EXTRACT 2017: ET UDPLUK AF NY UNG KUNST PÅ GL STRAND

Menneskets og naturens forfald, slankekure, arbejdslivet, demens og LGBTQ – tematikkerne er mange og forskelligartede, når et udvalg af lovende, unge kunstnere udstiller på GL Strand.

En gang om året danner GL Strand ramme om unge danske og internationale talenters udfoldelser og eksperimenter. Det sker med prisudstillingen Extract - Young Art Prize, hvor syv nyuddannede kunstnere inviteres til at udstille. Allerede på udstillingens første etage er det tydeligt, at valget af kunstnere ikke bunder i fællestræk værkerne imellem. I GL Strands klassiske udstillingslokaler har kunstnerne hver fået tildelt et rum, hvor de arbejder med vidt forskellige medier, tematikker og æstetiske udtryk.

I et af de første rum præsenteres vi for en superhelteinspireret video med lydeffekter og grafik fra computerspillets verden. Her arbejder den kinesiske kunstner, Li Yuanchen, med sin personlige kamp for at tabe sig og undersøger gennem dette samtidens maskuline kropsidealer.

 Li Yuanchen, Inner Hero, 2016. © Kunstneren.

Li Yuanchen, Inner Hero, 2016. © Kunstneren.

 Li Yuanchen, Inner Hero, Installationsbillede fra Extract, GL Strand. Foto: Alastair Philip Wiper.

Li Yuanchen, Inner Hero, Installationsbillede fra Extract, GL Strand. Foto: Alastair Philip Wiper.

Li Yuanchen er sammen med Zhang Yunfeng uddannet fra Central Academy of Fine Arts Beijing, og de har begge en performativ tilgang i deres værkpraksis. Hvor den ene undersøger forholdet til sin egen krop, undersøger den anden forholdet til sin bedste ven i videoinstallationen Playground.

I dette værk filmer Zhang Yunfeng sig selv og vennen i forskellige performative dueller. Disse dueller udvikler sig på mere eller mindre humoristiske måder, når de to venner og konkurrenter eksempelvis slår hovederne sammen i en ensformig rytme iført styrthjelme, eller står side om side midt i en eksplosion af fyrværkeri på en lille ø ude midt i ingenting.

 Zhang Yunfeng, Playground, 2016, Installationsbillede fra Extract, GL Strand. Foto: Alastair Philip Wiper.

Zhang Yunfeng, Playground, 2016, Installationsbillede fra Extract, GL Strand. Foto: Alastair Philip Wiper.

I det tilstødende lokale udstiller den danske kunstner Hannah Anbert. I hendes værk Karrierekabaret træder vi ind i en teaterkulisse med tilhørende kostumer, som synes at hænge parat til endnu ukendte aktører. Kostumerne ligner klassisk arbejdstøj; en hvid kittel eller et par arbejdshandsker, men Anbert har foretaget små justeringer, der får dem til at fremstå ekstravagante, så de passer overraskende godt ind i kabaret-temaet.

 Hannah Anbert: Karrierekabaret, 2017, Installationsbillede fra Extract, GL Strand. Foto: Alastair Philip Wiper.

Hannah Anbert: Karrierekabaret, 2017, Installationsbillede fra Extract, GL Strand. Foto: Alastair Philip Wiper.

En høj skranke, magen til dem man af og til ser i receptioner, er placeret centralt og en række af persienner indrammer scenen. Med dette værk vil Anbert problematisere vores idé om arbejde som identitetsskabende, hvilket er yderst relevant i dag, hvor der er en tendens til at måle succes på, hvor travlt man har på jobbet. Hvad er arbejdslivet og vores forestillinger om karriere og succes egentlig andet end et absurd teater?

 Hannah Anbert: Karrierekabaret, 2017, Installationsbillede fra Extract, GL Strand. Foto: Alastair Philip Wiper.

Hannah Anbert: Karrierekabaret, 2017, Installationsbillede fra Extract, GL Strand. Foto: Alastair Philip Wiper.

På anden sal præsenterer de tre kunstnere Holly Hendry, Lotte Nielsen og Rune Bosse deres værker. Lotte Nielsen og Holly Hendry er uddannet fra Royal Academy of Fine Arts i London, mens Rune Bosse tog afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2016.

 Holly Hendry, Nasothek, 2017, Installationsbillede fra Extract, GL Strand. Foto: Alastair Philip Wiper.

Holly Hendry, Nasothek, 2017, Installationsbillede fra Extract, GL Strand. Foto: Alastair Philip Wiper.

Hvis man spekulerer på, hvordan en kunstner, hvis primære materiale er naturen, har indrettet sit atelier, så kan man få svaret i Rune Bosses installation. Her går vi på opdagelse i et levende laboratorium, hvor plantemateriale lægges i klorin, tørres og presses og tankerne ledes hen på et gammeldags kemi- eller biologilokale fyldt med reagensglas og glastanke.

En slidt lænestol i hjørnet akkompagneret af en tom øldåse giver et indtryk af, at kunstneren selv lige har forladt rummet. Installationen hedder Det konstantes forandring, og det er en poetisk præsentation af naturens forfaldsprocesser. Centralt i rummet står et terrarium med en skovbund, der formodes at stå præcis, som den stod, før den blev flyttet ind i denne udstillingskontekst, og biller og bænkebidere kravler uforstyrret rundt derinde. Det er et værk, der på charmerende vis afslørede sine subtile detaljer, mens jeg gik rundt i Bosses univers.

På min anden tur rundt i udstillingen blev jeg overrasket over, at der i herbariummet (en samling af tørrede og pressede plantedele) var et enkelt blad, der skilte sig ud. Det, der lignede bladets fine struktur var i virkeligheden en tekst, skrevet småt og sirligt med blyant: ”leave, leaf, leave”.

 Rune Bosse, Det konstantes forandring, 2017, Installationsbillede fra Extract, GL Strand. Foto: Alastair Philip Wiper.

Rune Bosse, Det konstantes forandring, 2017, Installationsbillede fra Extract, GL Strand. Foto: Alastair Philip Wiper.

 Rune Bosse, Moment (Aegopodium podagraria, Apiaceae), 2016.

Rune Bosse, Moment (Aegopodium podagraria, Apiaceae), 2016.

 Rune Bosse, Det konstantes forandring, 2017, Installationsbillede fra Extract, GL Strand. Foto: Lotte Gellert.

Rune Bosse, Det konstantes forandring, 2017, Installationsbillede fra Extract, GL Strand. Foto: Lotte Gellert.

 Rune Bosse, Det konstantes forandring, 2017, Installationsbillede fra Extract, GL Strand. Foto: Alastair Philip Wiper.

Rune Bosse, Det konstantes forandring, 2017, Installationsbillede fra Extract, GL Strand. Foto: Alastair Philip Wiper.

Traditionen tro vælges der hvert år en vinder blandt de udstillende kunstnere. I år gik prisen til billedkunstner Lotte Nielsen, som er uddannet fra Royal Academy of fine Arts i London. Hendes værk YAOI består af tre dele; fotografier, en bog og en film. Filmen viser en gruppe unge fra LGBTQ-miljøet, der har indtaget en forladt biograf i Stenløse i det område, hvor Lotte Nielsen selv er opvokset. En stærk lyskilde fra et sted i rummet oplyser den gamle biografsal og lader os se silhuetterne af de unge. Vi ser, hvordan de danser, leger ’den som flaskehalsen peger på’ med lange intense kyssescener og går på opdagelse i den forladte ruin.

Lotte Nielsen er i sin kunstneriske praksis optaget af begreber som erindring, tab og identitet, og biografens forfald bliver samtidig en metafor for hendes egen oplevelse af sin fars fremadskridende demens. Den internationale jury kaldte værket konceptuelt sofistikeret og fremhævede, at hendes håndtering af svære emner både var dygtig og sensitiv.

 Lotte Nielsen, YAOI, 2016, Installationsbillede fra Extract, GL Strand. Foto: Alastair Philip Wiper.

Lotte Nielsen, YAOI, 2016, Installationsbillede fra Extract, GL Strand. Foto: Alastair Philip Wiper.

Hvis man skal tale om tematiske fællestræk kunstnerne imellem, er både Lotte Nielsen og Rune Bosse optaget af forfald - hhv. bygningers, menneskets og naturens forfald. Generelt rummer udstillingen både humor og eftertænksomhed, og hvis værkerne er en indikator for, hvad der rør sig på den internationale kunstscene, så er jeg ikke bekymret for fremtiden.


Extract - Young Art Prize 2017 præsenterer syv af de mest lovende dimittender fra masteruddannelserne ved kunstakademier i København, Beijing og London. Extract er en prisudstilling, hvor en af de udstillende kunstnere tildeles Extract Prisen af en international jury. Prisen består af et rejselegat på 50.000 kr. og en soloudstilling i Kunstforeningen GL Strand. Udstillingen kan ses frem til d. 5. marts 2017.


Lotte Gellert (f. 1988) har en bachelor i Kunsthistorie og en kandidat i Digital Design og Kommunikation fra IT-universitetet med speciale i Digital Æstetik. Lotte har bidraget til idoart.dk siden 2017.