GRUPPEKRAM

Fredag d. 6. april åbnede RØM for udstillingen SHOW UP. I alt sin enkelhed var konceptet, at hver kunstner skulle aflevere sit bidrag til udstillingen på ferniseringsdagen i tidsrummet 17-22. Man kunne altså ikke aflevere før eller få en anden til at aflevere sit værk. Man havde selv ansvaret for, at ens værk kom op at hænge, og man måtte selv bestemme hvor.

Det var et eksperiment, som måske, måske ikke, er lavet andre steder før. Tanken med konceptet er helt grundlæggende at lægge fokus på den sociale del af en udstilling. Det vil sige at koncentrere energien omkring ferniseringen, hvor der jo i forvejen er flest mennesker.

Men for at starte et lidt andet sted
En udstillings liv er jo ofte sådan, at når den sidste gæst har forladt ferniseringen, så bliver der stille. Og der går mange lange, stille dage, med få eller måske endda slet ingen gæster. Og når man ovenikøbet, som vi gør, ligger lidt (for ikke at sige meget) afsides, så er besøgstallet ret begrænset på de almindelige åbningsdage. Det rejser jo spørgsmål af mere filosofisk art, for er der en udstilling, hvis der ikke er nogen, der ser den?

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

Men selvfølgelig bliver udstillingerne set, det er bare på de sociale medier, som er blevet der, man ser udstillinger i dag. "Har du set min udstilling?" "Nej, men jeg så nogle billeder på instagram/i do art/kunsten.nu/kopenhagen, tror jeg, og det så fedt ud." Sådan lyder det ikke sjældent. Og det kan man jo mene om, hvad man vil. Vi tog bare konsekvensen af det, og sagde okay: Vi vil gerne se jer. Vi vil gerne snakke med jer. Og vi vil gerne have en masse mennesker IRL i RØM. Men hvordan gør vi det? Vi vrider armen om på dem. I skal selv komme. Og det gjorde de.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

Et fællesklap på skuldrene
Ferniseringen er der, hvor kunstneren møder sine kollegaer og publikum. Man har for måske bare få timer siden hængt sine værker op og har den der helt særlige spænding i maven. Man ser for første gang, hvordan værkerne virker i rummet – og sammen. Denne intense energi afføder oftest gode samtaler, og man får som kunstner mulighed for at fortælle om sit værk.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

For alle os der i det daglige også må arbejde udenfor kunstmiljøet for at tjene til dagen og vejen, er det også til ferniseringen, at man kan blive styrket i, at man hører til. Man får cementeret sin identitet som kunstner. I sagens natur er man meget alene med sine tanker og sin produktion, hvorfor det er så vigtigt også at have et socialt rum at mødes i. For at skære det lidt ned, kan man sige, at SHOW UP var en fejring af os selv. Hvis ikke et gruppeknald, så måske et fællesklap på skuldrene.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

Det lyder måske navlepillende, men der er noget at komme efter på udstillingen. Der er stor forskellighed i generationer, medier og formater. Vi gjorde det sådan, at vi hver inviterede ca. 10 kunstnere, og da vi er fem i RØM, endte vi på ca. 50. Desuden var ferniseringen for udefrakommende en unik lejlighed til at møde mange kunstnere på et sted (omvendt kunne man også holde sig væk, hvis lige præcis det scenarie skræmmer én).

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

Plads til eksperimenter - inden det bliver tid til show down
Den fraværende kuratering af værker, og det at vi afgav den overordnede styring af ophængningen, har skabt en ”rodet” udstilling. Men det var jo også dogmet. Man hører nogle gange om det bevidst rodede udtryk, men her er det faktisk bare tilfældigt. Næsten i hvert fald. Fordi – og det er også en pointe med udstillingen – når kunstnerne kom med værkerne, faldt de i snak med de andre kunstnere, der var omkring dem, og på den måde blev der skabt små ophængninger i ophængningen. Det er ikke for at sige, at kuratering er ligegyldig (vi kan sgu selv!). Det bliver tydeligt, at kuratering er vigtigt, når man ser SHOW UP. Med vores koncept må man bare selv tage det, man kan bruge, og det er en one-off.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

SHOW UP på RØM, 2018. Foto: Jakob Hunosøe.

Det er ikke en linje hos RØM, der lægges her. Det var faktisk mere for at gøre det modsatte af, hvad vi ofte gør, og det er at lave meget stramt orkestrerede udstillinger med et klart visuelt udtryk. RØM lever jo som bekendt på lånt tid, og det ligger i vores tanke med stedet at give plads til eksperimenter. Det har vi gjort her. Inden det bliver tid til SHOW DOWN.

Jakob Hunosøe (f. 1975) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2004 og medstifter af udstillingsstedet RØM på det tidligere Grønttorvet i Valby. Jakob har bidraget til idoart.dk siden 2018.