CARL-HENNING PEDERSEN, PRINS HENRIK OG ALT DET VI IKKE KAN SE

Noget af det største for en kunstner må være at få et helt museum dedikeret til ens livslange virke og praksis. Et sted hengivet til at varetage kunstnerens interesser, bevare, forske og opdage nyt, og som i sidste ende skal sørge for at holde et livsværk meningsfuldt for eftertiden.

I Silkeborg har de Museum Jorn, i Frederikssund J.F. Willumsens Museum, i Rødovre Heerup Museum, i København Thorvaldsens Museum, på Bornholm Oluf Høst Mueet, i Dronningmølle Rudolph Tegners Museum og Statuepark, og i Herning har man Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum.

Fælles for dem alle er at opretholde et liv i værkerne, efter at kunstnerne for længst er borte, men det må alt andet lige være en vanskelig opgave. Både fordi at der ikke længere kommer nye værker til, og man kan jo heller ikke spørge kunstneren selv til råds, når der opstår spørgsmål. Hvis man som museum skal holde sig attraktiv og samfundsrelevant, må man tænke ud af boksen og være åben for nye veje og nye samarbejder. Samtlige af de førnævnte museer har da også bl.a. prøvet kræfter med at aktivere deres enmandssamlinger ved at sidestille andre, ofte nulevende og samtidige, kunstneres værker for at sætte en samling i et nyt lys.

Den seneste af denne type sammensætning-udstillinger foregår netop nu på Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum (CHPEAM) under titlen “Eventyrlig Dialog.” Udstillingen er kurateret af Jens Erik Sørensen (direktør, Copenhagen Contemporary) og Lotte Korshøj (museumsdirektør, CHPEAM) som sidestiller Carl-Henning Pedersens malerier med skulpturer af Prins Henrik i et forsøg på at afdække fælles interessepunkter og formmæssige ligheder mellem de to. Til en start kan fællesnævnerne måske være lidt svære at få øje på, men når man hører om deres fælles interesse for Frankrig, frihed og fabeldyr (og det faktum at de ved flere lejligheder har mødt hinanden) flettes der langsomt en fortælling sammen.

I filmen herunder (som er produceret af I DO ART Agency for CHPEAM) kan du se, hvordan det så ud, da prinsens enorme bronzeskulpturer blev hejst ned igennem museets ovenlysvinduer og høre hvad CoBrA-malerne lavede på Nationalmuseet efter lukketid. Hør også om hvordan Prins Henriks skulpturelle praksis tog sit afsæt på Det Kgl. Danske Kunstakademi, eller hvad det nazistiske kunstsyn havde med udviklingen af et helt nyt formsprog at gøre. Hør om frihedstrang, fabeldyr, eventyr og alt det vi ikke kan se.

Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.