THE VOID | EN DYNAMISK LYSSKULPTUR TIL GEFION

Jeg har alle dage været fascineret af Gefions store, lodrette, cylindriske rum; Rotunden med jernkuglen, som er sat i bevægelse af jordens drejning og hænger ned fra midten af rummet, er i sig selv en fantastisk installation, som man kan blive helt hypnotiseret af at kigge på. Det er ren zen, og man føler en indre ro og fred ved at iagttage den store kugles sysifos’ke bevægelse frem og tilbage, op og ned, rundt og rundt i én lang evighed.

Da jeg af Frost Festival blev spurgt om at lave en lysinstallation til Rotunden, vidste jeg på forhånd, hvad jeg ville lave. Idéen stammer fra et tidligere projekt, som jeg har skrevet om her på I Do Art, dengang projekteret til Roskilde Festival. Nogle projekter skal man bruge utroligt meget tankeproces på at komme på et godt koncept til, og i andre behøver man blot et splitsekund i et rum, før at man ved, hvad man skal lave. Det er meget sjældent, at en hel installation opstår på ren intuition, og selvom jeg på forhånd havde nogle idéer, var jeg aldrig i tvivl, da jeg først så rummet.

The Void, Gefion | Photos by Kim Matthai Leland.

The Void, Gefion | Photos by Kim Matthai Leland.

Desværre besluttede Frost Festival tidligt i processen, at der alligevel ikke skulle være koncerter i Rotunden, men derimod i det langt mindre interessante Himmelrummet, som mest af alt minder om en normal gymnasie-aula til morgensamling og musicals, så min installation skulle skabes til formål som udstillings- og gennemgangsrum på vej til og fra koncerterne i Himmelrummet, hvilket gjorde, at skulpturen opnåede at stå mest muligt uforstyrret ift. den øvrige koncertproduktion dér.

8 automatiserede og uniforme lyskilder (moving lights) blev placeret i en cirkel rundt om den roterende jernkugle i midten af rummet. Derfra kunne de lyse 360 grader rundt i alle retninger, og på den måde kunne lysstrålerne programmeres til enten at mødes i én stråle, spredes ud i alle retninger eller sno sig rundt og opad i Rotundens lodrette akse. Ydermere reflekteredes lyset fra loft og vægge, som gjorde at installationen oplevedes forskelligt alt efter, hvorfra bygningens, i alt 4 etager, den blev betragtet fra.

Materialer:
8 stk Clay Paky Sharpy (automated moving light).
1 stk Ma Lighting Micro (lighting console).
1 stk Smoke Factory Tour Hazer II.

The Void blev udstillet på Gefion d. 10. – 11. februar, 2016.

The Void, Gefion | Photos by Kim Matthai Leland.

The Void, Gefion | Photos by Kim Matthai Leland.

Jakob Kvist (f. 1985) er lysdesigner og har bidraget til idoart.dk siden 2013.