GODE RÅD TIL DIN KUNSTAKADEMIANSØGNING

Ansøgningen til kunstakademierne er i fuld gang. Gerrit Rietveld Academie, Glasgow, Göteborg, Malmø og Det Kongelige Kunstakademi har allerede overstået deres deadlines til første runde, men der er heldigvis en del forskellige skoler at søge endnu!

Jeg har valgt at røbe værkerne fra min ansøgning til Bergen Kunstakademi fra 2016, hvor jeg studerer billedkunst den dag i dag. Jeg er nemlig ærligt talt træt af alt det hemmelighedskræmmeri, der fylder så meget omkring folks ansøgninger, så det vil jeg gerne være med til bryde med. Ærligt føler jeg mig sindssygt blottet nu, men jeg er stolt af mine værker, og jeg ser min ansøgning som en vigtig milepæl i mit liv,  som jeg gerne vil dele ud af. HUSK dog at min ansøgning ikke er en opskrift eller guide, men blot et enkelt eksempel ud af uendeligt mange forskellige slags.

Uden titel, mixed media, 2015.

Uden titel, mixed media, 2015.

Uden titel, ståltråd og træ, 2013.

Uden titel, ståltråd og træ, 2013.

Kort om min baggrund i kunststudier:
Jeg startede først på Krabbesholm Højskole i efteråret 2013, og senere gik jeg på Billedkunst A og B på VERA skole for Kunst og Design i 2015. Jeg sætter stor pris på begge skoler den dag i dag!

Jeg brugte derefter 2 år på at lave kunstakademiansøgninger igennem 2015 og 2016. Første gang søgte jeg Det Kongelige Danske Kunstakademi, Det Fynske Kunstakademi og Konsthögskolan i Malmö. Jeg kom til interview på Det Fynske og blev skrevet på venteliste, men blev ikke optaget.

Anden gang søgte jeg meget bredere: Det Kongelige Danske Kunstakademi, Det Fynske Kunstakademi, Konsthögskolan i Malmö, Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam, Akademie der bildenden Künste Wien, Kunsthøgskolen i Oslo, og Kunst- og Designhøgskolen i Bergen. Jeg gik videre til anden runde af optagelsesprøven på Gerrit Rietveld, men blev ikke optaget. Senere blev jeg inviteret til interview i Bergen, hvor jeg blev optaget, og jeg er lykkelig for den skole, jeg går på nu!

Uden titel, skum, gips og ståltråd, 2015.

Uden titel, skum, gips og ståltråd, 2015.

Uden titel, træplade, blomstertæppe og brun sæbe, 2015.

Uden titel, træplade, blomstertæppe og brun sæbe, 2015.

Uden titel, gipsplade og fibertape, 2015.

Uden titel, gipsplade og fibertape, 2015.

Her er mine råd:

  • Opsøg kunstplatforme! Jeg har selv været glad for at gå på højskole i Danmark, hvor du modtager undervisning af etablerede kunstnere og får udviklet et grundlæggende sprog omkring dit arbejde. Du får opbygget et stærkt netværk af venner og sparringspartnere, måske også indenfor andre kreative fag såsom design, grafisk design, fotografi og arkitektur; jeg sætter stadig enorm stor pris på mit eget netværk fra højskoletiden.

    Men husk! En kunsthøjskole er ikke en masseproducerende fabrik, hvor du møder op, bliver hamret og banket lidt på i et par måneder, og står færdig som et akademi-produkt i sidste ende. Det kan også sagtens være, at du finder ud af, at et kunstakademi slet ikke er dig alligevel! Men udnyt de mange muligheder for at udforske en masse nye medier, metoder og værksteder, og vær nysgerrig og åben over for dit eget arbejde og proces. Ærligt og openminded arbejde betaler sig!
     
  • HUSK DOKUMENTATION!! Det kan ikke understreges nok! Jeg sidder den dag i dag og mangler en lang række procesbilleder og dokumentation af værker, som ikke længere eksisterer; det er jeg så pisse ærgerlig over, så begå ikke samme fejl som mig!!

    Først og fremmest, køb eller lån et godt kamera med høj opløsning og skaf også gerne et stativ. Tag altid en masse procesbilleder og videooptag evt. dit igangværende arbejde (der fungerer min Smartphone fint for mig). Derefter, brug god tid på dokumentationen af dit færdige værk. Tag gerne 10-20 ekstra billeder, end det du mener er nok, og fra alle vinkler og afstande.

    Forsøg i bedste fald at fotografere i dagslys (hvis det passer til værket, selvfølgelig), så du slipper for at skulle redigere særligt meget i farvebalancen og lyset i Photoshop eller lignende programmer; hvis du ikke mestrer programmet, kan du hurtigt rode for meget rundt i farverne, størrelsen og balancen generelt, og ødelægge billedet.
Uden titel, mixed media, 2015.

Uden titel, mixed media, 2015.

  • Skemalæg de mange forskellige ansøgninger på et samlet papir. Du drukner hurtigt i tilmeldinger, datoer, ansøgningsnumre og passwords. Personligt satte jeg også stor pris på at skrive et par linjer om hver enkelt akademis visioner og forventninger, da du kommer til at skulle skræddersy hver ansøgning til den enkelte skole.
     
  • Gennemgå din ansøgning med alle i dit netværk; undervisere, medstuderende, venner, familie. Du kan hurtigt se dig træt på de mange forskellige billeder, motivationsbreve og den røde tråd i din ansøgning. Du får samtidig øvet dig på dit personlige sprog omkring dine ting. Øv dig gerne både på dit modersmål og på engelsk, det er kun til egen fordel! Og husk nu: skriv aldrig et motivationsbrev, titel eller beskrivelse, som du blot forventer, at skolen gerne vil læse og høre det. Den slags skinner altid igennem, og falder fra hinanden i sidste ende…
     
  • Vær aldrig en undskyldning for dig selv! Der er ikke noget værre, end at lytte på en person, som undskylder og taler ned om sit arbejde. Spild af tid. Hvis du ikke selv stoler på dit eget arbejde, hvorfor skulle et kunstakademi så gøre det? Ret ryggen, vær ærlig og tro på dit arbejde!
Uden titel, bølgepap og gips, 2015.

Uden titel, bølgepap og gips, 2015.

HELD OG LYKKE!
Kunst er så vanvittigt og helt fantastisk! Det samler folk, opfordrer til diskussion, nydelse og frastødelse. Vær aldrig bange for at overskride grænser, vær åben og mega nysgerrig. Så kan det kun gå godt!!

Jeg er altid klar på alverdens spørgsmål (christineduejacobsen@gmail.com), og så kan du se mere af mit arbejde på min hjemmeside og Vimeo.

Christine Due Jacobsen (f. 1989) studerer ved Kunstakademiet i Bergen. Christine har bidraget til idoart.dk siden 2016.