LIDT BAGOM BOGEN "SKITSE TIL EN MONOGRAFI"

Jeg har altid gerne villet skrive om kunstakademiet og om et lille udvalg af mine medstuderende derfra. Der gik en mindre periode med forskellige prøver på forskellige ting, indtil beslutningen tilsidst faldt på min kunstnerven T, som jeg ville skrive om i konteksten af det, der var vores sidste år sammen på akademiet. Man kan nærmest sige, at det for mig føltes, som om det rykkede sig sammen om os.

Jeg begyndte at skrive teksten omkring starten af januar i år. Jeg mødets regelmæssigt med T, og vi snakkede om hans skulpturer og om kunst generelt (vi taler næsten ikke om andet end at lave kunst når vi mødes). Da vi nåede frem til februar, tog jeg til LA, og det blev derovre, at jeg skrev størstedelen af teksten. T holdt mig underrettet og sendte mig løbende billeder af, hvordan det gik med skulpturerne.

Oplæsning af "Skitse til en Monografi" under Chart | Foto: I DO ART Agency.

Oplæsning af "Skitse til en Monografi" under Chart | Foto: I DO ART Agency.

Det gør mig så glad i dag at tænke på, at han faktisk gjorde det. Vi snakkede kun ganske få gange over Skype. Trods det, havde jeg ikke svært ved at skrive. Nej, snarere tværtimod. Jeg fik muligheden for at lukke mig selv inde på et værelse lige så tilpas meget, at det åbnede et særligt rum, hvor jeg kunne undersøge alt det, der havde hobet sig op og gradvist fyldte mig med de mest uopsættelige forestillinger, der alle stod i stærkere og stærkere relation til mit projekt som tiden gik. I midlertid fandt jeg ud af, at jeg kunne skabe ligeså gode betingelser for at skrive andre steder end under så indelukkede omstændigheder: Betingelserne havde – som jeg jævnligt har hørt det fra andre kunstnere og forfattere – flyttet sig ind og taget ophold i selve teksten, og jeg behøvede nærmest kun at åbne tekstdokumentet på computeren, før jeg allerede var tilbage og fuldkommen tilstedeværende i skriften igen.

Jeg hjemvendte til København i de sidste dage af april for at lave min afgang på akademiet. Sideløbende med mit afgangsværk, som jeg lavede med Mathias (Toubro), færdiggjorde jeg teksten, og i juli og frem til begyndelsen af august kunne jeg sammen med forlaget Roulette Russe og grafiker Jacob Birch lægge sidste hånd på, hvad der blev til bogen her.

"Skitse til en Monografi" | Foto: I DO ART Agency.

"Skitse til en Monografi" | Foto: I DO ART Agency.

På bogomslaget ses en af T's skulpturer (nemlig Rebirth, som er blandt tekstens nøglefigurer) gå igen i form af en prægning, som en anden "Casper det venlige spøgelse". Bortset fra det er bogen rent tekstuel – sort på hvidt. Jeg nyder, at den er holdt sådan. Det at skrive om billedkunst, at sætte ord på billeder, det er for mig ufattelig kuriøst. Der er noget vindunderligt forfladigende og samtidig overordenligt fyldestgørende over den praksis, det er at omsætte billedkunst til ord.

Oplæsning af "Skitse til en monografi" under Chart | Foto: I DO ART Agency.

Oplæsning af "Skitse til en monografi" under Chart | Foto: I DO ART Agency.

UDDRAG FRA "SKITSE TIL EN MONOGRAFI"

Under guldregnen uden for Det Store Atelier står folk og ryger et utal af cigaretter. Røgen stiger til vejrs i oplyste serpentiner. Gennem den portgrønne dør kommer flere ud og slutter sig til. Skyerne driver skiftevis ind over og væk fra solen alt imens Den Gule Længe blusser op og ned mellem en rasende okkergul og en sval gulokker. T står lænet op ad en kavalet på værkstedspavillonens åbne huggeplads, som var han en sart skitse til et portræt. Vinden hvirvler marmormel og blanke blade rundt om os. Vi er unge, smukke; nogle af os giftige. Man kan se det på vores tegninger. (Side 7).

Oplæsning af "Skitse til en Monografi" under Chart | Foto: I DO ART Agency.

Oplæsning af "Skitse til en Monografi" under Chart | Foto: I DO ART Agency.

T sendte mig forleden dag billeder af nye skitser og en heftig lerfigur, han har gang i. Det var det omvendte G, skovvæsnet. Gennembrydningerne og dens fordækte form får figuren til at ligne en løsreven fælg – opsat på at få en kurs. T sendte billederne sammen med beskeden om, at han har været ude af stand til at arbejde på grund af en visdomstand, han havde fået opereret ud: “Tänk att en så liten sak kan sätta en så stor organisme ur spel ...”. Jeg blev med det samme opmærksom på mine egne tænder. Straks følte tungen rundt i under- og overmund; tungen bukket om for at mærke bagerst til. Det skete helt af sig selv. Sådan er det hver gang, emnet falder på tænder og tandlægebesøg. Kunst giver mig nærmest den samme følelse: En trang til at pleje den. Som var det min krop, der var tale om. Penslen og tandbørsten kan for mig let sidestilles med deres iboende stridigheder: Rester, jeg ikke kan tage mig af – tilbagesiddende ting. Maling og tandpasta har hver sin grund; bruges på hver deres måde. Det laver dog ikke om på, at kunstnere blander tingene sammen. Vi er uforbederlige, er vi. Børster tænder med maling, skyller mund i vin. Taler ustandseligt i billeder (...). (Side 22).

SKITSE TIL EN MONOGRAFI
61 sider. Udgivet på forlaget Roulette Russe.
Pris 65 dkk. Kan købes på www.rouletterusse.dk

Oplæsning af "Skitse til en Monografi" under Chart | Foto: I DO ART Agency.

Oplæsning af "Skitse til en Monografi" under Chart | Foto: I DO ART Agency.

Mathias Dyhr (f. 1991) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2016 og sammen med Mathias Toubro driver han kunstnerduoen Mathias & Mathias. Mathias har bidraget til idoart.dk siden 2016.