INTERVIEW | JESPER QUISTGAARD
fredag 17-04-2015


All photos by Maria Thornfeldt.

Der findes ikke den lorte-situation, Jesper ikke kan løse. Jeg stoler hundrede procent på hans evner som instruktør, og jeg ved, at det han instruerer altid bliver virkelig godt.” Sådan overhørte jeg en af skuespillerne omtale Jesper, da jeg sad mellem stolerækkerne i Odense Koncerthus og overværede optagelserne til Jespers nyeste film “Helleflynder“.

Jesper Quistgaard er instruktør på kortfilmen, og han har nu for tredje gang allieret sig med filmholdet, som også bidrog til hans to seneste film ”Sværvægter” og “Ødeland“. Et filmhold der, ligesom ham selv, er under uddannelse på den alternative fynske filmuddannelse 18 Frames. Dette filmholm, med Jesper i spidsen som instruktør, beviser at man med rette ambitionsniveau, evner og fynske tråde at trække i, kan skabe prisvindende og storladne kortfilm på vores lille ø i midten, Fyn.

På scenen er et helt symfoniorkester linet op. Det består udelukkende af statister, hvor kun få iblandt faktisk kan finde ud af at spille på et instrument. Jesper fortæller mig, at de netop dagen før disse optagelser fik en aflysning fra det oprindelige symfoniorkester, men ikke desto mindre fik han og teamet også reddet sig ud af dén lorte-situation, og på blot én dag fik de skaffet cirka 30 statister, som nu sidder med hver deres instrument i hånden og lader sig instruere. Det fungerer immervæk som det skal.

Så, jeg må give ham skuespilleren ret, for efter at have overværet filmoptagelserne for en dag lader det virkelig til, at dét som Jesper laver er godt. I hvert fald når det kommer til instruktion og hans nye film, som jeg har taget en snak med ham om:


All photos by Maria Thornfeldt.

Hvad er det bedste ved at skabe film?
Det bedste ved at skabe film er at møde publikum. Jeg lever for reaktionerne. Der er ikke noget federe end at se publikum reagere følelsesmæssigt på ens historie. Helt lavpraktisk set så er det helt vildt, når man får det første take, og når man første gang fornemmer at manus lever og at det bliver fedt. Så smiler jeg og nærmest griner ufrivilligt, fordi det er så skønt.

Jeg synes, at provinsens grænser kan virke begrænsede, når det kommer til kreativ udfoldelse – hvad tænker du om det?
Det sted, man kommer fra, har en særlig evne til at skræmme unge folk væk. Vi føler ikke, vi kan blive til noget eller realisere os selv, før vi har været ’rigtigt’ unge. Det betyder som regel at flytte til København eller en anden storby. Det kan jeg sagtens relatere til, og jeg har faktisk selv haft det på samme måde. Tilgengæld så er der virkelig mange gigantiske fordele ved at arbejde kreativt, der hvor man kommer fra. Det kan fx. være lokal goodwill – noget, jeg især har brug for, når jeg skal lave budgetløse kortfilm. I København er jeg én myre i en myretue – på Fyn er jeg mere en del af ulveflokken. Sådan ser jeg lidt på det. Men det er klart, at man kan mangle et stimulerende kunstnerisk miljø. Heldigvis for mig, så er jeg meget lidt inspireret af andre danske film.

Så hvad inspirerer dig? Dine omgivelser? Mennesker? Andre film?
Jeg er fra barns ben opfostret med Hollywoodfilm som fx. Jurassic Park, Gladiator og Ringenes Herre. Det er meget det episke, der gør det for mig. Alt, hvad der giver mig billeder i hovedet – især musik. Og det skal slet ikke være amerikansk for at være episk. For mig betyder episk bare, at det fortæller en god historie fyldt med følelser. Det kan være musik som Fever Ray, Sigur Ros eller Muse (det tidlige) og så en løbetur i noget smuk natur eller i byen om aftenen. Så vandrer mit sind hen mod storladne tanker, og jeg får lyst til at snakke med mit team. Så, det er meget omgivelser og musik i en kombination, der inspirerer mig.

Hvad tilbyder Fyn dig af muligheder, som København eller storbyen ikke gør?
Fyn tilbyder mig netop det, kontra København, at jeg er på hjemmebane og kan trække på venner, familie og generel goodwill. Her kender jeg landskaberne, og jeg ved hvilken kommune, jeg skal tage til for at finde hvad som helst. I København er det forfra.


All photos by Maria Thornfeldt.

Hvordan arbejder du? Holder du nogensinde helt fri?
På mange måder holder jeg aldrig fri – hjernen kører jo altid og lader sig inspirere. Men jeg er blevet bedre til det. Det er vigtigt at have flere aspekter i sit liv end sit arbejde – om end det er ens hobby eller ej.

Hvor langt er der fra idé til færdigt produkt?
Fra idé til færdigt produkt har jeg en statistik, der vil sige ca. ét til halvandet år. Det kan være svingende fra projekt til projekt, men enten forelsker jeg mig i en idé, eller også gør jeg ikke. Det vil sige, at hvis jeg har forelsket mig, så slipper jeg den ikke, før den er i biografen. Lige med Ødeland var det en idé, jeg fik som 17-årig. Den har gået og simret altid, men den er jo så vild, at jeg faktisk aldrig troede, at jeg skulle lave noget som den. Ødeland er (indtil videre) det tætteste på den originale idé, der handler om en større familie, der boede på en ø 15 år efter verdens undergang.

Hvad er dine fremtidsplaner, og er vejen til professionel filminstruktør planlagt?
Fremtidsplanerne er, at jeg, sammen med mit team, skal forsøge at få finansieret en spillefilm. Gerne på Fyn med FilmFyn midler. Det bliver højst sandsynligt en low-budget til at starte med. Derefter skal det gerne udvikle sig til større og federe produktioner. Helt overordnet set vil jeg jo gerne leve af at lave det – leve af at røre folk med mine film.

Se kortfilmen “Sværvægter” her:

Hvad gør du for at nå ud over grænserne og helt ud i verden?
Der er kun én ting, der gælder: vedkommende produkter. I mit tilfælde: gode film. De er universelle i hele verden, hvis de er godt lavet. Hele verdens filmfestivaler vil gerne se gode film, og folk har helt basale præferencer og behov – det er vel derfor, at Hollywood sælger fantastisk i hele verden?

Ønsker du at skubbe til en udvikling i dansk film?
Jeg ønsker helt bestemt at skubbe til dansk film. Det er som om, at fortællingen er blevet for doven, og som om at midlerne ikke bliver brugt nok på selve filmen. Hvem kan se, at de fik sushi i klipperummet? Jeg tror på, at de unge, sultne folk vil bevise, hvad der kan lade sig gøre for få midler og dermed presse hele markedet til at yde mere for større beløber. Det er vidst kun sundt. Jeg håber selvfølgelig, at jeg kan blive en del af den udvikling.

Stiger dit ambitionsniveau og passion for filmskabelse for hver film, du laver?
Mit ambitionsniveau stiger hver gang, jeg laver en film. Nu med Ødeland følte jeg ikke, at det kunne være højere som kortfilm. Derfor var det faktisk en naturlig retning, at den næste film, jeg laver, er en meget simpel, sort komedie. Ét kammerspil med to kontrastfyldte karakterer. Den ene: en dumsmart, ignorant dirigent med storhedsvanvid. Den anden: en regelret, ordentlig og charmerende orkesterchef med sans for etikette og forretning. 5-10 minutter der forhåbentlig vil blive meget morsomme. Passionen bliver større og større, fordi man bliver bedre og bedre, samt mere sikker i hvad man laver og hvorfor. Nu mangler jeg bare ikke at skulle arbejde på det uden penge – så er jeg helt og aldeles lykkelig.

Her kan du se en trailer til Ødeland:

Ødeland sætter punktummet for Jespers filmuddannelse på 18 Frames. Filmen har offentlig premiere i Danmark lørdag den 18. april under CPH:PIX, hvor den vises sammen med andre 18 Frames-produktioner i Grand Teatret.

Tags: , , ,





Indlæg af: MARIA THORNFELDT

Kommentarer til “INTERVIEW | JESPER QUISTGAARD”
  • Madeleine siger:

    Jeg kan ikke være mere enig !!
    Jesper er en super instruktør, og hvis om nogen er det her at nyskabelse indenfor dansk film starter !!!

Skriv en kommentar