...OG HVAD DER ELLERS RØRTE SIG I JANUAR

...OG HVAD DER ELLERS RØRTE SIG I JANUAR

Så kom 2019 ud af starthullerne, og kunståret blev skudt i gang med et væld af spændende historier fra ind- og udland. Museer slog besøgsrekorder, Elmgreen & Dragset-værk optrådte i The Simpsons, Kanye West donerede $10 millioner til et særligt kunstværk, museumsansatte kæmpede for deres rettigheder og en kat kradsede hul i et mere end 200 år gammelt maleri. Her har vi samlet et overblik over de historier, der har gjort indtryk på os i årets første måned.

Januar 2019 blev måneden, hvor et billede af et æg fik mere end 50 millioner likes på Instagram. Billedet blev lagt op den 4. januar på den ellers tomme profil @world_record_egg, med det simple formål at slå den daværende rekord på 18 millioner likes. Januar var også måneden, hvor Donald Trump nægtede at godkende finansloven for 2019, med mindre der blev sat $5,7 milliarder af til hans mur langs den mexicanske grænse. Det resulterede i en 35 dage lang nedlukning af det offentlige system – den længste i USA’s historie. Ja, januar har været fyldt med mærkværdige rekorder, men der har også været plads til nogle positive af slagsen. Flere af de danske kunstmuseer har nemlig slået besøgsrekorder, og med den historie vil vi begynde årets første udgave af “...og hvad der ellers rørte sig.” (Husk at dette blot er et hurtigt overblik, så vi opfordrer dig som altid til selv at følge de forskellige links, læse mere og finde flere perspektiver på historierne).

Besøgstallene stiger hos de danske museer 🌟
Lige omkring nytår er der tradition for, at de danske museer melder ud, hvor mange besøgende de har haft i det forgangne år. Og det ser ud til, at 2018 virkelig var et godt kunstår. Louisiana, Arken, Glyptoteket og Nivaagaards Malerisamling slog hver især deres egne besøgsrekorder, og det virker til, at tendensen rækker ud over landegrænserne. F.eks. oplevede Louvre i Paris en stigning på 25% med i alt 10,2 millioner besøgende i 2018.

I starten af måneden skrev Politiken om en ny analyse, foretaget af Dansk Industri (DI), der viser, at museerne bidrager til samfundet med rigtig mange milliarder – også mange flere end de får i støtte. “Museerne er kulturbærende institutioner og løfter i den rolle en væsentlig samfundsopgave, men de har faktisk også en anden rolle, hvor de til forskel fra, hvad nogle måske antager, skaber vækst og bidrag til den samfundsmæssige velstand,” sagde Sune Jensen (sekretariatsleder for turisme i DI) til avisen. De danske museer gør det tilsyneladende rigtig godt, når det kommer til besøgstal og vækst.

Louisiana erhverver nye, store værker af kvindelige kunstnere ⚪️
I den seneste måned har Louisiana offentliggjort to nye erhvervelser til deres samling – begge af kvindelige kunstnere. Det første er Pars Pro Toto af Alicja Kwade, som var en del af den populære Månen-udstilling, og som fremover vil være en permanent del af museets Skulpturpark. “Det er det første værk af en kvindelig kunstner, Louisiana har købt til deres skulpturhave,” skriver Charlottenborgs direktør Michael Thouber på Facebook.

Det andet værk er Cecily Browns 10 meter lange og 3 meter høje maleri Where, When, How Often and with Whom, som også har lagt navn til Browns soloudstilling, der kan opleves indtil 10. marts. I en pressemeddelelse fra museet kan man læse, at Brown længe har stået på museets ønskeliste, og at hovedværket er doneret af kunstneren selv. Museet vil ikke oplyse værkets værdi, men bekræfter at Brown ikke er blevet honoreret for værket. Det er som altid glædeligt, når museer erhverver værker af kvindelige kunstnere, men vi havde været endnu gladere, hvis Brown var blevet betalt.

Bulldozerne rykker ind på Institut for (X) 🏡🔨
“Mens den nye regering i Brasilien rydder Amazonas regnskov for biodiversitet, skal vi her på hjemmefronten i Aarhus vogte os for ikke at gøre det samme med det kreative vækstlag.” Sådan skrev Torben Vinter, leder af projektuddannelsen F16, i en kronik i Aarhus Stiftstidende. Anledningen var, at man i Aarhus har besluttet sig for at rydde 60% af Institut for (X), til fordel for at opføre en nybygget arkitektskole på området. Institut for (X) blev startet af kunst- og arkitekturbevægelsen Bureau Detours tilbage i 2009 og har udviklet sig til at være et samlingssted for byens selvorganiserede kulturscene. Med værkstedsfaciliteter, koncerter, atelierer, musikstudier og meget, meget mere udgør det selvgjorte kulturcenter bag Godsbanen en vigtig del af byens kulturelle DNA. De resterende dele af Institut for (X) bliver tilsyneladende forskånet i yderligere 10 år, så nu kan man kun håbe, at midlertidigheden bliver permanent for det nye X.

Billedkunsten får mere plads i folkeskolen 🎨
I den nuværende folkeskolereform er billedkunst kun obligatorisk fra 1.-5. klasse, men efter en justering er det blevet besluttet, at 6. klasserne fremover også skal tildeles en ugentlig times billedkunst. Justeringen sikrer, at kunstinteresserede elever får et mere kontinuerligt forløb, hvis de også vælger billedkunst som valgfag i 7. og 8. klasse. Det er Danmarks Billedkunstlærere, der har kæmpet for mere billedkunst på skemaet og i en notits på Folkeskolen.dk ytrer foreningens forkvinde Lykke Østrup Andersen tilfredshed med den nye ordning: “Vi kan næsten ikke få armene ned. Foreningens vedholdende indsats siden 2017 og frem til nu, har båret frugt.”

Elmgreen & Dragsets Prada Marfa optrådte i The Simpsons 😃
Den ikoniske tegnefilmserie The Simpsons kører på 30. sæson, og gennem tiden har mere eller mindre åbenlyse referencer til kunsthistorien sneget sig ind i afsnittene. I starten af januar stødte familien Simpsons på Elmgreen & Dragsets Prada Marfa – en replika af en Prada-butik, der står alene for sig selv i ørkenen uden for Marfa, Texas. “In 2005 we had a very small opening with less than 50 people on Highway 90 outside Marfa. In 2019 Prada Marfa made it into #thesimpsons,” skrev Elmgreen & Dragset på Instagram, efter at deres værk var blevet inkluderet i den simpsonsianske kunsthistorie.

Tysk museum aflyser udstillinger med kvindelige kunstnere 😦
Haus der Kunst i München er blevet mødt af kritik, efter at de har aflyst to planlagte, rejsende udstillinger med hhv. Joan Jonas (fra Tate) og Adrian Piper (fra MoMA). Institutionen har begrundet aflysningerne med dårlig økonomi og erstattet de to præsentationer af kvindelige kunstnere med en stor udstilling af den tyske kunstner Markus Lüpertz.

“One can get the impression… that the intention here is to return to the proven figures of the art world, who are primarily German and male,” skrev den tyske kunstkritiker Jörg Heiser i Süddeutsche Zeitung i følge Artnet News. Sagen kommer i hælene på andre kontroverser, bl.a. om Scientologys indblanding i museets personale, fratrædelsen af den tidligere direktør Okwui Enwezor og økonomiske vanskeligheder.

James Turrell lukker værk på MoMA PS1, men får 💰 af Kanye West
Den amerikanske Light and Space-kunstner James Turrell har ved flere anledninger gjort sig bemærket i den seneste måneds tid. Først kom nyheden om, at Kanye West planlægger at donere $10 millioner til Turrells livsværk Roden Crater – et ambitiøst projekt, lokaliseret i en udslukt vulkan i Arizonas’ ørken, som Turrell har arbejdet på siden 1970’erne.

Den anden nyhed handler om Turrells værk Meeting, som har været installeret permanent på MoMA PS1 siden 1980. Værket er en del af Turrells Skyspace-serie, hvor han designer rum med et hul i loftet, der giver frit udsyn til en uforstyrret himmel. Ved siden af MoMA PS1 bliver der lige nu bygget luksuslejligheder, og kraner og stilladser har indtaget luftrummet over Meeting (se billedet i toppen af artiklen). Det har fået kunstneren til at kræve sit værk lukket. Som det ser ud nu, står byggeriet færdigt i løbet af sommeren, og Turrells værk forventes at åbne igen i juni skriver Gothamist.

Museumsansatte forsøgt forhindret i at tilslutte sig fagforening ✊
I sommers strejkede omkring 100 af MoMA’s ansatte for bedre arbejdsforhold, og nu har personalet ved et andet kunstmuseum i New York taget kampen op. Efter at de ansatte ved The New Museum organiserede sig og stillede krav til deres rettigheder, hyrede museet konsulentbureauet Adams Nash Haskell & Sheridan, som specialiserer sig i det, som bureauet selv kalder “anti-union campaigns” (altså kampagner der modarbejder at ansatte organiserer sig). Det skrev ArtNews d. 10. januar, men de ansatte lod sig ikke kue. Nu har personalet – med et stort flertal – stemt for at slutte sig til fagforeningen UAW Local 2110, som også omfatter ansatte ved bl.a. MoMA og Bronx Museum of the Arts. “The eligible employees considered the pros and cons of unionization and decided in favor of a union. We respect their decision, and will move forward in good faith,” skrev The New Museums ledelse, ifølge New York Times, i en pressemeddelelse.

Kuratorholdet for Manifesta 13 er offentliggjort 😊😊😊😊
Den nomadiske kunstbiennale Manifesta blev sidste år holdt i Palermo på den italienske ø Sicilien. I 2020 afholdes biennalen i Marseille, og i slutningen af januar kunne man offentliggøre de fire kuratorer, der har ansvaret for den 13. udgave af Manifesta. Holdet består af marokkanske Alya Sebti, spanske Marina Otero Verzier, russiske Katerina Chuchalina og tyske Stefan Kalmár. Du kan læse mere om kuratorholdet her.

En kat har kradset hul i et maleri fra det 17. århundrede 😼
Og her til sidst skal vi lige runde en af månedens mere pudsige historier. Den britiske kunstekspert Dr. Bendor Grosvenor havde købt et maleri fra det 17. århundrede af en af sine yndlingskunstnere – John Michael Wright – for £5.000. Værket krævede en del restaurationsarbejde, så efter at have brugt næsten lige så mange penge på rensning, reparationer og indramning, kunne Grosvenor endelig nyde værket. “As I stood back to admire my handiwork, up jumped our cat, landing forcefully in the centre of the painting with a crunch. Disaster,” fortalte han til The Telegraph. Ifølge Grosvenor er hans kat Padme dog “not a fan of John Michael Wright, and regrets nothing.”

Det var lidt af det, der rørte sig i januar. Hvis du synes, vi mangler noget, så tøv ikke med at smide en kommentar herunder. Måske har du hørt om noget vigtigt/spændende/sært/eller dumt, som vi har misset. Vi glæder os til at se, hvad februar har at byde på.

Forside: “Meeting,” (detail) by James Turrell (MoMA PS1). Foto: Nick Normal.

Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.