ET GENSYN MED RUNE CHRISTENSEN

Solen var gået tidligt ned. Lyset fra de små kældervinduer begyndte at strømme ud på Nørrebro og gjorde det muligt at se ind. Det afslørede kreative værksteder, kontorer og atelierpladser under gadens plan, og på en tilfældig gåtur ned af Julius Bloms Gade sørgede netop dette lys for et gensyn med en gammel ven.

Det er kun tre måneder siden, at Rune Christensen bosatte sig i København. Før det rejste han, sammen med sin kone, rundt i verden, på en tur der tog dem fra det fjerneste øst, over de sneklædte Himalaya bjerge, igennem dybe dale, tværs igennem Sydamerika, til Canada og retur. Rejsen strakte sig over 1,5 år og bød på vanvittige udsigter fra verdens tage, møder med fremmede kulturer, munke klædt i orange, spøjse, spirituelle ritualler, vægmalerier i Bolivia’s og Chile’s favelaer, og hvad der virker som bunker og atter bunker af inspiration. Før den verdensomspændende tur boede Rune i Horsens, og allerede før afrejsen havde han fået plantet sit navn temmelig solidt i den danske kunstscene. Han er bredt repræsenteret af gallerier rundt i landet, og nu er samlere fra Australien, USA og Kina også begyndt at vise interesse.

Gevirer, farverige tekstiler og afskærmede identiteter
Rune deler sit atelier med Rasmus Rinhack og Basco5, og på trods af den lidt tilbagetrukne og gemte placering under gaden, har de tre kunstnere formået at skabe et rart og lyst rum til deres kreative fordybelse. Et enormt gevir stikker op at en trækasse og agerer stumtjener for Runes DSB-termojakke, under bordet står der værktøj og en stor spand grunder, og alle vandrette flader er fyldt op med pensler, forskellige beholdere til Posca-tuscher og påbegyndte værker. Vi får en kop kaffe og samler lidt op på de mange måneder, der er gået, siden vi så hinanden sidst. Rune fortæller om forårets kunstmesser, som blandt andet kommer til at tage ham til Zürich. På virkelig kort tid har han fået et ret omfattende kendskab til galleriverdenen, og selvom det er en verden, der fascinerer ham, så har han stadig en sund undren overfor de mekanismer, den bygger på.

Runes univers sætter altid mennesket i centrum. Det er mennesker iklædt farverige tekstiler, gevirer og udtryksfulde tatoveringer, anonymiserede af deres afskærmende hovedbeklædning. Som noget nyt er Rune også begyndt at omkranse sine hovedpersoner med skæve huse, sandsynligvis med inspiration fra de Sydamerikanske favelaer. Hans figurer kigger tilbage på beskueren, altid med ekstremt følelsestunge øjne, som ofte udtrykker endnu mere end de mange lag mønstre, som de pryder sig med. Symbolikken er lånt fra hele verdens kulturer, og værkerne kommer på den måde til at fortælle nogle ret fine historier om grænser, traditioner og identitet. På den ene væg hænger et værk, i lilla toner, hvor to figurers ansigter smelter sammen. Da dette værk endnu kun var et omrids med nogle enkelte antydninger af mønstret, lagde Rune det på Instagram, og efter kun få minutter havde en samler i Australien lagt billet ind på det færdige resultat.

En rygsæk fyldt med historier
Det er virkelig fascinerende at høre Rune fortælle om alle de ting, der sker med hans kunst. Det er overvældende. Som vi sidder her i hans atelier, omringet at værker, som lige om lidt er på vej ud i hele verden, kan vi ikke lade være med at tænke tilbage. For kun 2,5 år siden mødte vi Rune for allerførste gang, under en festival i Horsens, hvor han netop havde skabt dét værk, der satte gang i den stil, som han stadig undersøger og udvikler videre på. Det er gået ekstremt hurtigt for Rune, og det er nærmest ikke til at forstå, hvordan han har kunnet komme så langt på så kort tid, og tilmed haft tid til at rejse jorden rundt. Han er et fascinerende menneske, og selvom vi ikke når at få fortalt alle rejsehistorierne i ord, vidner Runes øjne, ligesom hos figurerne i hans værker, om så meget mere, end det der bliver sagt. Runes rejse er vildt inspirerende at følge med i, og da vi atter forlader den lyse kælder på Nørrebro, glæder vi os over, at han er tilbage i Danmark, og vi ser frem til at se, hvordan det sidste 1,5 års oplevelser finder vej fra den tunge rygsæk og ud igennem spidsen på hans penne.

Rikke Luna (f. 1988) og Matias Albæk-Falk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt forlaget I DO ART Books.