UDSTILLINGSLYS: LYS SOM DET BÆRENDE VISUELLE ELEMENT

Danmarks Tekniske Museum i Helsingør er ved at gentænke museet. Det indebærer nye tilgange til museumspraksis og den rolle, som museet skal spille i samfundet i dag. Denne artikel viser, hvad der sker, når en lyskunstner og kurator i samarbejde udvikler nye standarder for udstillingsdesign.

Af Jakob Kvist, lysdesigner, Studio Jakob Kvist og
Museums Inspektør Jacob Thorek.

Udstillingen ”Smartphonemania” åbnede i oktober 2017 og er den største udstillingssatsning på Danmarks Tekniske Museum i de sidste 20 år. Udstillingen tager udgangspunkt i en hverdagsgenstand, som vi alle kender, nemlig smartphonen. Tematisk handler den om kommunikation, og hvad teknologiske genstande gør ved vores måde at omgås hinanden. Den er baseret på diversitet, tværfaglighed og æstetiske læreprocesser, der reflekterer smartphonens komplekse teknologi.

 Smartphonemania (H.C. Ørsteds-rummet). Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania (H.C. Ørsteds-rummet). Foto: Kim Matthai Leland.

Udstillingen bruger smartphonen til at fortælle om de udviklingstrin og innovationer, som har bragt os til smartphonen, som vi kender den i dag. Det er genstande som telefoner, radioer, tv’er og computere, som er vigtige elementer i en moderne smartphone. Nogle af de centrale spørgsmål, som udstillingen stiller, er: Hvad betyder det, at milliarder af mennesker er forbundet via mobile enheder? Hvilke muligheder giver det i forhold til, hvordan vi udtrykker os selv, søger information og underholder os selv? Hvad betyder det for måden, fremtidens samfund og verden kommer til at se ud på? Og hvordan påvirker teknologi vores liv og hverdag?

 Smartphonemania (The Future Was Here). Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania (The Future Was Here). Foto: Kim Matthai Leland.

Forholdet mellem teknologi og mennesker
Formålet med udstillingen er at få museets brugere til at reflektere over, hvad teknologier gør ved vores måde at leve på og ved den måde, som vi omgås hinanden på som mennesker. Der er ingen tvivl om, at smartphonen påvirker det menneskelige liv, og at nye teknologier på ganske få år har ændret vores måder at leve på, men det er ikke første gang i historien.

 Smartphonemania (Innovation). Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania (Innovation). Foto: Kim Matthai Leland.

 Smartphonemania (Innovation). Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania (Innovation). Foto: Kim Matthai Leland.

 Smartphonemania (Innovation). Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania (Innovation). Foto: Kim Matthai Leland.

Lysdesign skal understøtte museumsoplevelsen
Udstillingen er placeret i et sort rum uden tilgang til dagslys. Dette satte store krav til belysningen, men gjorde det samtidig mere enkelt, eftersom der ikke skulle tages højde for dynamisk dagslys. Ydermere ville nogle områder og rum blive malet i farver. Den spartanske indretning åbnede for, at lyset kunne spille en større rolle i udstillingen. Derfor blev udformningen af lysdesignet betragtet som en helhedsløsning, som havde til formål at binde de forskellige områder sammen i én og samme lysinstallation.

 Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.

Farver, identitet, wayfinding og armaturer
En gennemgående tematik har været at farvelægge og "brande" de forskelle temaer i udstillingen med lys. Således har hvert rum og område sin egen farve og udtryk: Empowerment (gult), H.C. Ørsteds-rummet (sølv), The Future Was Here (hvidt), Innovation (violet) og bæredygtighedsrummet (sølv).

 Smartphonemania (Empowerment). Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania (Empowerment). Foto: Kim Matthai Leland.

 Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.Foto: Kim Matthai Leland.

Armaturer og farver er blevet valgt efter, hvilken funktion i udstillingen de skal løse. Således bliver Osram LED-rør påsat specialfremstillede farvefiltre brugt som generel belysning. Soraa LED-lyskilder med høj farvegengivelse (RA97) og varm farvetemperatur (2700K) bliver benyttet til belysning af udstillingsgenstande, og en mindre kraftig LED-lyskilde fra Philips bliver benyttet til belysning af borde, vægge og stole. De mundblæste neonrør fra Syngs viser titler på rum og områder og understøtter tematisering og identitet både som slogan, lys og farve.

 Smartphonemania (Empowerment). Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania (Empowerment). Foto: Kim Matthai Leland.

Rum og områder er desuden forsynet med infotekster i lyskasser med LED-bånd fra Proled. De har en farvetemperatur på 4000K, således at de adskiller sig fra den varmere genstandsbelysning på 2700K. I Refleksionshjørnet er der benyttet 36 mundblæste Edison glødepærer hængt i mønster med variabel højde og dæmpet ned til en endnu varmere farvetemperatur.

 Smartphonemania (Lyskasser med infotekster). Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania (Lyskasser med infotekster). Foto: Kim Matthai Leland.

 Smartphonemania (Glødepærer i Reflektionsrummet). Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania (Glødepærer i Reflektionsrummet). Foto: Kim Matthai Leland.

Den gennemgående belysning i udstillingen består af 155 LED-rør hængt fra loftet diagonalt i rummet i en kromatisk farveovergang fra gul til violet, som imiterer en solnedgang. LED-rørene peger opad, både for at oplyse loftet over udstillingen og for at gøre det muligt at hænge strømskinner på undersiden af armaturerne til spotbelysning af borde, tavler og vægge.

 Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.

 Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.Foto: Kim Matthai Leland.

 Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.

Lysinstallationen tjener både en æstetisk, belysningsmæssig og vejvisende funktion, samtidig med at den giver en tematisk forsmag på de farver og rum, som de besøgende møder i udstillingen. Farveovergangen i lysinstallation hjælper med at vise vej og til at binde rum og temaer sammen. Som besøgende bevæger man sig fra Empowerment (gult) og ender i Innovation (violet). Farveovergangen og rækkerne af lysstofrør er placeret diagonalt i rummet, hvilket gør, at man oplever samme farveovergang, hvad enten man bevæger sig ret med eller på tværs af udstillingsområdet.

 Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.

 Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.

 Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.

 Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.

 Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.

Smartphonemania. Foto: Kim Matthai Leland.


Eksempel på scenografien med og uden lyssætning:


FAKTA:

Opgavestiller: Danmarks Tekniske Museum
Lysdesign: Jakob Kvist (Studio Jakob Kvist)
Museumsinspektør: Jacob Thorek Jensen
Læringsdesigner: Bjarke Kristensen
Grafiker: Kevin Pfaff
Teknoantropolog: Nils Ejby Buch
Museolog: Phoebe Quigley
Visuel antropolog: Signe Tillisch
Leder af skoletjenesten: Michael Gyldendal
Teknisk chef: Jan Larsen

Leverandører: Osram, Philips, Proled, Soraa, Sygns,
Dansk Belysnings Service, Lightpartner og Rafa Lys.


Jakob Kvist (f. 1985) er lysdesigner og har bidraget til idoart.dk siden 2013.