STUDIO THINKINGHAND & UDSTILLINGEN DER BLEV TIL DA COVID-19 ÆNDREDE VERDEN

Det er torsdag d. 19. marts 2020, da vi besøger kunstnerne Rhoda Ting og Mikkel Dahlin Bojesen, der sammen udgør Studio ThinkingHand. De er flyttet ind på Munkeruphus, hvor de arbejder på deres kommende udstilling Entangled Encounters. På det tidspunkt er det en uge siden, at myndighederne lukkede Danmark ned, og selvom vi endnu ikke kan begribe omfanget af denne nye virkelighed, så er konsekvenserne ikke til at tage fejl af. Der svømmer delfiner i Venedigs kanaler, himlen er usædvanligt blå og fri for flyenes kondensstriber, og selv i myldretiden er motorvejene tværs over Sjælland stort set øde.

Med håndsprit, plastikhandsker og to meters afstand møder vi Rhoda og Mikkel foran det gamle træhus, der ligger ud til Øresund mellem Dronningmølle og Gilleleje. I næsten tre uger har de to boet her på Munkeruphus for at arbejde på deres første større soloudstilling, men den planlagte åbningsdag d. 4. april synes nu urealistisk. Den altomsluttende virus Covid-19 har gjort det umuligt at spå om i morgen, for hvordan kan man spekulere om en fremtid, når hele verden er fanget i en hidtil uset tilstand?

Vi er taget til Munkeruphus, fordi vi skal lave en film om den australsk-danske kunstnerduos arbejde i forbindelse med deres kommende udstilling Entangled Encounters – en udstilling som måske aldrig åbner, men som samtidig er mere relevant end nogensinde. I lyset af pandemien bliver det tydeligt, hvordan vi er flettet sammen med hinanden og resten af naturen i langt højere grad, end vi aner. Mikroskopiske vandpartikler bærer bakterier fra én krop til en anden, og på kun få måneder har de små organismer spredt sig ud over hele planeten. Med en usynlig tråd er kroppe over hele verden vævet sammen, men forbundetheden begrænser sig ikke blot til menneskelige kroppe. Virussen er naturlig, som duoen pointerer, og derfor tvinger den os til at forholde os til vores relation til naturen på ny.

Sammenviklet med verden omkring os
Klokken nærmer sig 12, og det betyder at tidevandet ved Gilleleje Strand snart er på sit laveste. Planetariske kræfter hiver i havene, og over det næste halve døgn vil vandet stige til sit højeste og falde igen – som havkroppens sløve åndedrag. Det er denne cyklus, som Rhoda og Mikkel undersøger i værkserien TIDE. Ved at opstille metalplader lige dér, hvor bølgerne brydes og lade det salte havvand oxidere metallet, dokumenterer de naturens egne bevægelser og de processer der oftest er skjult for det menneskelige øje.

Siden 2018 har de bl.a. udført værket forskellige steder i Danmark og i Sydkorea, men selvom det ikke er første gang, knytter der sig altid en vis usikkerhed til processen. Rhoda og Mikkel har erfaret, at vandets salt- og syreindhold har en markant indflydelse på oxideringen af metallet, og enkelte gange har havets styrke været så kraftig, at deres installation er blevet væltet omkuld. Måske kan man sige, at værkets tilblivelse afhænger af overgivelsen til de astronomiske og biologiske fænomener, men det er helt bevidst, at duoen netop opsøger tabet af kontrol i deres kunstneriske arbejde. “For mig er det en af de største læringer – hvordan vi kan være i verden uden at kontrollere omgivelserne men i stedet relatere og være konstant sammenviklet med verden omkring os,” bemærker Rhoda, imens timerne går og vandet langsomt arbejder sig ind i det hårde metal.

Studio ThinkingHand, TIDE (proces). Gilleleje Strand, 2020. Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand, TIDE (proces). Gilleleje Strand, 2020. Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand, TIDE (proces), 2020. Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand, TIDE (proces), 2020. Foto © I DO ART Agency.

Gennem årtusinder har vestlige religioner og videnskaber skabt og vedligeholdt forestillinger om mennesket som den dominerende art. I første kapitel i Første Mosebog står der, at mennesket “skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden” og samme verdenssyn er sivet ind i vores forståelse af natur og kultur som adskilte, næsten modsatrettede, størrelser. Det blik har rangeret ikke-menneskelige arter som laverestående og legitimeret udnyttelsen af naturens ressourcer i sådan en grad, at planetens økosystemer forandres, havene fyldes med mikroplast og klimaet ændrer sig i et uhensigtsmæssigt tempo.

Meget af Studio ThinkingHands praksis består i at gentænke de tværartslige relationer som en måde at nedbryde forestillingen om den menneskelige dominans og forestille sig nye former for fremtider på. “Rigtig meget af det, vi arbejder med, handler om at decentralisere mennesket. Mennesket står i midten af al vores tænkning, og vi tænker på os selv som noget højere end naturen – eller noget andet end naturen. Vi forsøger at kollapse den her opdeling af kultur og natur, opnå en større forståelse af natur og se os selv så forbundne, som vi i virkeligheden er,” uddyber Mikkel.

Studio ThinkingHand. Gilleleje, 2020. Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand. Gilleleje, 2020. Foto © I DO ART Agency.

En bredere opfattelse af natur
Udforskningen af grænselandet mellem det naturlige og det syntetiske kan spores flere steder i duoens projekter – f.eks. i værkserien Landscape Portrait, hvor duoen lader svampe og flora fra et specifikt område indkapsle i epoxy for at dokumentere botanikkens reaktioner på det industrielle materiale. Luftbobler og sporer undslipper de levende organismer i det øjeblik, epoxyen rammer, og de fastfrosne reaktioner skaber nogle objekter der på den ene side indfanger naturens skønhed og på den anden side afbilleder den menneskeskabte industris kvælende effekt. Til udstillingen på Munkeruphus har Rhoda og Mikkel bl.a. samlet svampe, lav og planter i den nordsjællandske natur, men de er også ved at færdiggøre et Landscape Portrait med flora fra deres ophold i Sydkorea i efteråret.

Studio ThinkingHand, Landscape Portrait (proces). Værløse, 2018. Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand, Landscape Portrait (proces). Værløse, 2018. Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand, Landscape Portrait (proces). Værløse, 2018. Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand, Landscape Portrait (proces). Værløse, 2018.
Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand, Landscape Portrait (proces). Værløse, 2018. Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand, Landscape Portrait (proces). Værløse, 2018. Foto © I DO ART Agency.

Fra september til november sidste år var Rhoda og Mikkel tilknyttet Seoul Museum of Arts residency-program, hvor de fik mulighed for at fordybe sig i deres filosofier og udvikle nye værker. Til den afsluttende udstilling skabte de installationen Intertidal Synthesis, der ikke blot forsøger at sløre grænserne mellem det organiske og det syntetiske, men som stiller spørgsmål ved vores forståelse af, hvad vi betegner som liv.

Bløde silikonekroppe ligger på bøjede, transparente plastikskaller og trækker vejret. Som de fyldes med luft bevæger de sig langsomt og stille rundt på de glatte overflader og føler deres omgivelser. Deres åndedræt er kontrolleret af computerkoder, men alligevel synes de både levende og sansende. Med de bløde robotter ønsker Rhoda og Mikkel atter at dirigere vores blik i retningen af andre og nye perspektiver. “Hvis vi udfordrer idealerne for vores tænkning, så vil vi også opleve en større bredde i vores opfattelse af natur og en større bredde i vores opfattelse af, hvad der er normalt,” forklarer Mikkel.

At nedbryde grænsezonerne mellem klassifikationer
Gennem historien har vestlige kulturer opretholdt et hierarkisk klassifikationssystem, som ikke kun har resulteret i opdelingen mellem menneskelige og mere-end-menneskelige arter. I 1700-tallet udviklede den svenske botaniker Carl von Linné et system til at inddele planter og dyr, som en måde at kategorisere naturen ud fra en vestlig logik.

Studio ThinkingHand, Landscape Portrait 2020 (detalje). Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand, Landscape Portrait 2020 (detalje). Foto © I DO ART Agency.

Von Linné var også en af de første biologer, der opdelte mennesket i underarter, som han tillagde forskellige karaktertræk og en hierarkisk placering – med de lyseste hudfarver rangeret øverst. Systemer som disse fungerede i høj grad som en legitimering af den europæiske kolonialisme, og selvom det for længst er blevet modbevist, at man kan inddele menneskeheden i underarter, så påvirker klassifikationslogikken stadig det hvide verdenssyn og den vestlige naturvidenskab.

Studio ThinkingHands praksis er i høj grad en øvelse i at nedbryde klassifikationerne og indgå i andre former for sammenviklede relationer. “Det kommer ud af postkoloniale teorier, det kommer ud af feminisme og queer-teorier,” forklarer Rhoda og henviser til forskellige teoretiske retninger, der ligeledes gør op med idéen om den hvide, mandlige krop som det neutrale udgangspunkt. “Vi er interesserede i at nedbryde grænsezonerne mellem klassifikationerne,” fortsætter hun, og Mikkel stemmer i: “Det er et spørgsmål om at frigøre sig fra nogle strukturer, som i virkeligheden dominerer den måde vi tænker på. Vi skal tænke nyt for en ny slags fremtid.”

Studio ThinkingHand, TIDE (proces). Gilleleje Strand, 2020. Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand, TIDE (proces). Gilleleje Strand, 2020. Foto © I DO ART Agency.

Snart vender jorden under os ryggen til solen, og i de sidste stråler vender vi tilbage til Gilleleje Strand. Mon det saltholdige hav har ætset sig gennem metallet? Har den hårde pålandsvind blæst værket omkuld? Fra de høje sandbanker kan Rhoda og Mikkel med lettelse konstatere, at installationen endnu står og iført gummistøvler henter de værket fra de brusende bølger.

Studio ThinkingHand, Entangled Encounters, 2020. Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand, Entangled Encounters, 2020. Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand, TIDE (detalje). Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand, TIDE (detalje).
Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand, Entangled Encounters, 2020. Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand, Entangled Encounters, 2020. Foto © I DO ART Agency.

Hvordan arbejder man på en udstilling, der ikke kan åbne?
I ugerne efter vores besøg sker der meget. Den oprindelige to-ugers lockdown forlænges først til en måned, så til to, og i takt med regeringens udmeldingerne forsøger Rhoda og Mikkel at tilpasse udstillingen til de nye virkeligheder. Da det bliver tydeligt, at det ikke vil være muligt at holde udstillingsstedet åbent som normalt, går de to i gang med at udvikle et performativt forløb, hvor publikum skal booke tid og vil få mulighed for at opleve udstillingen én ad gangen. Men den idé bliver lagt tilbage i skrivebordsskuffen, da situationens alvor tager til.

Der bliver vendt forskellige digitale udstillingsformer, og på et tidspunkt udforskes idéen om at stille et stillads op omkring Munkeruphus, så værkerne kan opleves gennem vinduerne på 1. sal. Trods talrige meddelelser om udskydelser og aflysninger fra andre institutioner, holder Rhoda og Mikkel fast i at gennemføre deres udstilling – på den ene eller anden måde.

Studio ThinkingHand, Entangled Encounters, 2020. Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand, Entangled Encounters, 2020. Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand, Landscape Portrait (detalje). Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand, Landscape Portrait (detalje).
Foto © I DO ART Agency.

“Selvom det er vildt hårdt hele tiden at skulle omstille sig, så er det noget vi skal vænne os til. Det ligger i vores fremtid, at vi skal kunne omstille os til nye tanker og situationer, være åbne og flydende, så derfor er der også en enorm erfaringsbase, der åbner sig midt i alt det her,” bemærker Mikkel, da vi vender tilbage til Munkeruphus seks uger efter vores første besøg. Det er d. 28. april, indenfor står udstillingen færdig, men der er endnu ingen vished om, hvorvidt den nogensinde kommer til at åbne.

I parken omkring udstillingsstedet har Rhoda og Mikkel installeret en række værker, som kan opleves hele døgnet rundt af alle, der lægger vejen forbi. For et par uger siden åbnede landets skoler op for 0.-5. klasse, og det gav Munkeruphus’ kunstneriske leder Line Kjær den idé at åbne en udeskole for de lokale børn. Udstillingen indenfor står nu blot og venter på at blive oplevet, men om det bliver muligt er stadig svært at spå om. Der er dog tændt et lille håb, da Munkeruphus har arrangeret om i årsprogrammet således, at Entangled Encounters nu er forlænget indtil 9. august.

Studio ThinkingHand. Gilleleje, 2020. Foto © I DO ART Agency.

Studio ThinkingHand. Gilleleje, 2020. Foto © I DO ART Agency.

“Det har virkelig været en interessant udfordring, fordi vores filosofi om at være flydende ikke begrænser sig til, at vi forholder os til naturen og skaber værker – det handler i høj grad om den måde, vi er i verden på,” forklarer Rhoda, og Mikkel runder af: “Mange af de tanker som pandemien sætter igang, har i virkeligheden været en del af vores praksis i lang tid. Pludselig er der opstået en situation, som meget markant griber ind i vores allesammens hverdag og får os til at tænke over vores relationer til hinanden og til naturen. Det skaber rum til nye samtaler, og i det kan der opstå et mulighedsrum for at forestille sig nye, sammenviklede fremtider.”


UDSTILLINGSINFO:

STUDIO THINKINGHAND “ENTANGLED ENCOUNTERS”

Indtil det bliver muligt at åbne for den indendørs og mest centrale del af Studio ThinkingHands smukke og vedkommende udstilling, er det muligt at opleve de udendørs værker i parken ved Munkeruphus.

Alle søndage i maj fra kl. 14 er der gratis introduktion til kunstnerduoens praksis. Det vil også være muligt at se filmen ved en udendørs screening på terrassen ud mod havet fredage, lørdage og søndage i tidsrummet 12-17.

Hold dig opdateret på Munkeruphus.dk, hvor det vil blive meldt ud så snart det bliver muligt at besøge hele udstillingen.


Videoen (men ikke billederne) i denne artikel er produceret for Munkeruphus af I DO ART Agency. I DO ART Agency er et kommercielt formidlingsbureau, som løser opgaver for kunstnere og kunstinstitutioner, men det er ikke muligt at betale sig til indhold på idoart.dk.


Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.