IDLEBEATS | STUDIO VISIT

Idlebeats ligger i udkanten af området French Consession i downtown Shanghai, i en lejlighed på 3. sal. Gulvene i det lille serigrafistudio er fyldt med malerklatter, og væggene er proppet med plakater fra Nini Sum og Gregor Koerting’s hænder.

Nini Sum startede Idlebeats som projekt, straks efter at hun var færdiguddannet som grafisk designer fra en lille by ikke langt fra Shanghai. Egentlig ville Nini hellere have været kunstmaler, og hun var faktisk ikke synderligt glad for grafisk design, men et kursus på skolen vakte hendes passion for serigrafi som medie. Her, 3 år senere, er hendes gejst bestemt ikke blevet mindre.

En af de faste kunder er natklubben The Shelter, som hver måned får lavet et print til et af deres events. Fuldstændig ud af tilfældigheder var det netop sådan en aften, at jeg fandt mig selv på The Shelter, hvor jeg faldt i snak med den anden halvdel af Idlebeats; Gregor Koerting. Gregor er fra Dredsen, og han elsker at tegne. Han har ikke gået på nogen skole, men han har udviklet sine skills i det tyske graffitimiljø, indtil han mødte en japansk pige og rejste med hende øst på. Han endte i Shanghai, og her mødte han Nini, der netop havde startet Idlebeats, og de to slog kræfterne sammen.

Morgenen efter at jeg havde været på The Shelter, vågnede jeg med et af Idlebeats postkort i lommen, og jeg vidste, at jeg var nødt til at se mere. Jeg tog kontakt til dem, og heldigvis ville de gerne have besøg. Gregor fortalte, at han samme morgen havde fundet et idoart.dk sticker på sin telefon. Idlebeats’ arbejde bevæger sig mest i det kulturelle og kunstneriske område, og de bliver stadig nød til at tage illustration- og grafiske opgaver. F.eks. sad Gregor netop og arbejdede på en tysk børnebog om kinesisk historie. Ikke at det er dårlige eller uinspirerende opgaver, men målet er helt sikkert, at Idlebeats skal leve af prints, og derudover vil de rigtig gerne finde større lokaler, så de også kan lave workshops i serigrafi.

Tilbage til håndværket
Dengang vi andre stadig boede i grotter og huler, havde kineserne allerede opfundet trykteknikker, og jeg er sikker på, at et håndværk som serigrafi også er et kinesisk påfund (det er faktisk fra Song Dynastiet, 960–1279), men på trods af historien er den slags håndværk næsten ikke brugt som kunstmedie i Kina. Nini fortalte mig om et helt nyt håndsætteri i Beijing, der som de eneste i hele Kina kan lave mindre oplæg, og som også er et studio på samme måde, som Idlebeats er det. Der er masser af industrielle trykkere, som også bruger de gamle teknikker, men det er den korte distance mellem idé og udførsel og dybere forståelse af teknikken, der avler nyt. At den kreative proces ikke nødvendigvis stopper, når produktionen går igang, og at der stadig er plads til at gøre noget anderledes, eksperimentere og lave fejltagelser. Det er det, som jeg synes gør disse steder spændende.

Jeg spørger ind til brugen af kalligrafi i deres arbejde, for det er jo også en gammel kunstform, som man f.eks. ser mange moderne fortolkninger af i den arabiske verden. Men ikke engang Nini, som er født og opvokset i Kina, tør (eller orker) at inkorporere det i sin kunst, for det er alt for omfattende og alt for nemt at træde forkert. Ufrivilligt kan man komme til at referere til en helt forkert tidsalder eller stil. Ifølge Nini er brugen af gamle, analoge teknikker i kunst og design på vej til at blive stort i Kina, og kampen de kæmper med at finde kunder der forstår kvaliteten i det håndgjorte, er allerede blevet nemmere de sidste 3 år.

Xié xié
Jeg kommer til at købe mig fattig i plakater, men det er så svært at holde igen, når man møder så dygtige mennesker som Nini og Gregor. De er virkelig to perler på Shanghais kreative scene og helt sikkert værd at følge – f.eks. på deres hjemmeside. Jeg tog der fra efter 3-4 timer, klokken 01 om natten, og jeg har sjældent været så fuld af energi! Xié xié (tak på kinesisk) Sum & Gregor. - Matias.

Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.