfundskritik, ekstreme farveeksplosioner og filmiske billedfortællinger var bærende elementer gennem hans arbejde. Willumsens sans for selviscenesættelse og brugen af medierede billeder vækker genklang i dag, hvor vi storforbruger og deler billeder på et væld af sociale medieplatforme. Som én af pionererne bag det moderne gennembrud i dansk kunst kalder Willumsens aktualitet og relevans på en grundig belysning. ARKEN udfolder i samarbejde med J.F. Willumsens Museum kunstnerens radikale livsværk i en udstilling, der rummer alle hovedværker fra museets enestående samling.

Den gamle kunst har sit gamle sprog, som verden lidt efter lidt har lært at forstå. En ny kunst har et nyt sprog, som man må lære, før man forstår den.
— J.F. Willumsen, 1891.

I populærkulturens billedstrøm
I sommeren 1900 rejser Willumsen til New York. Han bliver blæst omkuld og forført af byens puls, klistrede sommerhede, de knejsende skyskrabere og gadens larmende billboards.

Opslag fra J.F. Willumsens udklipsmappe ”Mænd I”. Mænd, Boksere, Modeller. Tilhører J.F. Willumsens Museum.

Opslag fra J.F. Willumsens udklipsmappe ”Mænd I”. Mænd, Boksere, Modeller. Tilhører J.F. Willumsens Museum.

I New York begynder Willumsen at klippe og klistre illustrationer fra aviser, ugeblade og magasiner ind i såkaldte udklipsmapper. Med glubsk billedappetit møder han det sansebombardement af massemedierede billeder, som havde ulmet fra midten af 1800-tallet. Omfanget af trykte aviser og magasiner steg, og det moderne fotografi udviklede sig. Folk oplevede et boom af illustrationer, fotografier og reklamer. Som på den digitale opslagstavle Pinterest kan man i Willumsens udklipsmapper gå på opdagelse i hans personlige inspirations- og billedbank. Willumsen opsatte sine udklip i dynamiske sekvenser, så bevægelsen og fortællingen flimrer hen over mappernes sider. Inspirationen fra filmmediets levende billeder går igen i Willumsens værker, der brager igennem som frames i en filmstribe. De nye massemediers letfordøjelige udtryk inspirerede Willumsen. Endda tegneseriestriberne Knold og Tot og The Yellow Kid har fundet vej til udklipsmapperne. Willumsens unikke måde at kombinere klassiske og populærkulturelle motiver var forud for sin tid. Han eksperimenterede tidligt med en enkel streg, karikeret formgivning og voldsomme farver. ARKENs udstilling sætter spot på Willumsens populærkulturelle forbindelse med tegneserier, filmplakater og filmklip fra datidens mediebillede.

Der er noget abnormt i Willumsens farver. Det er en kokainist, der uophørligt forstaerker sin dosis, så den til sidst ville tage livet af et almindeligt menneske.
— Anmelder i Svenska Dagbladet, 1934.

Kokainisten på kanten af ”den gode smag”
Da Musée D’Orsay i Paris i 2006 viste en stor retrospektiv udstilling med Willumsen, måtte ét maleri udgå. Det monumentale værk Kongesønnens bryllup var for ringe, mente den daværende direktør. Maleriet forestiller et fornemt brudepar over for en gruppe forkomne fattigfolk, der er indbudt til bryllupsfesten. Samtlige figurer var skildret med krads realisme, da værket så dagens lys i 1888. I 1949 redigerede og udviklede Willumsen dog værket. Forandringen var spektakulær: Pludselig lyste kongesønnen og hans brud op i eventyrlige pangfarver – som klippet ind fra en disney-film. Kontrasten til de lasede bryllupsgæster er enorm. Kongesønnen har den unge Willumsens ansigtstræk og fremstår som en komisk tegneseriehelt i skrigende pink og lysegrøn. Værket er indtil for få år siden blevet ignoreret i dansk kunsthistorie.

Det rummer stort set alt ved Willumsens kunst, som gennem tiden har været for stærk en dosis for anmeldere, kunsthistorikere og franske museumsdirektører: tegneseriens karikerede streg, kitschede farvekombinationer og den teatralske iscenesættelse. På ARKENs udstilling er Kongesønnens bryllup et hovedværk. Værket viser de ekstreme poler i Willumsens grænsesøgende livsværk. Det kitschede og karikerede giver de sene Willumsen-malerier nerve og aktualitet.

I sine indimellem besynderlige selvportrætter er Willumsen både excentriker på scenen og hyper-selvbevidst instruktør med eminent evne til at balancere patos og parodi. Så gennemførte og så bizarre, at de umuligt kan affærdiges som kliché: Gamle Willumsen, der svæver gennem rummet som spændstig tiger, er vitterligt – som titlen på maleriet fra 1938 angiver – en himmelgåde.

Udstillingsperiode: D. 2. juni 2018 til 13. januar, 2019.

J.F. Willumsen: Kongesønnens Bryllup, 1888-1949 (detalje). Tilhører J.F. Willumsens Museum.

J.F. Willumsen: Kongesønnens Bryllup, 1888-1949 (detalje). Tilhører J.F. Willumsens Museum.

EKKORUM på J.F. Willumsens Museum
J.F. Willumsens Museum viser fra 10. juni – 31. december 2018 udstillingen EKKORUM. Thorvaldsen, Willumsen, Jorn og deres samlinger. EKKORUM viser blandt andet Willumsens private kunstsamling, den såkaldte Gamle Samling, der rummer omtrent 2000 værker af vidt forskellig karakter. ARKENs udstilling er skabt i samarbejde med J.F. Willumsens Museum. Læs mere på museets hjemmeside her.