NORTH OF EDEN

Igennem de sidste måneder har jeg fulgt med i et rigtig spændende projekt, som hedder North of Eden og er et fællesskab for designere. Der er rigtigt mange designere, som har enkeltmandsvirksomheder, og som sidder alene derhjemme og arbejder. Det kan godt være lidt ensomt, og især i opstartsfasen har man virkelig brug for nogle ligesindede at spare med.

Med projektet North of Eden ønsker de to stiftere Katrine Ibsgaard og Lise Bach Lystlund at gøre selvstændige designere til kollegaer frem for blot konkurrenter, og at skabe et miljø hvor der kan være plads til nytænkning og samarbejder på tværs.

I dette interview fortæller Lise og Katrine lidt mere om tankerne bag.

Kan I fortælle lidt om, hvad North of Eden er?
Lise: Tanken er, at North of Eden på sigt skal være mange ting, men lige nu er det et kontorfællesskab og en apartment store i umiddelbar forlængelse af hinanden. Tanken er at skabe en anderledes butik, som, fordi den ligger midt i et kontorfællesskab, bliver mere hyggelig, hjemlig og personlig. Derudover er ambitionen med North of Eden at bringe kunden tættere på produktets tilblivelsesproces ved at invitere kunden ind bag facaden, hvor man kan møde menneskene bag produkterne.

På sigt er håbet, at North of Eden bliver meget mere end det. Vi arbejder allerede på at skabe et netværk for designere, hvor vi vil holde netværksmøder samt foredrag og events med emner, som er rettet mod designere. Derudover vil vi gerne lave en online salgsplatform for vores medlemmer. Vi vil gerne være åbne overfor nye idéer og generelt bare støtte op om nye tiltag, der styrker og støtter upcoming designere, uanset om idéerne kommer fra os selv eller andre.

Katrine: Vi har store ambitioner for North of Eden, men er også parate til at omstille os og naturligt tage de drejninger, der måtte komme, for at vi kan blive en dynamisk virksomhed som altid er under udvikling.

Hvorfra kommer navnet North of Eden?
Katrine: Det har været rigtig svært at finde det rigtige navn, da vi favner enormt bredt. Vi har mange interesseområder, og vi havde ikke lyst til at stemple os selv med et navn, som gav alt for mange associationer til noget bestemt. Vi valgte navnet “North of Eden”, fordi det gav os en god mavefornemmelse. “North” kommer af, at vi befinder os i det kolde nord og har en forkærlighed til nordisk og især dansk design – “Eden,” oversat til Paradis, forbinder vi med lykke, frodighed og blomstring, hvilket er, hvad vi ønsker for vores designere, kunstnere og netværk at opleve.

De to stiftere af North of Eden, Katrine Ibsgaard og Lise Bach Lystlund.

De to stiftere af North of Eden, Katrine Ibsgaard og Lise Bach Lystlund.

Hvordan startede jeres samarbejde, og hvad er jeres baggrund?
Lise: Vi mødtes første gang for et halvt år siden for at udveksle erfaringer i forhold til at drive webshop. På daværende tidspunkt ejede vi begge hver vores, som vi tilfældigvis havde valgt at drive på den samme lidt anderledes måde. Snakken faldt selvfølgelig på, hvorfor vi havde valgt at starte webshop, og svaret var det samme for os begge to – vi ville gerne skabe en salgskanal, som på sigt skulle gøre det nemmere for danske upcoming designere at få gang i et salg og dermed en indtjening. Det sidste halve år har vi så brugt på at brainstorme over den grundlæggende idé, og det er det, der til sidst er udmundet i North of Eden.

Jeg har læst matematik-økonomi, hvilket må siges at ligge langt fra designverdenen. Som modpol til matematikken har jeg altid interesseret mig for design og været kreativ i fritiden. Denne interesse satte gang i de tanker, som ligger bag North of Eden.

Katrine: Jeg er uddannet på Rudolf Steiner skolen i Aarhus. Jeg dimitterede i år 2009 og har bagefter rejst en del. Jeg er udannet indretningskonsulent og nu også medejer af North of Eden.

Et af vores håb er at få designerne til at tænke mere kollega-agtigt omkring andre designere, og vi er et levende bevis på, hvor god en tankegang, det er. Jeg stod med nogle problemstillinger ifht. min webshop og tænkte, at det da ikke kunne skade at kontakte Lise – min konkurrent. Utroligt nok ville hun gerne mødes og snakke, og hele mødet igennem sad jeg og følte mig ny og uerfaren, og at Lise var så klog og erfaren. Helt uventet spurgte Lise mig, om vi ikke skulle starte noget sammen, og det viser blot hvor meget brug, der er for hinanden. Både mht. meninger men også kompetencer. Det var virkelig en øjenåbner for mig.

Hvordan opstod idéen til fællesskabet? Jeg tænker, at det er meget rigtigt set, at der er et behov for et sådan fællesskab blandt designere, hvor der er mange der arbejder selvstændigt. Er det også jeres erfaring?
Katrine: Idéen til fællesskabet opstod, efter at vi i løbet af sommeren havde brygget på nogle tanker om en omfattende webshop for danske upcoming designere. Vi var tændte på idéen, men det gik op for os, hvor dyrt det ville blive. Vi måtte lægge det på hylden midlertidigt, og finde på noget andet at starte op med. Vi er egentligt begge ret glade for den fysiske kontakt med designerne – at høre deres problemstillinger, lære dem at kende, give en hjælpende hånd eller høre om deres idéer og sparre med dem. Det, fandt vi ud af, ville kunne realiseres igennem et kontorfællesskab.

Og ja, der er helt sikkert et meget stort behov fra designerne om et fællesskab og et netværk. Der er rigtigt mange designere, som har enkeltmandsvirksomheder og som sidder derhjemme og skal bakse med hvilke problemer, der nu kan være, når man har en virksomhed. Det har vi begge to selv prøvet, og det er hårdt. Vi vil rigtig gerne skabe et netværk, som man kan vende sig til og få råd, sparring og frit løb for idéer og hvor man bare kan mødes og snakke med nogen, som ved præcist, hvordan de har det, og hvilken situation de står i. En base som er der for dem. Vi ønsker, at de skal se hinanden som kolleger og ikke konkurrenter. Vi mødtes også som konkurrenter, men så opstod der et helt vildt fedt samarbejde.

Jeg har tænkt på, om det er specielt for designere, at mange er så fordybede i det de laver, at man let kommer til at glemme at dele det med andre og glemmer at opsøge samarbejder. Hvad tænker i om det?
Lise: Jeg tror, at mange selvstændige designere, kunstnere og håndværkere har brug for at trække sig lidt væk fra verden, når der skal udvikles nye produkter, hvilket er atypisk for iværksættere generelt. De fleste iværksættertyper er afhængige af sparring og feedback fra kunder, når deres forretning eller produkter skal udvikles, og denne proces medfører helt automatisk et netværk og nye bekendtskaber. Jeg tror derfor, at behovet for at starte et netværk er større blandt designere, kunstnere og håndværkere end i så mange andre iværksætterkredse, selvom alle iværksættere altid kan bruge et større netværk, uanset hvor stort det er i forvejen.

I har nu mere end 100 medlemmer, og i har for et par uger siden holdt et intromøde, hvor man kunne komme og høre mere om projektet. Hvordan gik det, og hvordan har feedbacken været?
Katrine: Vi har faktisk været helt overvældede over interessen, – vi er jo nærmest lige startet. Der kom en del flere, end vi havde forventet, og selvom det bare var et intromøde, hvor folk kunne komme og høre, hvad det er, vi har gang i, endte det med et helt netværksmøde. Folk fik lov at præsentere sig selv for de andre fremmødte, og det gav anledning til, at da mødet sluttede, blev folk hængende og snakkede. Folk var også enormt flinke til at give os gode råd til både større og mindre ting i forbindelse med vores virksomhed, kontorfællesskabet og vores apartment store. Stemningen var så god, og det var så givende på mange måder.

Karina Petersen (f. 1982) er grafisk designer har taget en kandidat i Grafisk Design ved Designskolen Kolding, 2009. Karina har bidraget til idoart.dk siden 2015.