ROBERT MAPPELTHORPE | ON THE EDGE

Som kunstner har han været en stor inspiration, og som menneske fascinerende. Jeg blev introduceret til Robert Mapplethorpe, da jeg for nogle år siden blev anbefalet at læse bogen Just Kids. Det er en erindringsbog om Patti Smith og Mapplethorpes forhold, og hvordan at de to delte fælles ambitioner om en dag at blive store kunstnere.

Jeg græd og grinte mig gennem bogen, og den kom til at markere en ny epoke i mit liv. Den var med til at skabe et nyt univers, som jeg har holdt for mig selv lige siden. Jeg kan tydeligt identificere mig med Mappelthorpe og hans ambition om at provokere, men også at det skal have et formål, fordi det skal give mening. Patti Smith fik iøvrigt ret, da hun i sin intro til bogen nævner, at nogen en dag nok vil forsøge at ligne Mappelthorpe og klæde sig ligesom ham. Være ligesom ham.

Self Portrait, 1980. Photo by Robert Mapplethorpe.

Self Portrait, 1980. Photo by Robert Mapplethorpe.

Jeg har et ønske om, at klæde mig ligesom ham. Jeg har et ønske om at vække andres følelser, ligesom han gjorde. Jeg har et ønske om at gøre det en dag, når jeg er stærk nok – og når jeg forhåbentligt, ligesom Mappelthorpe, har fundet en sjæleven, som er lige så stærk som Patti Smith. Hun troede på ham! Det er magi i sig selv og nøglen til en dag at blive en ægte kunstner.

“Robert Mappelthorpe – On the edge”, ARoS. Foto: Ole Hein Pedersen.

“Robert Mappelthorpe – On the edge”, ARoS. Foto: Ole Hein Pedersen.

“Robert Mappelthorpe – On the edge”, ARoS. Foto: Lisette M. Jensen.

“Robert Mappelthorpe – On the edge”, ARoS. Foto: Lisette M. Jensen.

“Robert Mappelthorpe – On the edge”, ARoS. Foto: Ole Hein Pedersen.

“Robert Mappelthorpe – On the edge”, ARoS. Foto: Ole Hein Pedersen.

Robert Mapplethorpe har været et forbillede i kampen om at fremstille sex som noget smukt mellem mennesker, uanset hvilket køn man er sammen med. Det handler om kærlighed, og af denne grund tager jeg også stærkt afstand til dem, som blot finder hans billeder perverterede. Uden Mapplethorpe tror jeg ikke, at homoseksualitet ville være nær så accepteret, som det heldigvis er i dag og skal blive ved med at være – især i disse tider hvor homomiljøet udsættes for attentater og hate crimes.

Self Portrait, 1988. Photo by Robert Mappelthorpe © Robert Mapplethorpe Foundation.

Self Portrait, 1988. Photo by Robert Mappelthorpe © Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe (1946-1989) opvoksede i en katolsk familie. Han vidste allerede fra en tidlig alder, at han ikke var ligesom de andre børn – han var gjort af et andet stof. Han var en smuk dreng, og han klædte sig fra en tidlig alder anderledes. Mapplethorpe skulle gå en anden vej, hvilket førte ham til sit møde med Patti Smith, som skulle vise sig at udvikle sig til et kærlighedsforhold, som de fleste drømmer om. De brød dog med hinanden i 1968, hvorefter Mapplethorpe sagde til Smith: ”If you go, I’ll become gay,” og det blev Mapplethorpe således. Det skulle føre til, at han senere hen gjorde fotografiet til sin levevej med hjælp fra sin mandlige kæreste Sam Wagstaff. Mapplethorpe portrætterede s/m-miljøet i New York i 80’erne, tog portrætter af ikoniske mennesker og blomster og gjorde mennesket til den ideale skulptur, som et menneske kan være.

Han blev anerkendt og lagt mærke til, men også stærkt kritiseret for sine erotiske billeder, som bl.a. efter hans død førte til en retssag omhandlede hans samling X Potofolio. Han satte et aftryk, som ingen i lang tid havde formået, ved at fotografere, og han blev et produkt af sin tid. Mapplethorpe døde af AIDS i 1989, og efterfølgende blev The Robert Mapplethorpe Foundation stiftet. Hans kunst er blevet vist hele verden over, og nu også her i 2016 på ARoS med udstillingen “Robert Mappelthorpe – On the edge“.

“Robert Mappelthorpe – On the edge”, ARoS. Foto: Ole Hein Pedersen.

“Robert Mappelthorpe – On the edge”, ARoS. Foto: Ole Hein Pedersen.

Tv: Apollo, 1988. Th: Arnold Schwarzenegger, 1976. Photos by Robert Mapplethorpe © Robert Mapplethorpe Foundation.

Tv: Apollo, 1988. Th: Arnold Schwarzenegger, 1976. Photos by Robert Mapplethorpe © Robert Mapplethorpe Foundation.

“Robert Mappelthorpe – On the edge”, ARoS. Foto: Ole Hein Pedersen.

“Robert Mappelthorpe – On the edge”, ARoS. Foto: Ole Hein Pedersen.

Jeg var så heldig at være blevet inviteret til presseomvisning dagen før udstillingen skulle åbne for offentligheden. Da vi blev ledt ind i det første rum, stod jeg med våde øjne. Som museumsgæst kan du forvente et mesterværk! ARoS har lagt særlig vægt på friheden til at udtrykke sig og viser, at Mapplethorpes fotografier er vigtigere, end man tror. Der er i alt 182 værker, som er udlånt fra Canica Art Collection, Oslo og Robert Mapplethorpe Foundation, New York.

Derudover har museet valgt at inddrage forskellige antikke skulpturer i udstillingen (lånt fra Antikmuseet i Aarhus og Statens Museum for Kunst). Skulpturerne er med til at skabe en rød tråd og tydeliggøre, hvad Mapplethorpe var inspireret af. Særligt er det værd at bemærke hans samarbejde med body builderen Lisa Lyon – i kontrast til skulpturen, eller hans billeder af hans sorte elsker, Thomas. Samtidig er farverne på væggene med til at skabe en dynamik og give billederne det fokus, som de fortjener at bliver belyst i. Hvert rum repræsenterer hver sin genre, og er gennemarbejdet ned til mindste detalje. Det er første gang, at jeg oplever en fotoudstilling på ARoS, og det er den mest vellykkede udstilling, jeg har set indtil videre.

“Robert Mappelthorpe – On the edge”, ARoS. Foto: Ole Hein Pedersen.

“Robert Mappelthorpe – On the edge”, ARoS. Foto: Ole Hein Pedersen.

Tv: Ajitto, 1981. Th: Thomas and Dovanna, 1986. Photos by Robert Mappelthorpe © Robert Mapplethorpe Foundation.

Tv: Ajitto, 1981. Th: Thomas and Dovanna, 1986. Photos by Robert Mappelthorpe © Robert Mapplethorpe Foundation.

Poppy, 1988. Photo by Robert Mappelthorpe © Robert Mapplethorpe Foundation.

Poppy, 1988. Photo by Robert Mappelthorpe © Robert Mapplethorpe Foundation.

Tv: Orchid, 1989. Th: Calla Lily, 1986. Photos by Robert Mappelthorpe © Robert Mapplethorpe Foundation.

Tv: Orchid, 1989. Th: Calla Lily, 1986. Photos by Robert Mappelthorpe © Robert Mapplethorpe Foundation.

“Robert Mappelthorpe – On the edge”, ARoS. Foto: Ole Hein Pedersen.

“Robert Mappelthorpe – On the edge”, ARoS. Foto: Ole Hein Pedersen.

Som et sidestykke til udstillingen kan jeg stærkt anbefale, at man ser HBO-dokumentaren: ”Mapplethorpe – Look at the Pictures”, som fremvises hver dag på ARoS. Udstillingen har nemlig sin egen biograf, og den er et must! Det er en meget stærk dokumentar om hans baggrund og visioner som kunster, men også hvilket aftryk han satte efter sin død. Der er flere interviews med de personer, som var tæt på Mapplethorpe (de er yderst interessante), samt lydoptagelser fra interviews med Mapplethorpe selv. Den giver et dækkende og troværdig billede, og den kan varmt anbefales, hvis man vil lære endnu mere om manden og kunstneren bag Robert Mapplethorpe. Et kunstværk og livstykke i sig selv. Udstillingen kan ses på ARoS frem til d. 30. oktober, 2016.

Lisette Jensen (f. 1997) er forfatter og har afsluttet sin gymnasielle uddannelse i 2016. Lisette har bidraget til idoart.dk siden 2015.