AMAZING GRAPHICS

I september er der mulighed for at se tre unikke grafiske projekter fra vores værksted: Niels Borch Jensen Editions i København. Alle projekter er skabt af kunstnere, der har taget de grafiske teknikker til sig og brugt både teknikkerne og værkstedet til det yderste, for at skabe selvstændige, levende og intense værker, der taler direkte til beskueren.

Det er tre vidt forskellige grafiske værker af tre vidt forskellige kunstnere, men de har alle noget af den magi, der fascinerede mig, da jeg som teenager opdagede grafikken og valgte min løbebane.

Tal R’s "Winter Sleep" (BORCHs Butik, 18.9.17-26.10.17) er et projekt, der er skåret så langt ind til benet, at Tal R selv var bange for, at der måske ikke var noget tilbage. “Jeg har de her plader, det er bare koldnål, og jeg ved virkelig ikke om det er noget – jeg har lavet det sent om aftenen, når jeg har siddet og kigget på mine billeder. I behøver ikke at udgive dem eller trykke dem i oplag, men jeg vil virkelig gerne have et par tryk af hver, bare sort med masser af skidt” var nogenlunde det Tal sagde, da han kom med pladerne.

 Tal R "Winter Sleep". BORCHs Butik, 18.9.17-26.10.17. | Foto: BORCH Editions.

Tal R "Winter Sleep". BORCHs Butik, 18.9.17-26.10.17. | Foto: BORCH Editions.

 Tal R "Winter Sleep", 2015.

Tal R "Winter Sleep", 2015.

 Tal R "Winter Sleep", 2015.

Tal R "Winter Sleep", 2015.

 Tal R "Winter Sleep", 2015.

Tal R "Winter Sleep", 2015.

Vi trykte et par stykker, pladerne var meget ridsede, stregerne var lidt kejtede og undersøgende, og vi havde lidt svært ved at få hold på, hvordan de skulle trykkes. De hang på væggen et stykke tid, og jo længere tid de hang, jo mere kiggede vi på dem. De havde i deres radikale enkelhed både en sårbarhed og en brutalitet, der gjorde dem utroligt nærværende og engagerende. Ingen pynt, ingen dikkedarer men stadig alt det udefinerlige, der udgør et smukt kunstværk. Vi besluttede at udgive dem og dele dem med resten af verden.

 Matt Saunders på værkstedet. Foto: BORCH Editions.

Matt Saunders på værkstedet. Foto: BORCH Editions.

Matt Saunders’ "Ratlos/Indomitable" (CHART, Charlottenborg, 1.9.17-3.9.17) er en helt anderledes Tour de Force. Saunders har en passion for de klassiske kobbertrykteknikker, især de mest umulige og mindst kontrollerbare. Han eksperimenterer utrætteligt, når han arbejder på værkstedet, følger mange forskellige retninger ind og ud af motiverne, strammer dem op og opløser dem igen, indtil de færdige værker balancerer, der hvor man ikke ved, om de er ved at blive til eller ved at forsvinde.

 Matt Saunders "Ratlos/Indomitable", 2017.

Matt Saunders "Ratlos/Indomitable", 2017.

 Matt Saunders "Ratlos/Indomitable", 2017.

Matt Saunders "Ratlos/Indomitable", 2017.

Titlen "Ratlos/Indomitable" refererer til to film af Alexander Kluge, der begge har skuespilleren Hannelore Hoger i hovedrollen. De fem store raderinger, der udgør værket, blander hver to forskellige eksponeringer af hende.

 Matt Saunders på værkstedet. Foto: BORCH Editions.

Matt Saunders på værkstedet. Foto: BORCH Editions.

Saunders komplicerede manipulation af tilsyneladende tilfældige mærker, lavet i mange forskellige teknikker, skaber et billedrum, hvor beskueren føres fra det ene ansigt til det andet og tilbage igen som i en labyrint, der hele tiden ændrer sig. De færdige tryk vidner om Saunders’ forbløffende evne til at jonglere med mange komplekse rum over lang tid, uden at tabe fokus. Man drages mod værket, træder ind i dets univers uden at bemærke de forudgående anstrengelser. Det er der bare.

Tacita Deans "Quatemary" (Copenhagen Contemporary, 31.8.17-26.11.17) er vanskeligere at beskrive. Det er det foreløbigt sidste i en række af monumentale grafiske værker, som Dean har skabt, siden samarbejdet med værkstedet startede i 2001.

 Tacita Deans "Quatemary". Foto: BORCH Editions.

Tacita Deans "Quatemary". Foto: BORCH Editions.

Hendes mangeårige arbejde med film fornægter sig ikke i grafikken, hvor motiverne ofte har filmiske referencer og fornemmelser af ukendte dramaer, der gik forud eller måske følger senere. De filmiske erfaringer påvirker også i høj grad hendes praktiske arbejdsform, hvor hun bruger værkstedets specialister som et filmhold. Projekterne starter med en “pitch” efterfulgt af en periode med praktiske diskussioner, indsamling af motiver, temaer og alverdens ting, der har en særlig stemning, farve eller fornemmelse.

 Tacita Deans "Quatemary", 2014. Installation view Marian Goodman Gallery, Paris.

Tacita Deans "Quatemary", 2014. Installation view Marian Goodman Gallery, Paris.

Planer for udførelsen af værket klargøres. Det hele kulminerer i en intens produktionsperiode over nogle få dage på værkstedet, hvor de mange elementer bliver bragt sammen, alt tegnearbejdet udføres og værkets endelige form bestemmes. Derefter følger et stort arbejde for værkstedet med at fremstille gravureplader, lave prøvetryk, pudse alle detaljer af og til slut med at trykke oplaget.

 Tacita Deans "Quatemary", 2014. Installation view Marian Goodman Gallery, Paris.

Tacita Deans "Quatemary", 2014. Installation view Marian Goodman Gallery, Paris.

Til sidst vises værket uden for værkstedet, i en offentlig sammenhæng, og alle de mange anstrengelser træder i baggrunden og det er der bare.

Jeg håber, I får en oplevelse.

Niels Borch Jensen (f. 1952) har drevet Niels Borch Jensens Værksted for Kobbertryk siden 1979 og har lige siden arbejdet med en lang række anerkendte kunstnere. I 1999 åbnede Niels Borch Jensen Gallery i Berlin og i 2014 åbnede BORCH's butik i Bredgade, København. Niels Borch Jensen har bidraget til idoart.dk siden 2016.