…OG HVAD DER ELLERS RØRTE SIG I FEBRUAR & MARTS

Foråret på den danske og internationale kunstscenen er begyndt med et væld af interessante historier, debatter, aktioner, nedture og gode nyheder. Inden vi tager hul på april måned vil vi her give et hurtigt overblik over noget af alt det, der har rørt sig de seneste 2 måneder på kunstscenen i ind- og udland.

Husk at dette kun er et lille udvalg af alt det, der er sket på kunstscenen, og vi opfordrer dig – som altid – til at følge de mange links, vi har strøget ud over artiklen, opsøge flere perspektiver og forholde dig kritisk til hvad du læser. Hvis du selv er stødt på historier, som du synes vi har overset, så tøv ikke med at skrive i kommentarfeltet længere nede.

Nu sagsøger Ai Weiwei Volkswagen 😬
I sommeren 2017 udstillede den kinesiske kunstner Ai Weiwei sit værk Soleil Levant, som består af 3.500 orange redningsveste, på Kunsthal Charlottenborgs facade. Kort efter udstillingen lancerede Volkswagen Danmark en kampagne, hvori Ai Weiweis værk dannede baggrund for deres nye bil, helt uden at have spurgt om lov eller kreditere kunstneren. Efter mere end et år har den kinesiske kunstner nu lagt sag an mod bilproducenten for at krænke hans ophavsret til værket: “Since November 2017 I have been trying to resolve the matter with Volkswagen. In more than one year of fruitless negotiation, they only engaged in arrogant gestures to trivialize their guilt and dismiss the matter,” skrev Ai Weiwei på Instagram d. 9. marts.

Debatten om kunst i offentlige byggerier blusser op 🚓
Debatten om kunstens værdi og hvor mange penge samfundet skal bruge på kunst blusser op med jævne mellemrum, og i denne måned har omdrejningspunktet været kunstcirkulæret, som sikrer at statslige bygherrer tænker kunst ind i nye byggerier. D. 24. marts skrev TV2 om John Kørner og Claus Carstensens udsmykning af det nye og moderne Storstrøm Fængsel, som viser sig tilsammen at have kostet 5,8 millioner kroner (hvilket kan lyde dyrt... – men måske alligevel ikke når man ved, at fængslet samlet har kostet op imod en milliard kr – ifølge Wiki). “Kriminelle har også brug for noget smukt at se på. Men det her er alt, alt for meget,” lød den forudsigelige reaktion fra Dansk Folkepartis Merete Dea Larsen. For os er denne sag et godt billede på, at den brede offentlighed mangler viden, når det kommer til at forstå kunstneriske processer og de enorme omkostninger, der f.eks. er forbundet med at producere bronzeskulpturer.

Som billedkunstner Dorte Jelstrup meget rigtigt skrev i sin kommentar på pov.international, d. 27. marts: “Der er vist kun en ting, der er latterlig i denne sammenhæng, og det er, at medierne igen og igen præsenterer os alle for så lavt et niveau i de offentlige debatter om billedkunst her til lands.”

Det Jyske Kunstakademi beder kommunen om flyttehjælp ⌛️
“Vi er i en ejendom, der er ved at falde sammen, og vi har ikke økonomi til at vedligeholde den. Derfor har vi brug for at finde en løsning.” Sådan sagde rektor ved Det Jyske Kunstakademi Judith Schwarzbart til Jyllands Posten, d. 6. februar. Kunstakademiet har i mere end 50 år holdt til i Mejlgade, men ifølge rektor er lokalerne utilstrækkelige, og derfor beder hun nu kommunen om hjælp til at finde nye faciliteter, hvis akademiet skal overleve. “Det handler ikke kun om vedligeholdelse af bygningen. Det handler også om, at vi hvert år er tættere og tættere på at lukke, fordi vi ikke kan drive skolen for de midler, vi har nu. Så vil Aarhus mangle den professionelle kunstscene, der er i øjeblikket,” pointerede Schwarzbart over for JP.

Forbrændingen får alligevel støtte til fokus på kvindelige artister 🙋🙋🙋
I december skrev vi om, at Statens Kunstfond havde vurderet, at spillestedet Forbrændingens fokus på kvindelige artister var i strid med ligestillingsloven. I hele 2019 vil spillestedet kun hyre bands med kvindelige frontfigurer, men på trods af kritikken besluttede kulturminister Mette Bock i februar at give dispensation. Kulturministeriet har vurderet, at projektet ikke har til hensigt at ekskludere mandlige musikere, men at rette op på underrepræsentationen af kvindelige kunstnere på den danske musikscene. “Det har desuden spillet ind, at initiativet er afgrænset til et år, og dermed ikke har karakter af en permanent bookingpolitik,” skrev Information d. 5. februar.

Protester imod beskidte penge i museumsverdenen får konsekvenser 👿
I de sidste måneder har særligt én historie fyldt de internationale kunstmedier. Historien tager sit udspring i medicinalvirksomheden Purdue Pharma, som i 1990’erne udviklede og udbredte det smertestillende præparat OxyContin. OxyContin er et syntetisk opioid i familie med morfin og heroin, men det er blevet markedsført som ufarligt, og det har resulteret i at rigtig mange amerikanere er blevet afhængige af medicinen eller senere af hårdere stoffer. Antallet af dødsfald relateret til misbrug af opioider er eksploderet og den tendens kan angiveligt ledes tilbage til præparater som OxyContin. Det anslås at ca. 50.000 amerikanere alene i 2017 døde af opioid overdoser.

Familien bag Purdue Pharma hedder Sackler, og udover at producere medicin har de gennem årene været ivrige sponsorer af kunstinstitutioner i USA og England. I februar gjorde en protest på Guggenheim for alvor opmærksom på problemet i, at museer ukritisk tager imod penge fra en familie og virksomhed, der har kostet så meget smerte og død. Siden har flere museer (herunder Tate og Guggenheim) enten returneret donationer fra Sackler-familien eller meldt ud, at de ikke længere vil tage imod penge fra dem, fortalte Hyperallergic samt flere andre internationale kunstmedier. D. 25. marts skrev Artnet News, at familien Sackler midlertidigt har indstillet al filantropi grundet retssager og den massive negative mediebevågenhed.

MoMA lukker i fire måneder over sommeren og gør plads til underrepræsenterede kunstnere i de permanente udstillinger 🙌
I den mere positive ende af skalaen skal vi vende historien om, at MoMA i New York har meldt ud, at de over sommeren lukker i fire måneder for at færdiggøre et større tilbygningsprojekt. I samme omgang vil museet foretage en geninstallering af de permanente udstillinger og sætte fokus på dele af deres samling, som hidtil har været underformidlet. Særligt vil MoMA fremadrettet have et større fokus på kunst af underrepræsenterede kunstnere. “The museum didn’t emphasize female artists, didn’t emphasize what minority artists were doing, and it was limited on geography,” sagde museets bestyrelsesformand Leon Black til New York Times d. 5. februar: “Where those were always the exceptions, now they really should be part of the reality of the multicultural society we all live in.” Vi krydser fingre, for at museerne herhjemme vil lade sig inspirere af MoMA’s nye tankegang.

Den kunstneriske ledelse for documenta 15 er offentliggjort 🇮🇩
I slutningen af februar løftede documenta sløret for, hvem der skal står for den kunstneriske ledelse af den 15. udgave af udstillingen i 2022. Valget er faldet på det indonesiske kollektiv ruangrupa, som bliver den første kunstnergruppe til at kuratere documenta nogensinde.

“We are eager to see how ruangrupa will develop a concrete project for and from Kassel. At a time when innovative strength particularly stems from independent organizations active on the community level, it seems only logical to offer this collective approach a platform with documenta,” skrev udvælgelseskomiteen i en pressemeddelelse d. 22. februar.

Og til sidst... 💐
… vil vi uddele en række high-fives. Den første går til iransk-fødte Samaneh Roghani, der vandt Forårsudstillingens solopris for sit værk Barzakh (Limbo). De næste to går til to udstillingssteder, som begge har fået nye ledere: På SixtyEight Art Institute i København har Christopher Sand-Iversen overtaget posten efter Iben Bach Elmstrøm, og på Rønnebæksholm i Næstved har Lotte Juul Petersen sat sig i lederstolen, efter at Dina Vester Feilberg i januar fik job på Den Frie Udstillingsbygning. Derudover er der en high-five til Ørestad Kunsthal, som har fået millionstøtte til at lave en parkeringskælder på Amager om til et udstillingssted for samtidskunst.

Det var lidt af det, der rørte sig i februar og marts. Hvis du synes, vi mangler noget, så tøv ikke med at smide en kommentar herunder. Måske har du hørt om noget vigtigt/spændende/sært/eller dumt, som vi har misset. Vi glæder os til at se, hvad april har at byde på.

Forsidefoto: I DO ART Agency.

Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.