EN FOTOGRAFISK HYLDEST TIL DSB BYEN

Den ny bog DSB Byen er en fotografisk hyldest til DSB’s vedligeholdelsesfaciliteter i det sydvestlige København.

DSB Byen, som blev opført i 1909, havde en afgørende rolle i Danmarks økonomiske vækst i det 20. århundrede, men i de sidste mange år har den været en søvnig industriel oase, hvor DSB-arbejderne er blevet suppleret af uvelkomne besøgende, der har sneget sig igennem hegnet, når ingen har kigget. Bogen er et fælles projekt, skabt af forfatter og fotograf Rasmus Folehave Hansen, grafisk designer Anders Gerning og forlægger og grafisk designer Martin Ransby.

Herunder kan du få et smugkig på publikationen DSB Byen, som udkommer torsdag d. 20. august, med release på Wascator på Nørrebro, og læse en samtale mellem to af bogens skabere; Martin Ransby (MR) og Rasmus Folehave Hansen (RFH).

MR: Rasmus, du har gennem en lang årrække fotograferet i og omkring DSB Byen i det sydvestlige København. Kan du fortælle, hvad der først tiltrak dig ved stedet, og hvorfor bliver du ved med at vende tilbage?

RFH: Mit første besøg i DSB Byen satte krogen i mig. Det var sidst i 90′erne, mens der stadig var fuld gang i containercentralen langs Vasbygade. En af mine gode venner tog mig med derind. Han kender hele byen. Vi sneg os gennem et hegn langs vejen, lige bag Himmelekspressen. Vi zigzaggede mellem rækkerne af containere, og derfra skulle vi krydse den stærkt oplyste plads for at komme over til bagsiden af området. For en provinsdreng som mig var det en meget storby-agtig oplevelse.

De seneste år er jeg begyndt at se verden mere og mere gennem mine kameraer. De fotos, der er i bogen, er blevet til over nogle år og er taget på forskellige kameraer, filmtyper og formater. I de 18 år, jeg har boet i København, er der sket så mange forandringer, at jeg føler mig forpligtet til at dokumentere byen og på den måde bevare mindet om de områder, jeg holder af. Lige pludselig er de jo væk. Hvad med dig, Martin? Du er jo også glad for tog og industriområder.

MR: For mig repræsenterer området en svunden tid med særpræget arkitektur, industri og hårdtarbejdende folk – en skarp kontrast til hvordan jeg oplever meget andet i København. En tidslomme i en bunke af moderne byggeri og shoppingcentre. DSB Byen er fascinerende, fordi den er blevet brugt til alle mulige skumle ting. Prostituerede, tyve og graffitimalere har haft deres gang i området, efter at solen er gået ned. Det kan man se efterladenskaberne af på nogle af dine fotografier. Kan du fortælle lidt om det?

RFH: Jeg har altid været en stærk tilhænger af ikke-steder. Når man går på Strøget, er brugen af hver eneste kvadratmeter defineret på forhånd. Det er forudsigeligt og kedeligt. Det lukker fantasien ned, fordi der ikke er plads til at forestille sig andet.

Jeg vil hellere udforske noget ukendt. Ofte finder jeg opsprættede elkabler, kanyler, kondomer, spraydåser, skrællede knallerter og tomme, mugne tegnebøger. Så står jeg der og forestiller mig, hvad der mon er gået forud. Måske ligger der et afpillet tøjdyr oven i en bunke junkieaffald, og så har man pludselig et tragisk, lille tableau.

Faktisk har jeg bevidst undgået at have alt for meget graffiti med på billederne. I sig selv er det jo fedt, men det er også med til at sætte et nutidigt stempel på et fotografi. Ved at vælge graffitien fra håber jeg på at have skabt et mere tidløst portræt af området, som folk med interesse for DSB eller lokalhistorie også kan værdsætte.

MR: Hvad betyder rollen som udforsker for dig? Har du kun taget billederne for fotografiets skyld, eller er der også noget interessant i selve handlingen, i at udforske og til tider være på steder, man ikke må? Kan du fortælle lidt om det?

RFH: Det er uforudsigeligheden, der driver mig; at finde en hemmelig stue, som nogle graffitimalere har indrettet med hængekøje, bord, stole, lampe og elkedel. Eller at gå rundt mellem stakkevis af støvede døre og sæder fra de gamle tog; skilte, håndtag, værktøj, reservedele og plantegninger – de fortæller allesammen historier om, hvor de har været, og hvem der har anvendt dem. Men jeg kan ikke tegne, og jeg kan ikke huske det hele, så derfor fotograferer jeg det.

Om der er et hegn imellem mig og det, jeg gerne vil opleve, er bare en praktisk omstændighed. Hvor der er vilje, er der vej. Men nu skal projektet jo ikke lyde mere kriminelt, end det er. For det meste er jeg bare gået ind, mens porten stod åben, og jeg har ikke brudt døre op, ødelagt eller stjålet noget – ud over papiret til bogens omslag og noget frugt fra deres lille æblelund. Så vidt jeg husker, er jeg aldrig blevet antastet eller bortvist derfra.

MR: Ud over dine egne fotos indeholder bogen også et interview og en billedserie med to australiere, der boede ulovligt i Det Gule Palæ (et forladt kontroltårn i området). Hvordan kom det i stand?

RFH: De var på ferie i København, mens vi var i gang med bogen. De havde selv fundet frem til Det Gule Palæ og var flyttet ind midlertidigt, så jeg gav dem et par ruller film og bad dem dokumentere deres hverdag deroppe. Deres fortælling giver et outsider-perspektiv, som jeg ikke selv kunne have bidraget med. Jeg lod med vilje støv og kalkpletter fra negativerne være på de færdige fotos i bogen. Det understøtter den rå stil, som også kommer til udtryk i bogens form. Kan du sige lidt om formen, Martin?

MR: Ja, bogens form har været vigtig i den forstand, at vi havde til hensigt ikke at lave en prætentiøs coffe table book, men derimod en smal udgivelse, der passer til indholdet og området. Vi har lagt vægt på, at bogen er en taktil oplevelse, og vi har udnyttet forskellige designgreb, papirtyper og trykteknikker til at opnå dette.

Det gule omslagspapir er fundet i en container i DSB Byen, så det har måske været brugt af DSB-folkene i deres dagligdag. Det er med til at tilføje endnu et lag til bogen, som jeg synes samler projektet rigtig godt.

DSB Byen, specifikationer
148 x 210 mm | 56 sider
Digital print + Riso print (grøn)
Saddle stitch binding
130g Silk paper + 80g Light (grønt papir)
Riso printet smudsomslag.

DSB Byen er udgivet i 60 eksemplarer og kan købes hos ransbyeditions.com

Bogrelease: Torsdag d. 20. August, 2015, kl. 17.00 – 20.00
Wascator, Refsnæsgade 32, 2200 Kbh N. | Facebook event

Martin Ransby (f. 1981) er grafisk designer og bl.a. grundlægger af forlaget Ransby Editions. Martin har bidraget til idoart.dk siden 2013.