FOTOGRAFISK SAMLERMANI

Jeg lider af samlermani. Men det er ikke på samme måde som dem, der har et lager af hjemmesyltet brombærmarmelade, langtidsholdbare kiks og dåsetun stuvet af vejen i spisekammeret i tilfælde af, at den næste atomvinter skulle stå for døren. Eller dem, der fylder garagen med værktøj, maling, maskiner, skruer og diverse dippe-dutter til næste gang der måske skal fikses noget i hjemmet eller på bilen. Slet ikke.

Jeg samler nemlig på visuelt materiale; portrætfotografier, gamle dameblade, postkort, bøger, fotoalbums og andre spændende sager. Hvad det alt sammen skal bruges til er endnu uvist, men lige nu er jeg bare nysgerrig. Og så vokser samlingen.

Jeg har altid været tiltrukket af ting, der har en historie. Når jeg går på loppemarkeder og i genbrugsbutikker, føler jeg mig ofte som en særegen arkæolog, der er på udkig efter visuelt materiale iblandt den ofte uoverskuelige masse af nipsting og andet genbrugs-junk. Feltarbejdet tager jeg seriøst; der skal graves grundigt, og bagefter skal det visuelle materiale arkiveres, indtil det på et tidspunkt kan blive bearbejdet og offentliggjort. Det er i hvert fald planen. Lige nu ligger det hele lidt brak, så alt imens jeg venter på en kreativ åbenbaring, har jeg her dokumenteret et udsnit af samlingen.

I min fotografiske samling indgår blandt andet et fotoalbum med billeder fra 1950′erne, som jeg har fået foræret af en bekendt. Fotografierne blev taget, da vedkommendes far tjente som værnepligtig i Itzehoe i Tyskland og rundt omkring i Danmark. Derfor indeholder albummet en hel del billeder af uniformklædte soldater på militærøvelse, maskinel og kaserner samt fotografier af både danske og tyske landskaber. Blandt alle billederne fandt jeg også en lille samling af tørrede, pressede firkløvere. Man ved aldrig, hvad man støder på blandt gamle billeder.

Jeg er også blevet ret vild med at samle på gamle dameblade, helst fra 1950′erne og 60′erne. De er nemlig spækket med reklamer, reportager og modeserier, hvis indhold er håbløst forældet i forhold til dagens Danmark, men som til forveksling ligner de magasiner, vi kender i dag. Jeg kan bruge uforholdsmæssigt lang tid på at bladre, læse og se på billeder og samtidig forundres over, hvad der engang var nyt og smart. De stærke primærfarver får alting til at se spændende ud på en autentisk retro-facon, og man fristes næsten til at ønske, at supermarkederne stadig solgte frugtsalat ‘i pose’. Næsten.

De indrammede portrætbilleder er alle sammen fundet på diverse loppemarkeder og i genbrugsbutikker. Jeg er interesseret i dem, fordi de tydeligvis har haft en vis affektionsværdi; nogen har taget sig tid til at indramme dem og har haft dem stående fremme eller hængende på væggen. Men de er i sidste ende alligevel blevet smidt ud eller givet væk. De afbildede personers skæbne ligger derfor hen i det uvisse, men i kraft af fotografiet er en lille del af dem bevaret for stedse – håber jeg. På nuværende tidspunkt har jeg i hvert fald ingen umiddelbare intentioner om at skaffe mig af med dem.

Den tyske filosof og kulturkritiker Walter Benjamin (1892-1940), der blandt andet skrev det berømte essay “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction” (1936) var også optaget af idéen om ‘det forældede’. Ifølge Benjamin er det først, når et objekt eller en metode er blevet håbløst forældet, at dets sande potentiale vil blive afsløret. Sådan har jeg det med de gamle billeder, albums og ugeblade; de er på nippet til at blive anvendt på nye måder og indgå i nye sammenhænge, hvor de kan udleve deres fulde potentiale. Det er faktisk ret spændende. Og indtil da, bliver jeg ved med at samle.

 All photos © Helene Gisselmann.

All photos © Helene Gisselmann.

Helene Gisselmann (f. 1990) er fotograf og har taget en bachelor i Photographic Arts ved University of Westminster, 2014. Helene har bidraget til idoart.dk siden 2015.