LYDBILLEDER | AMANDA OLESEN

Musik skal kunne tale for sig selv, men når cover artworket var det første emne, der kom op, da min ven og jeg snakkede om det sidste Tree Fight for Sunlight album, så er der efter min mening én, der har gjort et fantastisk stykke arbejde.

Da jeg så coveret til PIZZA blev jeg bogstaveligt talt blown away. Et cover trykt direkte på pladen er virkelig ikke noget, man ser hver dag. Det har et virvar af farver og visuelle indtryk og er i det hele taget som en nyfortolkning af coveret, når først den er sat i rotation. Det er en fantastisk oplevelse. Herunder kan du læse mit interview med skaberen bag, Amanda Olesen.

Hvem er du, og hvor kommer du fra?
Jeg hedder Amanda, er bachelor i industrielt design fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Designskole og arbejder nu, før min kandidat, på forskellige projekter inden for både materielt, konceptuelt og grafisk design. Mit højeste ønske er at arbejde med design, der understøtter eller afslører symbiosen mellem materialitet og spiritualitet, videnskab og kunst.

For snart 9 år siden mødte jeg Christian Rohde Lindinger, som nu er bassist og vokalist i Treefight For Sunlight. I den tid vi har kendt hinanden, har han og hans musik altid været min største inspirationskilde, og jeg var derfor jublende glad for at få lov til at lave artwork til bandets seneste album Pizza. Artworket på picture disken blev til i samarbejde med Christian og Heidi Maribut, mens single coveret til “Somewhere in the future” bygger på et still-billede fra musikvideoen, lavet af Morten Winther fra bandet.

Hvilke tanker gjorde du dig, inden du skulle lave artworket?
Ikke for mange. Jeg lyttede til albummet flere gange og arbejdede ud fra den stemning, jeg fik fra musikken. Via mit forhold til Christian har jeg fulgt bandets musikalske rejser, og jeg har altid følt en dyb forbindelse til deres lydunivers. Derfor opstod artworket naturligt efter mange års akkumulering af indre visuelle drømmeverdener, akkompagneret af TFS's musik.

Hvilke kriterier var vigtige for jer i processen?
Samarbejde, mad og musik.

Hvordan fandt du inspiration? og hvorfor collage?
Collagen på picture diskens A-side opstod som en abstraktion over minder og den fornemmelse, eller det øjebliksbillede, man kan få af at mindes mange forskellige oplevelser på en gang. Efter at have flyttet (manisk) rundt på de enkelte elementer og justeret på farverne, vidste jeg, at det var færdigt, da jeg fik følelsen af, at have set det før – for det minder om den oplevelse, jeg får af at lytte til Treefight For Sunlights musik. De mange lag af lyde, og måden de bevæger sig på imellem hinanden, skaber et univers, der giver mig følelsen af at gå rundt i et hus, hvor størrelsesforholdene hele tiden ændrer sig, tiden flyder og minder genoplives eller rekonstrueres. Mens A-siden kan ses som et øjebliksbillede, er tunnelen og de flyvende frikadeller på B-siden (måske) et symbol på følelsen af at blive suget frem eller tilbage i tiden – eller begge dele samtidigt.

Single covers:

A + B side på Pizza:

detalje-stickerred_905_2x.jpg

Runi Guld (f. 1992) er grafisk designer og har taget en bachelor i Kommunikationsdesign ved Designskolen Kolding, 2016. Runi har bidraget til idoart.dk siden 2014.