PORTAL 1/3 | FORESTIL DIG...

Om en uge kan jeg, efter et meget intenst forløb, kalde mig MAA fra Kunstakademiets Arkitektskole. Jeg vil i tre indlæg fortælle om konceptet for mit afgangsprojekt, undersøgelser manifesteret i små fortællinger, og til slut mit produkt.

Oplevelsen, der har givet liv til projektet, fandt sted for nogle år siden, da jeg besøgte Inujima Art House Project på Setouchi Øerne i den sydvestlige del af Japan. Inujima er en af flere øer, der for et halvt århundrede siden var præget af en enorm tung og forurenende industri. Nu er industrien væk, og kun få ældre beboere er tilbage i den lille fiskerlandsby, hvor husene står tomme hen, efterhånden som beboerne dør. I stedet er mange af de tomme huse nu beboet af kunstinstallationer i international klasse. Det er simpelthen magisk at komme til byen, få et kort i hånden og derefter at gå på jagt efter de små kunstlommer.

Eventyret ligger blandt andet i, at man ikke kan regne ud, hvilke huse der er beboet af kunst, og hvilke der er boliger, så man må snuse sig lidt frem og kigge efter kustoder i portene rundt omkring. Denne måde at opleve lokal kulturarv og kunst på er intet mindre end genial; hvert kunstværk har sit eget rum og omslutter gæsten, så du bliver en del af kunsten og du kan dermed ikke undgå at tage stilling til den. Gåturen mellem kunstværkerne tvinger dig til at se på omgivelserne for at finde frem til næste kunstværk, hvilket giver en stærkere sansning af pågældende sted, samtidig med at det gør sindet klart til at opleve det næste kunstværk. Jeg har kun én ting at sige: Tag til Setouchi Øerne og få en oplevelse for livet!

Efter oplevelsen i Japan fik jeg en drøm om, at bringe denne måde at opleve kunst og kultur på til en dansk kontekst. Danmark har imidlertid ikke post-apokalyptiske øer, hvor naturen er igang med at overtage små forladte høj-æstetiske japanske fiskerhuse, men Danmark har noget, der er endnu mere dystopisk– de gamle købstæder.

Købstæder er bygget til en menneskemængde, men når mængden bliver hjemme og handler på nettet eller tager i everything-you-need storcentre med fremragende parkeringsmuligheder, så står den gamle bymidte i stedet tom. Og når en bydel der er bygget til mængden står tom, så skabes der en post-apokalyptisk følelse af, at der er sket en katastrofe, som har efterladt dig Palle alene (det er der for sin vis også, men det er en anden historie). Men i stedet for at begræde den nuværende tilstand, ser jeg en poesi i de tunge stemninger, som vil kontrastere kunst i sådan en grad, at jeg er overbevist om, at det vil forstærke oplevelsen.

Efter et road trip til en række forskellige byer i Danmark, faldt mit valg på Kalundborg i Vestsjælland som værtsby til kunstprojektet, som jeg har valgt at kalde Portal. Forestil dig en by, hvor mange lukkede butikker og et stagnerende boligmarked konstant minder dig om gode tider, der for længst er væk. Og forestil dig så, at derinde, bag de nedrullede persienner, i et forladt hus, åbenbarer sig en verden, hvor alle sanser vækkes til live. En verden der ikke kunne være længere fra den stemning, der hersker udenfor. Dette er Portal – forladte rum besat af altomsluttende kunst, som kun åbenbarer sig for dem, der ved, hvor de skal lede.

Min rolle i Portal er hverken som kurator eller renoveringsarkitekt, men som planlægger og wayfindingstrateg. Kalundborg rummer enormt mange interessante og forskelligartede stemninger, og det er min opgave at udnytte disse til det fuldeste. Jeg har derfor kortlagt de mest interessante kvarterer og sørget for at turen går igennem dér.

For mig er det at finde vej gennem en by, det samme som at fortælle en historie. I wayfinding termer kaldes det at tegne et kognitivt kort, og det er mit ansvar, at de besøgende får et så rigt kort med hjem som muligt. I mit næste indlæg vil jeg fortælle historierne om de mikroatmosfærer, man kommer igennem, når man besøger Portal.

Leh Poulsen (d. 1986) er illustrator og grafisk designer og har taget en kandidat med speciale i wayfinding og grafisk design ved Det Kongelige Kunstakademis Skole for Arkitektur, 2016. Leh har bidraget til idoart.dk siden 2015.